Follow by Email

Thursday, November 8, 2012

PERANG DALAM JIWA INI

assalamualaikum...

rsenye sudah lame tidak terluah ape yg perlu diluahkn...rsenye seperti sudah lama nilai muhasabah diri tidak dikongsi bersma...mgkin shaja hati ini futur..mgkin shaja nilai tarbiyyah dalam diri mula berkurang tanpa sedar..Naudzubillah...takutnya bila hati ini dibayangi rasa seperti itu..

alhamdulillah, hari ini dah msok 7 bulan 6 hari kteorg berada di bumi Jepun. dan aku jua kerap kali bertanya apakah nilai tarbiyyah dalam diriku semakin bertambah? ataukah bersifat constant..? atau berkurang?? dan sejujurnya aku pernah merasakan nilai tarbiyyah dalam diriku hanya bersifat constant apabila aku menetap di bumi Jepun.seblom fly ke cnie dahulu, bkn maen excited ble senior2 sering mengembar-gemburkan bahawa, dh smpai kt luar negara nnti, tarbiyyah nya pasti lebih hebat lagi, pasti lebih mencabar..dan sudah pastinya aku yg mendengar dan jua menghadam kata2 senior2 yg pernah belajar di luar negara, yg pernah mendalami, menghayati jua merasa nikmat tarbiyyah di negara org, merasakan hal ini adalah sesuatu yg sgt menyeronokkan utk diselami dan diharungi bersma2 shabat2 di Jepun nnti.

Tapi bila smpai di cnie, aku merasakan semua yg diperkatakan oleh senior2ku di Malaysia hanya bisikan dan angan2 belaka..di mana pergi seronoknya nilai tarbiyyah itu? di mana pergi kata2 mereka mengatakan jalan tarbiyyah itu smakin bisa mematangkan diri? yaa, dan sejujurnya persoalan2 seperti itu pernah menerjah benak pemikiran ku apabila aku smpai dcnie..Justeru, di mana SILAPNYA??????

Sudah pastinya kesilapan itu bukan berpunca dari pentarbiyyahan itu sendiri, tetapi kesilapan DIRIKU sendiri...Allah Subhanahu wa Ta‟ala berfirman:

"Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan 
tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).” 
(QS. As-Syura: 30)

dan persoalan2 yg pernah menerjah msok ke dalam benak fikiran ku itu, ku rasakan seperti suatu musibah besar yg melanda diriku ini. mana tidaknya, dahulu smasa berada di pusat persediaan ku di INTEC, dunia tarbiyyah terasa begitu indah sekali. Persekitaran dan suasana di INTEC dahulu, ckup memberi kesan kepada dunia tarbiyyah ku. Orang2 di sekelilingku pada waktu itu smuanya seolah2 memberi suatu anjakan paradigma yg benar2 besar dlm kehidupanku. Setiap apa yg aku pelajari, dan aku lalui, ku anggap smuanya sebagai tarbiyyah utk diri.

Tetapi sebaliknya apabila aku berada di sini. aku sering merasakn jalanku semakin kabur. Dan akulah punca yg menjdikan jalan ini semakin tidak jelas bagiku.Sering merasakn yg itu kurang dan yg ini kurang. Tidak seperti di Malaysia, jalan tarbiyyah itu sgt luas..tiap2 hari bole pergi masjid dgr ceramah, pengisian secara direct dr alim ulama dan sebagainya. tetapi tidak di sini. Semuanya kene cari sendiri. lantak hang, nk p ke x.. yg sibuk dgn assigment laen cter, yg sibuk nk p klua shopping atau melancong sne sni plak laen cter.kalo x kuat, hanyut laaa...dan aku mulai merasakn utk membeza2 tarbiyyah yg aku perolehi di Malaysia dan di Jepun. Semuanya seperti berbeza belaka...

