Follow by Email

Friday, March 9, 2012

BELAJAR UNTUK MEMAHAMI~

assalamualaikum..post kali nie stil berkaitan kehidupan kt rumah lagii...betapa hati ini perlu belajar memahami kesibukan ibu dan ayah..alhamdulillah, perniagaan ibu smakin bertmbh maju.and semenjak ayah dikurniakn anugerah hari tue, semakin byk juga tanggungjwb yg perlu digalasnya...again, betapa hati ini perlu tekad utk menjdi seorg anak yg memahami.

betapa aku sayu melihat ibuku, dlm keadaan mengantuk, smbil tangannya bersungguh-sungguh menggosok baju kemeja ayah.dgn iron di tgn, mata pon dh merah menahan ngntuk, terdetik di dlm hatiku, setiap hari ke ibu mcm nie....pilu di hati, melihat ibu yg keletihan, hanya Allah shj yg tahu...dlm pada itu, mlm itu jugak, aku tekad utk menggantikan tmpat ibuku,.biarlah aku yg melakukan kerja-kerja menggosok baju kemeja ayah..alhamdulillah, hati ini lega bila melihat ibu, mampu shj sebelum tidurnya x perlu memikirkan utk iron baju itu dan ini..sudah menjdi kebiasaanku akan bersalam dgn ibu ku sebelum tidur..dan saat aku masuk ke bilik ibu, bila tatap je wajah ibu, nampak di raut wajahnya, betapa dia benar-benar letih..seharian mengerjakan kerja-kerja di kantin,..ditemani adikku,yg kini sedang menunggu keputusan SPM nya..alhamdulillah juga, dgn kehadiran adik lelaki ku itu, sekurang-kurangnya mampu menjdi assistant manager utk ibuku. malah, adikku, ku rasakan sudah mahir dlm selok-belok pengurusan kantin, pdahal bru shj 2 bulan lebih dia bersma-sma ibuku mengerjakan segala bentuk pekerjaan di kantin..baik dalam urusan mengemop lantai, menyapu, membasuh pinggan dan lain-lain..kata ibu, walaupun dia seorg anak kpd manager kantin itu sekalipun, tetap perlu merendah diri..alhamdulillah, disebalik kesenangan yg Allah berikan, betapa ibu dan ayahku banyak mengajarku erti merendah diri...melihat org bukan pd kelemahannya..bukan pada hartanya..namun pd hatinya..terharu jugak melihat pengorbanan si adik..yg perlu menemani ibunya sejak dr pkul 4 pagi lagi..pernah dia berkata kepadaku, bahawasanya dia perlu mengurangkan makan mlmnya..dikhuatiri dirinya tidur dlam kekenyangan dan takut2 xmampu nk  bgun dgn baek saat dikejutkan ibu pada pkul 4 pagi..ya Allah,.terharu nye diri ni...subhanallah, sebak di hati ini, bila melihat pengorbanan ibu dan ayahku..kadang-kadang, ade jugak aku terfkir..kenapa ibu xnak upah seorg pembantu rumah utk kteorg?? yelaaa..hari2 ibu kene bsuh baju sume, msak utk org rumah lagi...nmun apabila ditanya, ibu hanya mampu tersnyum..katanya, dia mampu lagi nak buat kerja2 rumah tue, insyaAllah..aku juga hnya mmpu menggangguk dan tersenyum.mahu dipersetujui jua, walaupun perit di hati..di hati ini takut kalau2 ibu terlalu letih dan memaksa dirinya..pernah sekali ibu pitam mse tgh drive kreta.kejadian ini berlaku mse diriku masih di shah alam lagi.kejadian ini diceritakan sendiri oleh adik lelaki ku, selaku assistant yg selalu menemani ibu ku kesana dan kemari..katanya, kejadian ini berlaku mse nak amek Mai dari sekolah dye.mai ni adik fiqah yg ke-4..now, tgh stay kt boarding school..mse nk amek tue,ttbe otw ibu pitam dan serta merta ibu memberhentikan kretanya di tepi jalan..nseb la dlm kete ibu tu ade co-driver.which is adik lelaki fiqah sendiri..mse fiqah dapat tahu cerita tue dr adik, betapa hati ini diserang rse cemas yg terlalu mendadak.itu mujurlah adikku ade bersama..kalau x, aku sendiri x mmpu membayangkan ape akan terjdi kepada ibu..ya Allah...T.T..lindungi lah ibu ku, agar dia tetap dalam rahmat jua peliharaan Mu..bgitu jua dgn keluargaku yg lain...Amin ya Rabb..

