Follow by Email

Friday, July 1, 2011

KASIH IBU MEMBAWA KE SYURGA..

Salam...ape kbr iman..?? alhamdulillah..msih lg diberi peluang utk menulis something kt blog ana nie.ptg2 jumaat merupakan hari yg pling ana suke..dan hari jumaat mcm  nie la ana peruntkkan mse ana utk membaca blog para shbt... sronok mendalami kisah2 hidup shbt2 ana..yg kte tahu psl mereka, dapat kte ketahui melalui blog2 mereka..sgala perkongsian, InsyaALLAH.mampu menjadi tauladan khidupan..petang nie rse nk bercerita psl IBU..kasih seorg ibu..

ana percaya setiap drpd kte yg lahir di dunia ini, pasti mempunyai ibu masing2..:)..rindunyer pd ibu ana hari nie,.rindu ingin menatap wajah tenangnya..rindu ingin menjdi temannnya saat dia sibuk di dapur...rindu ingin menjdi temannya saat melipat baju di ruang tamu..rindu utk menjdi temannya saat mengambil adek2 balik dr sekolah..rindu utk mendgr suara halusnya..rindu utk mendengar gelak ketawanya..rindu utk melihat wajah ibu yg tidak pernah lekang dgn senyuman..segala2 nya ana rindu tntg IBU..

Ibu ana seorg yg sgt penyabar orgnya..i really2 wish i can be like ibu..ibu sgt cantek luar dan dalamnya...setiap kali melihat wajah ibu balik dr kantin (ibu ana mengusahakan catering), ana rse ckup sdeh...nmpak sgt wajah ibu letih...lps tue kene angkat mcm2 barang2 kantin..tp ibu ana xpernah mengeluh..letih mcm mane sekalipun, snyuman msih jugak terukir di bibirnya...bahagia melihat wajah ibu..ibu walau sibuk mcm mane sekalipun di kantin, xpernah mengabaikan solatnya.msih terjaga rapi..layanan nya terhdp adek2 kecil, para guru, sentiasa terasa manis...layanannya pd anak2 juga tidak kurang hebatnya...tidak pernah dlm hatiku terasa kurang dgn kasih seorg ibu, walaupun ibu sibuk mcm mane sekalipun...kebajikan pekerjanya juga tidak pernah diabaikan..seringkali dia bertnya, 'ade yg terkurang ke....kalo ade yg rse kurang, bgtaw je.., insyaAllah, akan sy usahakan utk memperbaikinya.." begitulah ibu..sgt penyantun terhdp pkerjanya..setiap petang, sebelum balik dr kantin, pstinya ibu akan siap2 packing makanan..semuanya utk diagih2kan kpd jiran tetangga...kata ibu, mungkin shj ada dlm kalangan tentangga kita yg msih belum mkan..atau ade anak2 yg ibu bapanya msih belum balik dr kerja,belum makan tengahari lagi.tolong ibu agihkan boleh????...subhanallah..terasa sayu saat ibu berkata bgitu...betapa ibu seorg yg sgt mengmbil berat..bkan sahaja terhdp anak2 nya, suaminya bahkan jiran tetangganya juga..sbb tue la ibu sgt disenangi oleh jiran tetangga..sungguh, ana kagum trhdp ibu..

Pernah dahulu kala, ibu ade bukak satu perniagaan..ade yg berhutang dgnnya shingga rm 4000...mmg ana rse kesal sgt2 dgn org yg memperlakukan ibu smpai begitu sekali..kebaikan ibu, telah dipergunakan oleh individu tersebut demi kepentingannya..tp ibu ana nie tenang jer...ibu bayar balik hutan org tue kpd org yg berhak menerimanya..pernah sekali, ana tnye pd ibu, mcm mane ibu boleh biarkan org tue mcm tue je???ibu xnk usaha ke nk cari org tue balik..?? jwpan ibu senang jer....moga Allah kurniakan kesabaran buat ibu mu ini dan memberi hidayah pd org tue...saat ibu mengungkapkan perkataan tersebut, ana rse begitu diruntun rse pilu..ibu ana yg menerima ujian ini sgt tenang..xde sedikit pun keluar ayat2 yg x baik dr mulutnya...ibu sgt pemaaf orngye..ape yg mampu ana ungkapkan untk tenangkan hati ibu mse tue,sbb ana tahu jauh dr sudut hatinya, pasti ibu sedang bersedeh...ana bgtaw ibu, " anggaplah ini satu ujian drpd ALLAH buat ibu,.pastiya, Allah akan membalas ibu dgn rahmat jua kebaikan di akhirat sna.." ..Amin...sbgai anak, kte perlu belajar memahami hati nya...menyapa nya dgn penuh kelembutan..kerana itulah tuntutan jua kwajipan kte sbgai anak2..pernah suatu hari tue, ana bce satu artikel nie..bgaimana kamu ingin membina mhligai yg bahagia bersma suami dan anak2 kamu nanti, kalau dr sekarang, anda tidak berusaha membahagiakan org2 di sekeliling kamu, ayah kamu, ibu, kaum kerabat kamu... ble ana tnye balik diri ana, sudah ckup bahagiakah ibu bapa ana dgn layanan ana terhdap mereka?..sudah ckupkah bakti ana pada mereka?...setiap kali memikirkan hal itu, ana rse byk lagi yg perlu ana sumbangkan kpd kedua2 org tua ana..pastinya ana mengimpikan utk mempunyai sebuah keluarga yg bhagia bersma suami jua anak2 ana, tp buat mse nie, biarlah ana berusaha betul2 utk membahagiakan kedua2 ibu bapa ana terlebih dhulu agar keluarga yg akan dibina suatu hari nanti, mndapat rahmat jua baraqah Allah SWT..InsyaAllah , Amin.

Ibu ana jugak seorg yg taat pd ibunya..yakni nenek ana..walaupun ibu ana nie , adalah anak bongsu dlm kalangan adik beradiknya, tp ibu sgt matang meskipun memegang title anak bongsu tue..mse arwah nenek msih hidup, ibu ana la yg berusaha buat cleaning kt arwah nenek...nenek nk mndi, ibu temankan...kdg2 smpai tgh mlm ibu berjaga demi memenuhi keperluan arwah nenek semasa hidupnya..ana yg melihat ape yg ibu lakukan, ckup terharu,..mse tue rse2 nye ana msih tingkatan 1...ckup terharu pd kasih seorg ibu..

betapa ana ingin menjdi ibu, yg indah sepertinya...senyuman ibu, trun pd anaknya, adibah, afiqah, aziz, aqilah, azzahrah dan aisyah..pastinya senyuman ibu lebih indah drpd anak2 nya...

teringat kata seorg sahabat Rasullullah SAW..." Aku tidak pernah melihat seseorg yg lebih byk senyum, berbnding Rasulullah SAW"....

Begitu ingin melihat wajah Rasulullah SAW...subhanallah, pastinya INDAH...

Walau mcm mane kte marah sekalipun, try la utk senyum k....walopun terasa perit di hati nk lontarkan senyuman tue, sekurang-kurangnya senyuman anda tue dapat menjdi kelegaan bgi org yg melihat wajah anda...

rse nk menangis plak...nie adalah salah satu dedikasi ana buat ibu yg tersyg..moga Allah tempatkan ibu bapa ana, kaum kerabat ana kesemuanya, dalam kalangan para solihin..AMIN...sesungguhNya, tiada pujian yg lebih besar melainkan hanya utk ALLAH YANG MAHA ESA...ALHAMDULILLAH..

WE'RE HAPPY FAMILY