Tetapi smua ini berubah apabila aku mula utk belajar dan menerima...Dahulunya, aku heran kenapa Allah letak aku dlm satu tmpt kt Akita, yg org disekeliling2 nya sgt berbeza dgn org2 yg pernah aku jmpe di INTEC dahulu. xdela nk ckp org2 kt Akita ni x elok, cumanya mereka berbeza sedikit daripada org2 yg pernah aku jmpe di INTEC dahulu. kalo kt INTEC dlu, sejuk mata memandang org2 di sekeliling. yg perempuannya elok shaja berpakaian..yg lelaki tidak kurang hebat nya. msing2 punya kelbihan masing2 dek kerana tarbiyyah di INTEC itu ckup basah dan menyerap...tp jgn misunderstood dluuuuuuuuuuuuuu!! org2 yg ana jmpe di Akita ni, perempuan nye elok je berpakaian cumanya, ana ni mengharapkan yg lebih2 plakk..(ni sbb ana dlu xbelajar utk menerima dan memahami keadaan di sini). tp bila ana fikir2 balik, adil ke ana nk judge org mcm tu je???!!! sbb tue org ckp dont judge a book by its cover..contohnya, org selalu ingat wanita yg pkai tdung labuh tu, kalo silap sket, org mula nk ckp itu dan ini..padahal dieorg manusia biase je, knape bila dieorg buat salah, org mula nk pertikaikan soal tdung dan sebagainya, padahal dye bkn MALAIKAT..dye hnya manusia biasa. yg kadang2 khilaf.. yg bisa berbuat slh jua...mcm tu jugak kalo kte tgok mereka yg belum kenal dunia tarbiyyah..kita yg dah tahu ni, kene tunjukkan betul2 pada mereka, ketinggian nilai tarbiyyah itu apabila ia mula menjdi darah daging yg mengalir dlm badan kita...bknnye nk judge org tu tros, seolah2 dye xbole msok syurga.kan??? kalo dh kte anggap dieorg seolah2 xbole nk msok syurga, dh tu kte tu baek sgt ke smpai bole2 je fikir diri ni confirm2 msok syurga kan??? oh ya, mgkin ayat yg digunakan agak berbaur kasar, namun itu adalah sebagai penekanan shj..tidak berniat utk menyinggung dan sbagainya..

berbalik smula kepada cerita, bila ana fkir2 balik, wajar ke ana nk persoalkan kenape ana diletakkan dalam kalangan mereka...INI BENAR KE UJIAN DARI ALLAH??? utk menguji sejauh mana keikhlasan aku utk mentarbiyyah dan ditarbiyyah..kalo dlu, ana gemar bekerja dalam gerak kerja tarbiyyah kerana dorongan dari org2 di sekeliling ana yg ckup bersemangat!! tp ble ana kt cnie knape blh jd lemah ? sbb org2 di sekeliling yg x mendorong semangat tuh????!! ohhh noooo,,,, kalo ana asyik berpegang kepada kalo ade org nk dorong ana, bru nk kerja kuat dlm gerak kerja dakwah ni, smpai bila2 ana xkan bergerak.. xgtuee???! byk yg ana muhasabah balikkkk..terlalu byk alasan..alasan yg tidak muhasabah bukan? xbersyukur dgn UJIAN yg Allah bagi menyebabkan kita jadi manusia yg KALAH, mengalah terlalu mudah..

Smpaikn satu tahap, ana belek gmbr2 shbt2 ana yg dahulunya ckup laen sekali dgn ape yg ana lihat skrg,ana rse ckup cemburu. ade shbt2 ana di jordan, di India, etc, ckup komited dgn gerak kerja tarbiyyah. padahal mereka mengenali dunia tarbiyyah ini baru sebentar shj, namun sudah meresapi jiwa mereka..and how about me????!!! dh smpai kt Jepun, jd lemah plak??? ALLAH, ALLAH, ALLAH...





