Follow by Email

Monday, February 27, 2012

hati mulai tenang.:))). kerna hati sudah mampu menerima...kekalkan lah ketenangan dalam hati ini ya Allah...Amin:)

Monday, February 20, 2012

SAJE JE~:)

ASSALAMUALAIKUM...alhamdulillah..hari nie Allah msih memberikan ruang dan pluang utk trus menikmati alam ciptaan Allah..subhanallah~ hari nie post agak bersahaja...sekarang tepat pkul 7.49 pagi..ntah ttbe hati terdetik nk buat satu post pagi nie..barangkali rindu utk mencoret sesuatu yg bermakna dlm blog ana ini..nmun x kesampaian sejak akhir2 ini..alhamdulillah..sabtu, 18 FEB 2012, selesai prog Sora Ni Tobeyou..prog pre departure khas utk budak2 yg nk further stdy kt jepun..prog nie mmg fully sponsored by akak2 naqibah kteorg yg superb belaka.hanya Allah yg mmpu membalas jasa kalian...terharu sgt2..T.T..n after sora ni tobeyou, trus touch down utk daurah terakhir di bumi Malaysia sebelum berlepas ke bumi Sakura hujung bulan mac ini..arghh..berat nya hati utk meninggalkan insan2 tersayang di bumi Malaysia...one thing yg ana ckup terharu, Allah benar2 makbulkan doa ana..nk jd bz dgn bermcm2 aktviti dakwah dan tarbiyyah selepas selesainya exam monkasho Januari yg lalu..syukur sgt2..kdg2 takut tatkala semangat futur.namun Maha Suci Allah yg Maha Pengasih..tidak pernah walau sekalipun Allah mmbiarkan aku terkapai-kapai dlm kelemahan..sntiasa membrikan daku kekuatan..sungguh, ana tidak pernah merasa keseorangan..kerana aku punya Engkau ya Allah.. teringat kembali bait2 dalam buku "Cara Terindah utk Mati".."Siapa yg merasa kesedihan dalam hatinya, walaupun air matanya tidak keluar, syurga adalah untuknya Sekiranya ada antara kamu berasa mahu menangis, jangan tahan tangisan itu, Sekiranya tidak dapat menangis, rasakan dalam hatimu seluruh penderitaan itu. Berusaha menangis kerana hati yang keras ataupun yang tidak dapat menangis, hati itu dijauhkan daripada Allah SWT"..sungguh rasa sdih itu perlu kan..kdg2 ana selalu dilanda rasa sedih secara tba2. yg kdg2 ana susah utk mengertikan mengapa kesedihan itu dtg..setelah mndengarkan bait2 ni, hati ana mula jd tenang..sungguh, sedih itu punya makna..:)

Jodoh itu rahsia Allah bkan?:)..wahai hati, TENANGLAH.. sungguh, ana bersyukur atas apa yg telah Allah kurniakan kepadaku...di sebalik kesedihan ku, Allah selitkan ketenangan..insyaAllah..doa ini akan sentiasa mengiringi..kerna ku tahu, kekuatan doa itu pada hati hambaNya.ALLAH kuatkan daku dgn doa, dan aku mohon agar kekuatan ini dihembuskan juga buat dirinya...

insyaAllah..pemergian selama tempoh 5 tahun di Jepun, adalah satu tempoh utk ana mematangkan diri..insyaAllah, ingin menjd hamba ALLAH yg lebih baik, yg solehah..insyaAllah, Amin..

harapanku, moga tafsir itu mampu dimanfaatkan sepnuhnya..:).insyaALLAH...

insyaAllah, hari ni akan bertolak ke BTN sepang plak..utk 5 hari.huaaaaaaa..sdey nyer..nk xnak kene pgi jgk...walaupun sdey nk tgglkan Mahfuzah Zulkifli yg dah beberapa hari menemani ana saat2 akhir pengajian ana di sini...hari2 bersalaman dgn mahfuzah b4 fuzah g clas...rse cam ibu fuzah pon ade..but then, fiqah x kisah pon.in fact fiqah suke bgon2 pagi2 n bole hntr fuzah smpai kt muke pintu, n ckp " stdy leklok fuzah, assalamualaikum"..x susahkan fiqah pon, my dear mahfuzah..syg fuzah..sure nanges kt airport nnti..T.T..

syukran ya Allah..kerna Engkau kurniakan daku insan2 di sekeliling ku yg ckup membuatkan hati ku bahagia..

sungguh, aku menyanyangi mereka krn MU...

insyaAllah, setakat ini shj nukilan ana.walaupun cam xde tujuan sgt..tp ana tetap nk jgk smpaikan:)

assalamualaikum..:)

nota kaki: 
~akan bertolak utk i prokhas bersma budak2 AUSMAT jgk..hbes je BTN jumaat nnti, akan berangkat ke ampang pecah plak...insyaAllah..mengharapkan agar byk ibrah yg bleh diambil utk i prokhas fiqah yg terakhir nie...

