Follow by Email

Wednesday, September 28, 2011

BICARA KELEMBUTAN

Rasulullah SAW bersabda, "sebaik-baik lelaki adalah yang paling baik dan lemah lembut terhadap isterinya."..sgt suke bait2 kekasih Allah nie.. mungkin kerana hati ini cepat shaja tersentuh kalau org berckp smbil meninggikan suara..mmg xboleh kalo tgok lelaki ckp kasar dgn perempuan..pesan ibu, jika ingin memilih suami, pilihlah yg penyabar..ttbe hari nie teringat kisah mse kecik2 dlu..ana nie dlu, kasar jugak org nye dlu..mmg mse sekolah rendah dlu, agak anti-lelaki sikit..wadushh..kalo ckp dgn lelaki, mmg amek hang..hee..zaman kecik kan... msih ingat lagi, mse zaman2 sekolah rendah dlu.. mse tue, ana darjah 6 dan adik lelaki ana plak darjah 4.. mse sekolah rendah dlu,adik lelaki ana ni, agak bersikap kelembutan sket..adoyai.tp sekarang dah macho eh.:)))..hensem plak tue..:)..ade suatu hari nie, ana terdgr seorg budak lelaki darjah 5 nie..ckp camnie kt adik ana, " oit, pondan!!"..adushhhh..mse dgr je word tue terhambur kluar dr mulut budak laki tue kt adek ana, mmg ana pon naik berang laaaa..ana yg kebetulan lalu kt tepi dye mse tue, mmg trus patah balik and berdiri face to face kt depan budak lelaki..memandangkan dye drjah 5 and ana plak darjah 6 mse tue, kononnnye senior la mse tue ek.chewaahhh..ana reply balik budak laki tue..haaa..nk taw x ape yg ana reply??? ahaha..klakar plakkkk..nie sume mse kecik2 dlu punye cter..ana ckp  cmni >>> " hoi, ko ingat muke ko tue hensem sgt, nak kutok2 adik aku plak..muke mcm belacan!!!"..adushhhh!!!! NAPE PLAK BOLEH TERSEMBUR PERKATAAN TUE EA..garang x??? hahaha.pastu, muke budak tue mmg jd pucat lesi laaa..:PP..takot kot...:PP..lepas tue, mmg budak tue x brani lg nak kcau adek ana..sebaliknye, dye jd baek plak dgn adek ana lepas kejadian tue..alhamdulillah.tp tue la hakikatnye mse kecik2 dlu..ble ingat balik, rse cam adoyai, xcaye nyer..mungkin terlalu protective dgn adek2 ana..yer, mmg ana pantang kalo org suke kutok2 nie..ana xske penindasan..bgi ana, miskin kaya, cantik, hodoh..sume sme je..sume tue xpenting..yg penting tue, hati kita.Allah xlihat brapa byk harta kita kumpul, takat mana  cantik kita..tp ALLAH lihat yg kat dlm HATI kte ni..

mase ana kecik2 dlu, mmg agak kasar orgnye..ntah knape boleh terbalik plak ngn adek laki ana mase kecik2 dlu..tp skrg, alhamdulillah..:)))...ble ana makin membesar, ayah selalu didik kene ckp lembut dgn org laen..pompuan kene jugak ckp ikut fitrah dye..Allah suke pd kelembutan..mmg jenoh jugak ayahanda ana dlu2 nk membesarkan anak dye nie..5 org perempuan dan seorg je lelaki..jd mmg ayah kene betul2 belajar memahami anak2 perempuan dye nie..alhamdulillah..berkat kesabaram ayahanda jua bonda membesarkan kami smua..pstinya tidak akan ku sia2 kan bgitu shj.tekad ingin menjdi anak solehah ku jdkan azam jua tekad ku..isteri solehah??? insyaAllah..pastinya, ana juga ingin mnjdi begitu..AMIN..

aku ingin menjdi seperti ibu ku..yg sgt lembut dan mudah shaja tersenyum..bersifat pemaaf dan sgt memahami..kerana itu, setiap kali perlu berjauhan dgn mereka, hati ini akan menangis..setiap kali ibu ku menghntar ku ke lapangan terbang..saat mencium tgn ibu, dan berpeluk dgnnya..ibu akan sentiasa membisikkan kata2 semangat pd ku..stiap kali ibu ku melafazkan kata2nya, pasti hati ini akan diruntun rsa pilu..ksih seorg ibu, mmbawa ke syurga..sungguh..ana begitu mencintai mereka..LILLAH HI TAALA...ku rasakan kakak ku adiba, dan Aziz juga sgt matang dlm berbicara dgn ayahanda jua bondaku...cuma Aqilah, Azzahrah dan Aisyah..yg msih bertatih..krn mreka msih kecil lagi..dan byk lagi mehnah kehidupan yg belum mereka terokai..Adikku, Abdul Aziz yg dahulunya pernah diejek sbgai seorg lelaki lembut, kini mjdi seseorg yg betul2 aku kagumi..kelembutannya dlm berbicara dgn bondaku..bhkan jua dgn org2 di sekelilingnya..seorg yg jua mahir dlm bidang agama..dahulu ana agak risau ble tgok Aziz bersikap lembut, tp alhamdulillah..ble dah besar nie..aku sedar..bahawasaya,dia tahu meletakkan fitrah nya di mana..ye la...mse kecik2 dlu, ade ana, adiba dan Aziz je..nk x nak aziz kene jugak maen playhouse disney ngn kakak2 dye..adoyaiii..:PPP..

insyaALLAH , setakat ini sahaja...hati ini terlalu rindu pada keluarga...ringan shj tgn ini utk menulis sedikit bingkisan berbicara tntg mereka..

Tahniah buat ayahanda, kerana berjaya mendapat anugerah pingat perkhidmatan terpuji Negeri Sarawak..alhamdulillah..syukur ku ucapkan ke hadrat Ilahi saat ayah menyampaikan gembira itu ketika aku sdg sibuk meneruskan perjuangan ku bersma2 adek2 ALM di Saujana Asahan ,Melaka ketika itu.. 

TERIMA KASIH YA ALLAH...alhamdulillah...:)

baby aisyah dan azzahrah@beb

bondaku jua AZIZ



AQILAH

AYAHANDA

RAYA TIME:)