alhamdulillah, dalam tempoh sebulan  sbelum berlepas ke bumi sakura nie, ana benar2 ingin berbakti..kdg2 rse bersalah jugak sbb x mampu nk ikut ibu sama2 sekali nk uruskan kantin..tp mengenangkan tanggungjwb yg ibu berikan utk membantu menguruskan urusan rumah, aku tekad utk benar2 melaksanakan nya..biarlahsetiap kali ibu msuk ke dalam rumah, ibu tenang dgn susun aturnya. urusan baju, smua sudah dijemur rapi..urusan sarapan, mandi, makan dan minum aisyah, aku benar2 ingin mengotakannya..ingin melakukan dgn sehabis baek, insyaAllah..

satu shj yg x mampu ku lakukan,,yakni memasak.kalo setakat memasak nugget,sausage, maggi, ana reti sket.tp yg laen2 mmg hancus..sdey sgt ku rasakan..pdahal memasak tue satu kemestian utk kaum wanita..T.T..yosh!!!! ana kene belajar memasak sebulan cuti nie..alhamdulillah, setakat nie, ana dh pandai msak 2 benda..walaupun xla gempak sgt, tp kalo nk berhidup dgn masakan tu di Japan nnti, insyaAllah, boleh kot..TELUR MASAK KARI & ptg tdi SOSEJ TELUR SOS..huaaa...tue sume masakan org2 bujang..kata ayah, xpe..kte mula yg simple2 dlu..:PPP..

mse msak SOSEJ TELUR SOS tdi, ana msak bersma adik lelaki ana..waaa..rindunye saat bising2 di dapur..msak bersma, buat lakonan dramatik bersma, ketawa bersama...waaa..walaupun ana tahu, kdg2 lunch ibu kene fetch fiqah kt rumah, and bring us together pergi lunch sume, ana x pernah salahkan ibu..even dinner pon sme..kalo dinner, one whole family bole gather,stil bole ketawa lagi, ok la tue..walaupun xdpt nk mrase masakan ibu..pape pun,betapa ana perlu memahami...walaupun ibu sibuk, xpernah walau sekali ibu mengabaikan makan minum kami..pakaian kami...sume nye elok terjaga.,justeru, hati ini xpernah menyalahkan ibu,.kdg2 ana je rse kekurangan..kdg2, rse x mampu nk bntu,..T.T..maafkan anakmu ini wahai ibu..

jauh di sudut hati ini, aku mengerti bahawa pengorbanan seorg ibu, xmampu aku bayar..pengorbanan nya tidak mmpu dapat ku balas dgn hanya memikul beras dgn tulang 4 kerat ku, memikul itu dan ini balik dr pasar sume, xmmpu ku balas dgn hanya mbntunya mnguruskan hal-hal di rumah, menguruskan makan minum aisyah, certificate graduation yg ku berikan pd mereka..sumenye tidak terbalas..hanya ALLAH AZZA WA JALLA sahaja yg mampu membalasnya..setiap hari hanya doa yg mmpu ku panjatkan..meminta agar rahmat jua redha ILAHI sntiasa mengiringi mereka dunia akhirat..AMIN..pernah sekali aku berkata kpd ibuku, "xpe kalau ibu letih skrg, insyaAllah kita berehat di syurga nnti"..aku sndiri tersentak sekejap dgn kenyataan ku itu...terkeluar tanpa diminta..harapannya. moga mmpu mmberi kekuatan buat ibu di saat dia merasakan terlalu letih..memikul tngungjwb sbgai seorg anak, memerlukan aku untuk sentiasa BELAJAR UNTUK MEMAHAMI~

insyaAllah..smpai di sini shj yg mampu ku nukilkan..saat hati sebak mengenangkan pengorbanan seorg insan bergelar IBU~ ingin shj aku melayanmu seperti seorg PERMAISURI di hati ku..uhibbuki fillah IBU~

DO PRAY FOR ME TOO, IBU...ingin menjdi yg SOLEHAH jua..AMIN YA RABB, insyaAllah..

nota kaki :

~insyaAllah, 11 MAC 2012 ni ade kejutan buat ibu..khas utk BIRTHDAY IBU YANG KE-47...


HOME SWEET HOME~



HARI NIE DINNER WITH KAK DIJAH:)


SOSEJ TELUR SOS:ppp


SARAPAN PAGI bersama aisyah and Kak Adibah:)

LUNCH plak bersama ibu di TUN JUGAH:)

Muka lapar~:)


lunch hari ni...:)



DINNER HARI NIE..seafood~ :)


NUKILAN PADA : 9 MAC 2012, 1.47 PAGI...:)

No comments:

Post a Comment

言いたい こと