Follow by Email

Thursday, September 1, 2011

:::MENGAPA RAMADHAN PERTAMA BUATKU:::

SALAM..ape khabar iman...sesuatu yg perlu ditanya setiap hari pd diri...agar sentiasa berwaspada..moga sentiasa dalam peliharaan ya Ilahi...alhamdulillah..bertemu jugak dgn syawal pd tahun nie..syawal pertama buat fiqah setelah ramdhan pertama dilalui..hari tue, ade yg bertnya pada diri ini..mengapa rmadhan pertama???pdahal umur dh 19 tahun dah..tp tup2 ckp rmadhan pertama..ape cerita ??? insyaAllah.di sini akan ana ceritakan mengapa ana katakan ini ramadhan pertama ana..
Actually, dlm tempoh bulan ramadhan yang lalu, ana dan shbt2 ana di intec bersma kakak naqibah kteorg , Kak Mysara Rauf, ade buat sharing kt masjid Hidayah..stiap mggu akan ade usrah di sna..setiap khamis malam jumaat..bukak puase same..sgt sweet ku rasakan. i really love her a lottt..sgt sabar melayan krenah kteorg, sgt lembut hati nye dan solehah..akak naqibah ana nie seorg pharmacist..graduated from Scotland..sape2 kawen dgn akak naqibah ana nie, mmg untung laa. kalo ana jd lelaki pun, mmg ana akan suka lame dh kt dia..:). ok, berbalik smula pd cerita td..

sblom msoknye bulan rmadhan, kteorg ade buat satu usrah nie, kt Masjid Hidayah..mse usrah tue, kak Sara tnye..ape korg rse psl rmadhan thun nie..then, mcm2 opinion la dpt dr para shbt..n yg pling laen, adalah kak Sara..kak Sara ckp tahun nie, adalah rmadhan kedua utk dia..n i was like, knape ye??????? dlm hati je laaa..lepas tue kak Sara trus berhenti ckp kejap..then ana tros la msok line..ehe..nape kak Sara ckp nie ramadhan kedua buat kak Sara???? Then, kak Sara diam kejap..n jwb persoalan ana yg super curious sgt org nyer..:P..kak Sara ckp thun nie rmadhan kedua buat dia sbb sebelum nie, rmadhan yg dye lalui bkan lah dilalui dgn penuh persediaan..tidak pula dipenuhi dgn byk pengisian hati dan rohani..mcm2 la kak Sara kongsi..terpana sekejap mdgr crita kak Sara..n somehow, it makes me think a lot n a lot..n how bout me? hmmm...mse tue, dh siap2 pasang tekad, nk jdikan ni rmadhan pertama ku..as tahun nie jugak adalah ulangtahun ana merasai besarnya hijrah yg berlaku dlm diri ana..,which ana rse sgt bersyukur menjdi hamba ALLAH yg terplih utk merasai nikmatnya mnjdi seorg Islam dan seorg Muslimah..dan hamba tekad utk menjalani ramadhan tahun nie, rmadhan yg betul2 bermkna buat diri ana.ingin memenuhi siang dan mlm nya dengan penuh rse pengabdian kepadaNya. betullah seperti ape yg dinyatakan dlam ayat Al-Quran yakni, "hanya dengan memikirkan Allah, hati akan tenang"...alhamdulilah..bila hari2 sentiasa dipenuhi dgn perkara2 yg bermanfaat, hati terasa ckup tenang..hari2 yg dilalui juga terasa ckup indah...kalo sape2 nk tahu, ana suke dudok tepi tingkap dlm bas..kalo pagi2 b4 g kuliah, mmg xkan lepaskan pluang nk dudok tepi tingkap..tue pon kalo ade rezeki..kdg2 melepas jugak, sbb kene berdiri bila sit bas sume dh penuh.tp xpe, ana ok jer..:)..dm tempoh lbih kurang 10 minit dudok tepi tgkap akan dihabiskan dgn melihat indahnya ciptaan Ilahi..smbil hati tidak putus2 mengucapkan rse syukur yg tidak terhingga padaNya..hati trase ckup tenang..dan hilang rasa beban di hati tatkala perlu memikirkan bermcm2 kuiz yg perlu dilalui dlm tempoh kuliah..terlalu byk hikmah yg ana rasakan setelah hijrah ini berlaku dlm diri ana..selalu mntak pd Allah, agar dikurniakan Halawatul Iman...bile pgi bazar yg terletak dekat shj dgn kolej kediaman ana, msti hati akan diruntun rse sdeh..saban hari, ada peminta sedekah yg dudok kt tepi jalan, dgn membawa anak2...sumenye ckup untuk membuat hati ini diruntun rse sdeh..sudah mkn kah mereka..plg sdeh, ble ade yg bwk anak sekali.ptg2 singgah di bazar, dgr anak2 kecil merengek..mngkin panas agknya, krna dikeremuni jumlah manusia yg bgitu ramai snggah di bazaar..alhamdulillah, ku lihat msih byk hati2 yg mulia, mmberi sedikit bntuan pd mereka.tidak kiralah sma ada mereka itu benar atau tidak susah,yg pentingnya niat itu biarlah kerana Allah..biar Allah shj yg mampu memberi penilaian atas sumbangan yg diberikan.harapan agar, balasan akhirat itu nnti Syurga yg pasti..Amin...dlm bulan ramadhan pertama ana ni jugak, byk perkara yg menguji kesabaran ana..alhamdulillah..kekuatn yg diberikan ALLAH x pernah jemu2 menemani diri ini,mmbuatkan ana ingn terus bertahan dlm usaha menggapai redhaNya..sungguh, msih byk lagi kekurangan dlm diri ini...byk juga khilafnya..sbgai hambaNya,,perlu sentiasa berusaha memperbaiki diri..