~ beratnya utk ana menerima perpisahan ini...T.T

~ ALHAMDULILLAH..dh selamat jgk bergraduasi..16 FEB 2012 yg lalu..syukran buat ayahanda, bonda for the endless supports and du'a...:)

akan merindui kalian smua..T.T

Hadiah buat ayahanda dan bonda:)

NIHON NI IKOU!!!:)

Friday, February 17, 2012

Tuesday, February 7, 2012

TINTA CINTA BUATNYA

Kadangkala lebih baik membiarkan KESEDIHAN bertandang, andai itu yang dapat ‘membawa’ pulang HATI kita padaNYA daripada KEGEMBIRAAN yang ‘melarikan’ kita JAUH dariNYA..mungkin kesedihan itulah yang menjadi ‘magnet’ yang MENDEKATKAN kita pada Allah..dan mungkin kesedihan itulah yang menjadi ‘parut’ yang MENGINGATKAN bahawa Allah sentiasa ADA, saat kita SUSAH dan SENANG..saat kita GEMBIRA dan BERDUKA.. ~

assalamualaikum..alhamdulillah....pertamanya dan buat selama-lamanya,segala puji hanya bagi Allah Tuhan Sekalian Alam.msih diberi nafas lagi hari ini...subhanallah.hari ini hari yg ckup bermakna buat ana..pendakian bersma bulatan gembira ke broga Hills adalah satu pengalaman yg amat berharga buat ana..melihat kebesaran Allah..dataran jua gunung-gunung yg tersergam indah.segalanya ckup sempurna...teringat kembali sharing kak Sara semalam, sewaktu bermalam di Jannah (terletak di Dengkil), selepas sme2 bce Al-Mulk sbelum tdur, kak Sara sruh sme2 hayati ayat 3 & 4 (Al-Mulk)..n ble hari nie smpai2 je kat puncak broga Hills, ble ana ingat balik ayat yg kak Sara share tuh, hati rse ckup tersentuh..betapa kerdilnya diri ana di sisi Ilahi..

Entah mengapa semenjak dua menjak nie, hati ini sering didatangi rasa sedih..n suddenly ana tgok ayat kt atas tuh..waaaa..seriously, Allah sgt sweet..Allah xpernah tinggalkan ana tatkala ana terkapai-kapai dgn beribu2 persoalan yg bermain di fikiran ana...bleh tgok Surah Dhuha ayat 3 dan 4. Firman Allah SWT: " TuhanMu tidak meninggalkan engkau (Muhammad) dan tidak pula membencimu. Dan sungguh, kelak TuhanMu pasti memberi karuniaNya kepadamu sehingga engkau menjadi puas". sgt sweet ayat Allah nie kan..seriously, ble ana fikir2 balik, lebih baik byk mendiamkan diri daripada berckp kan..sekurang2 nye kte xkan lalai drpd mengingati Allah.mendiamkan diri itu, bkan bermksud kte xtahu utk berbuat apa2.tp lebih kepada kte ingin memerhati situasi...menilai dgn teliti apa yg ingin dismpaikan..peringatan buat ana jgk..kdg2 ana sendiri takut apabila diberi amanah dan ana tidak mampu melaksanakannya dgn baik..n actually, bnde tue yg byk bermain di fikiran ana skrg..takut2 ble Allah soal nnti..ana xmmpu menjawabnye..Naudzubillah..berikanlah ana kekuatan..pinjamkanlah hambaMu ini kekuatan Mu ya Allah..Amin Ya Rabbal Alamin.izinkan ana utk melaksanakan amanah ini dgn baik ya Allah..walaupun ana tahu, byk lagi cacat cela ana dlm melaksanakan amanah ini..ampuni dosaku ya Allah. 

jom sme2 byk muhasabah diri..menangisi diri kerana takut pd Ilahi itu pastinya lebih baik drpd menangisi isi duniawi..sekali lagi, peringatan buat ana jgk..yg sdg meniti hari menuju Ilahi..kapan kah ia..Waalahualam..pintaku, agar di saat Dia ambil nyawaku, aku berada dalam keadaan redha kepadaNya..jom sama2 set niat.niat kerana Allah pertama-tamanya dan buat selama-lamanya,.sebelum terlambat..:)..

sekarang ana dalam proses nk menghabiskan buku Cara Terindah Untuk Mati karya oleh Rachmat Ramadhana Al-Banjari..insyaAllah, ble ana dh hbiskan buku nie nnti, ana akan share ape yg ana dapat k..insyaAllah..moga ada ibrah yg boleh diambil..Amin..