"Do not look to those above you. Look to those below you, as it will more likely remind you of Allah's favors bestowed on you." 
[Saheeh al-Bukharee and Saheeh Muslim]

dan pernah ana tersentuh dgn slh seorg kata2 akhawat dcnie, " u've inspired me to change. sy nk sgt jd mcm awk"...dan as soon as ana tahu psl tue, ana try recall balik ape yg pernah ana andai2kan pd mereka dahulu. Orang yg pernah ana rasekan ana pernah merasa lemah utk mentarbiyyah mereka, ana rse ckup kesal dgn ape yg ana rasa pada mereka...kejamnye apabila memikirkan ana pernah merasa begitu pada mereka, tp dgn kata2 "u've inspired me to change"..ana ckupppppp terkesima..jantung, hati smua rase jatuh serentak..andai dia tahu ana pernah rse lemah utk mentarbiyyah mereka dahulu, smpaikan satu tahap, ana rse ingin berehat dari dunia tarbiyyah, andai dia tahu smua ini,adakah kata2 itu akan kluar dari mulut nya???! ALLAH...ALLAH..ALLAH...ampuni dosa-dosaku ya Allah....aku adalah hambaMu yg paling lemah....:'(


"Belum pernah saya berurusan dengan sesuatu yang lebih sulit daripada jiwa saya sendiri, yang kadang-kadang membantu saya dan kadang-kadang menentang saya. "



yaaa, dalam dunia tarbiyyah byk mengajarku utk berperang dgn bermcm2 perasaan yg bagaikan tsunami dalam jiwaku...datangnya secara tiba2..kdang2 blh jdi tsunami besar, kdg2 datang2nya tsunami kecil..

benarlah, kata2 akak naqibah, dlm kita berjuang ni, kita pasti akan menangis,,kita pasti akan ade rse putus asa...tp gelojak2 jiwa seprti ini yg sebenar2nya mendidik jiwa kita, membina jiwa utk menjdi lebih kental...sekental shbt2 Rasulullah SAW...yg dicampak seorg diri di suatu tmpt utk menjalankan dakwah Rasulullah SAW, namun tetap teguh berjuang dgn azam penuh tabah. dahulu mereka shbt2 Rasulullah SAW dicampak pada suatu2 tmpat dgn hnya berbekalkan ape yg dismpaikan Rasulullah SAW, dgn berpegang yakin pd kalimah LAILAHAILLAH...Xde nye mcm kte skrg..siap dgn naskhah al-quran yg ckup cantek, ade projector ade mcm2 medium yg blh digunakan secara mksimum untuk menyempurnakan sunnah baginda yg terbesar yakni DAKWAH!!!!

MSIH BYK ALASAN LAGI?????????????????????!!!!!

and i always told myself,

~bkn saje2 ALLAH letak ana dalam kondisi org2 nye sgt memerlukan tarbiyyah, kalau bukan krn Allah ingin meguji keimanan jua keikhlasan ana dlm menegakkan agama Allah.
~bukan sje2 ALLAH nk bgi gelojak jiwa itu dtg, jika bkn krn Allah ingin meneguhkan apa yg msih lemah dalam diri..
~bukan sje2 Allah nk bgi kita jalankan tanggungjwb DAKWAH ini, kalau bukan krn ALLAH tahu bahawasanya KITA MAMPU!!!!

ayuh, renung2kan...ini smua berdasarkan ape yg ana rasa...pasti yg membacanya jua, akan menyimpan andaian pd diri sy, namun diri ini akan menerimanya dgn hati yg redha...tarbiyyah dari Allah, blh jd dlm mcm2 cara..

sekadar luahan yg ingin dikongsi bgi mereka yg sedang menyelusuri jalan dakwah ini..



WAALAHUALAM....MOGA ALLAH KURNIAKAN KITA ISTIQAMAH DALAM MELAKUKAN KETAATAN KEPADANYA,AMIIN






The inside me is crying right now. And i hope you're there for me:( i wish.. And i really wish..

Edcoustic- Di Persimpangan Aku Berdiri... This song describes everything:(