bila dlm ibadah kita, sering teringat akan Allah..sering memujuk diri ini, nak x lihat wajah Allah di akhirat sana..sume tue mnjdi penguat hati nie.kdg2 ade kritikan yg diterima, krn hijrah yg berlaku dlm diri ini, nmun hati ini tetap redha andai ini yg perlu ana lalui.kerana jalan hamba ALLAH yg dikasihi, tidak akan pernah lekang dgn ujian..baik ujian kecil mahupun besar, haruslah ditempuh dgn redha dan penuh rasa tawakal padaNya..moga hati2 ini terus istiqamah..tersabat pd jalanNya..sume ini reflection juga buat diri ana..ana msih berusaha..dan akan trus berusaha..hati manusia, kdg2 lemah..tp bila shj kita tersedar, Allah itu bersma kita, yakinlah pertolongan Allah itu sgt dekat, hati akan kembali semula tenang..insyaAllah..syukran..rsanya..setakat ini shj..ckuplah sebagai satu explaination buat yg bertnya dan tertanya2..salam:)

*syukran kpd para shbt2...alhamdulillah, birthday jatuh pd bulan rmadhan..trime kasih ats hadiah2 yg diberikan..mhupun segala kejutan yg disajikan..Walaupun bukan itu yg diimpikan..kerna punya shbt2 sperti kalian itu, sudah ckup besar pemberian Allah terlebih dahulu buat ana..ckup mbuat hati ini menangis terharu, kerana punya shbt seperti antum..moga rahmat Allah sntiasa mengiringi kalian, dunia akhirat..AMIN:)

*dlm tempoh rmadhan nie jugak telah berlansung A Journey To Here After...buat hati ini diruntun rse sdeh semahu2nya...byk ibrah g diambil...

pintaku, agar Allah tetapkan hati kita smua..utk trus istiqamah..ingatlah bahawa mujahadah itu pahit, namun Syurga itu manis..pertemuan dgn Allah itu yg seharusnya dinntikan..moga dapat memujuk hati2 kita..penaik semangat...insyaAllah..