Smpai di sini shj insyaAllah...moga segalanya dipermudahkan sabtu ini..THE GIFT, INSYAALLAH..Amin Ya Rabbal Alamin..

subhanallah~

buku yg sempat ana beli di kinokuniya dgn voucher:)


Sunday, February 5, 2012

YA ALLAH..

ya Allah..ingin shaja ditepis perasaan ini...ya Allah..ku mohon kekuatan..adakah ini dikatakan dugaanmu utk ku...ku rasakan ia lebih berat drpd kehilangan dompetku..kehilangan hp ku.dalam skelip mata shj ianya berlaku..nmun kata redha dan sabar itu menenangkan smula hati ini..kerna itu smua duniawi.nmun timbul satu lagi perasaan dlm diri ini..hadirnya sukar utk dimengerti..lama aku memikirkannya...wajarkah aku...tegarkah aku..ya Allah. hati ini menangisi diri ini sndiri.dunia ini terlalu hina utk ditangisi...di stiap lgkah ku, ku ingin kan redha Mu ya Ilahi..kekuatan dlm diriku, kepunyaanMu ya Allah..seringkali aku berdoa, agar kekuatan Mu bersamaku..selalu, sentiasa dan selamanya..mengapa harus hadir perasaan ini..lama aku bertnyakan tntg hal ini pd diriku sndiri..bersoal jwb dgn rasa hati ku sendiri...namun gagal mencari di mana titik noktahnya...Ya Allah..pertahankanlah ia...pertahankanlah ia selama ia masih di jalanMu...

ya ALLAH..sdihya rasa di hati ini, pastiNya Engkau shj yg tahu..walau semanis mana, walau sedalam mana makna senyuman yg perlu ku ukirkan utk menyembuyikan rasa hati ini...pasti, dan aku pasti, Engkau shj yg tahu.biarlah hati ini berbicara hanya pd Nya..kerna Dia lebih Tahu akan segalaNya.Dia lebih mengerti keperluan hambaNya..

LA TAHZAN INNALLLAH HA MA'ANA..

mencintai Allah dan RasulNya, menjadikan seluruh kehidupan kita mempunyai roh sebuah kehidupan bernilai akhirat...SALAM MAULIDUR RASUL..

4:22 pagi..T.T

:::Bkanlah niatku utk mengelak itu adalah utk lari, nmun lbih kpd untuk menjaga..::::

Friday, February 3, 2012

DARIPADAKU UNTUK MEREKA

assalamualaikum..alhamdulillah..segala puji hanya bgi Allah..subhanallah..hari nie msih rse x caye lagi..Allah beri kekuatan utk berucap di hadapan senpai-senpai dan kouhai2 KTJ hari nie..hari isnin yg lalu, pagi2 lagi ana telah didatangi oleh Hasegawa sensei..katanya, ingin menjemputku utk menyampaikan speech kpd junior2 tntg rahsia kejayaan dalam monkasho exam yg telah ana duduki bulan Januari yg lalu..tanpa byk bicara, ana trus bersetuju dgn jemputan Hasegawa sensei..ntah mengapa,,lancar je mulut jwb, ("HAI, YARITAI! *ye, sy nak buat...)..pdahal nk ckp ape pon xtahu lagi sbnrnye..alhamdulillah, hari nie ana berjaya menyampaikan sepatah dua kata utk mereka..alhamdulillah.pdahal ana rse lagi byk kwn2 ana yg layak utk menyampaikan speech tntg rahsia kejyaan dieorg..insyaAllah, ana yakin, pastinya Hasegawa sensei punya alasannya nya sendiri..speech ana td, lbih kpd experience yg ana lalui, memori suka dan duka bersma rakan-rakan seprjuangan spanjang meniti hari-hari menjelang monkasho..alhamdulillah, Allah beri keyakinan dan kelancaran spnjg menyampaikan speech tue..moga smpai pd hati dan sanubari yg mendengarnya..Amin Ya Rabb..

teringat kata-kata as Syahid Hasan Al Banna " asas keimanan itu ialah hati yang cerdik; asas keikhlasan ialah sanubari yang jernih dan bersih, dan asas semangat insan ialah perasaan yang segar mekar; manakala asas bagi setiap tindakan pula ialah keazaman yang gagah lagi tabah"..

sangat suka bait ini..penguat di kala ingin melakukan sesuatu..semangat ingin menjdi seorg pemuda Islam..insyaAllah..Amin...