Follow by Email

Friday, October 28, 2011

DAMBA KASIH- INTEAM

Semakin jauh ku dari-Mu
Semakin dekat pula Kau menghampiri daku
Oh, Tuhan Yang Maha Pengasih
Siapalah diriku di pandangan-Mu

Semakin cuba ku dekati

Semakin kuat pula Kau mendugai aku
Oh, Tuhan Yang Maha Sempurna
Kerdilnya diriku di hadapan-Mu

C/O
Bagaimanakah nantinya tika berhadapan dengan-Mu
Sudikah Kau menerima hamba-Mu yang hina ini
Ya Allah Kau Maha Pengampun

Di bayangan mentari aku kealpaan
Dusta dunia penuh kepura-puraan
Di kala dini hari aku kepasrahan
Mendamba jernih embun kasih sayang-Mu Oh Tuhan

Andainya dihitung amalanku
Belum pasti dapat ku hampiri gerbang syurga-Mu
Oh Tuhan Yang Maha Pemurah
Hindari diriku dari siksa-Mu… Oh Tuhan

Kasih sayang-Mu Tuhan 
Itu yang ku dambakan 
Dengan rahmat-Mu ampunilah diriku..


bagi sesiapa yg benar-benar menghayati lirik lagu nie, mesti akan terkesan di hati...:)

salah satu favourite ana jugak.:)



Buat diri yg sentiasa alpa..ampunilah dosa-dosa hamba ya Allah..

“Dan bersegeralah kamu mencari ampunan dari TuhanMu dan mendapatkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yg bertaqwa,

“Iaitu orang yang berinfak, baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan kesalahan orang lain. Dan Allah mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan,

Dan juga orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menzalimi diri sendiri,(segera) mengingat Allah, lalu memohon ampunan atas dosa-dosanya, dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa-dosa selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu, sedang mereka mengetahui.

“Balasan bagi mereka ialah ampunan dari Tuhan mereka dan syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Dan itulah sebaik-baik pahala bagi orang-orang yang beramal.”
(SURAH ALI-IMRAN: 133-136)

Melihat kebesaran Ilahi

Alhamdulillah..jumaat..hari yg ckup dinanti2..hari penuh baraqah..ditambah plak dgn hujan petang2 nie..sungguh besar nikmat Allah pada sekalian hambaNya…namun sejauh mana kita mensyukuri nikmat Ilahi…ampunilah dosa-dosa hamba ya Allah..sungguh, rahmat Mu lebih luas drpd segala himpunan dosa-dosaku ya Allah..dan rahmat Mu itu lebih ku harapkan disisiku, berbanding dgn amalan-amalanku..
Dalam kehidupan kita, sejauh mana kita melihat kebesaran Ilahi..dari sekecil2 bnde yg kte lihat..pagi2 antum bgun, pernah x antum jenguk kt luar tingkap bilik antum, mengatakan,” Subhanallah, Engkau berikan daku lagi kesempatan utk menikmati keindahan alam ciptaan Mu ya Allah..perbaikilah segala amalanku  ya Allah..” pernah x??? hmmm..kita hamba Allah yg selalu lupa, kdg2 alpa menilai bhawasanya segala nikmat yg kita ada selama ini adalah pemberian dariNya, yg sedikit pun tidak pernah lupa pada kita, hambaNya, yg diselaputi dosa..namun sejauh mana ingatan kita pd Dia yg Satu..ULTIMATE GOAL kte dlm dunia nie, adalah utk menuju redha Nya..jika redhaNya yg dikejar,dunia ini akan tunduk pada kita..setiap langkah kita akan diiringi restu jua peliharaanNya..subhanallah..
Pernah x setiap kali kte lihat diri kte dlm cermin, mse pagi2 nk bersiap pg ke kelas tue, terdetik dlm hati nie, “ Ya Allah, telah Engkau berikan daku nikmat yg sempurna dr segi anggota badanku, telah Engkau jdikan daku cantik dgn berkat ciptaanMu,maka sempurnakanlah ke atas ku akan segala nikmat Mu… kerdilnya diri nie..setiap kali, sebelum tidurku, aku cuba bermuhasabah diri..sejauh mana aku menghargai Allah dlm kehidupan ku..sudah ckup kah amalanku??? Ya Allah, andai aku dan DiriMu dipertemukan nanti,apakah elok keaadaanku? Ya Allah, ampunilah segala dosa-dosaku..T.T
Pernah kah, dlm kesibukan kita seharian, ade satu point nie dlm seharian nie, antum akan duduk kt tepi katil, membelek dahulu tafsir antum?menghayati kalam Allah yg indah..sebelum tdo ke..sekurang2 nye, beleklah ..walaupun satu ayat..moga hati trus dlm pimpinan Allah..hidayah Allah, membuahkan sakinah..jd mengapa harus malas utk mencarinya..
Mencintai dan ingin dicintai itu lumrah manusia..dan driku begitu jua..saat Allah uji hati ini..aku jdi semakin takut dgn perasaanku..takut, jika aku lalai..lalai dlm mujahadah ku ini..ya, skrg mujahadah itu yg perlu,.ya Allah, peliharalah hati hamba YA ALLAH..utk menyukai, bkanlah sesuatu yg mudah bgiku..nmun, aku lebih memilih utk mencintaiMu..
Post hari nie, mmbuatkan hatiku, terasa ingin menangis semahunya..teringat satu ayat yg pernah aku smpaikan pada akhawat2 sewktu daurah di Masjid Shah Alam, rabu yg lalu,26 okt..
“Maka ingatlah kepadaKu, Aku pun akan ingat kepadaMu. Bersyukurlah kepadaKu, janganlah kamu ingkar kepadaKu.” (AL BAQARAH:152)
Dan lain-lainnya seperti dalam Surah Ali Imran:191..
Subhanallah..telah Allah trunkan ayat ini sbgai janji buat hambaNya yg mengingatiNya..ayuh, bulatkan tekad!!!! Hidup ini tidak lama..siapa tahu, hari esok boleh menjd miliknya???T.T..Tidak bukan?? Hari ini, adalah hari ini..enjoy your life to the foolest as a great Muslim..insyaALLAH, as a mukmin jua..
Waallahualam..setiap apa yg dismpaikan, smuanya adalah reflection utk diri ana jua..manusia itu tidak smpurna..wlau secetek mana pun ilmu kte, ingatlah pesanan Rasulullah SAW, “Sampaikan lah daripadaku walau satu ayat”…inilah medan perjuangan kita..kerna ISLAM..kerna Allah SWT..assalamualaikum..