Follow by Email

Saturday, May 7, 2011

DARI HATI~

salam..suatu perkongsian dari hati ke hati....hari ini terasa sejuk...saat selesai melakukan solat dhuha..subhanallah.hanya Allah yg mengetahui betapa leganya perasaan tue...selama ini ana x tahu pun betapa nikmatnya melakukan solat dhuha nie..alhamdulillah, semenjak ana berada di INTEC nie, pengetahuan ana tentang Islam itu semakin mendalam...malah, semenajak ana dipertemukan dgn hidayah Allah nie, ana perasan yg ana dah lupa psl kehidupan ana dahulu kala..kluar pd hunjung mggu..nk tgok wyg kt Sunway..astaghafirullah.ana rse sgt berdosa pd Allah, saat terkenang kan ape yg tlh ana lakukan...walaupun  solat ckup 5 waktu, nmaun jika hati msih terlalu terpaut pd duniawi, maka apa gunannya??? bkankah tujuan kte solat tue, ssb melalui solat tue, akhlak dan perbuatan kta lebih terpelihara..alhamdulillah..saat mengenangkan betapa Maha Pengasihnya Allah, hati ku diruntun rasa rindu yg sgt dlm terhdpnya...betapa aku takut, hidayah ini lari dr diriku..i really want to have  strong grip on this hidayah..bkan senang nk dapat.ana msih ingat dlu...mse ana mula2 mencari hidayah Allah..mse tue lps hbis SPM..na tercari2 mana2 prog yg bleh ana join..sbb nk isikan waktu ana mse cuti SPM dgn perkara yg lebih bermanfaat...ana pon sibuk la telefon rakan2 ana sna sini...tnye itu dan ini..alhamdulillah, Allah pertemukan ana dgn PERKEPIS( Persatuan Pelajar Islam Sarawak)..di mana melalui prog yg ana join dalam persatuan tue, ana byk menjalinkan ukhwah baru dgn akhawat...sgt indah saat terjalinnya ukhuwah krn Allah..slps tue mmg byk la rentetan perjuangan..walopun x sehebat perjuangan tokoh2 Islam dlu, tpi semangat nk membangunkan Islam di Sarawak ada dlm diri ana..lps dapat result SPM, ana mintak pd Allah agar ana ditempatkan di tempat di mana ana dapat mencari Islam dgn lebin mendalam di sana...Alhamdulillah, Allah The Most Gracious perkenankan doa ana...alhamdulillah.betapa Allah x pernah mengecewakan ana...ini adalah salah satu sbb kalo ttbe rse jiwa ini diruntun rse bersalah pd Allah...is Allah satisfied with what i've given Him as a reply?? Nikmat Allah bgi terlalu besar dan byk buat ana..x trkira byknya...kalo kte hitung nikmat yg Allah bgi kt kte, mmg xkan terkira...insyaAllah,ana sdang berusaha..ya ALLAH berikan lah ana kekuatan...ble ana msok INTEC, ana x terlepas jugak dr ujian melihat dunia nie..astaghafirullah.terasa kerdil dan hinanya diri ini..permulaan tue , iman ana diuji...T.T..ana xnk cerita msa silam ana mcm mane..biarlah ia antara ana dgn Allah..Tpi nk dikatakan kt sini, Allah itu Maha Pengasih..Allah xnk ana jatuh lame2 dlm nikmat duniawi nie..alhamdulillah,,Allah kejutkan jua ana dr tidur yg lena ..alhamdulillah, jadual hujung mggu ana mula penuh dgn usrah dan program2 y bermanfaat..semuanya atas perjuangan ISLAM..sblom ana decide nk pakai tdung lbuh, ana msih ingat lgi surah yg membuatkan hati ana diruntun perasaan yg sgt mendalam dan rindu pd Allah,,,yakni surah As-Saff, ayat 10;11;12..


"Wahai org2 yg beriman! Mahukan kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yg dapat menyelamatkan kamu dr azab yg pedih? iaitu kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. itulah yg lebi baik bagi kamu jika kamu mengetahui, Niscaya Allah mengampuni dosa2mu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yg mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan ke tempat-tempat tggal yg baik di dalam syurga 'Adn. Itulah kemenangan yg agung."

mse ana diperdengarkan dgn ayat nie, mse first2 ana attend usrah Perkepis kt Masjid Assyakirin di KLCC..saat diperdengarkan ayat itu jugak, mata ana mula bergenang tanpa ana sedari..nk diceritakan di sini, sblom ana pergi usrah tue, yakni pd hari sabtu, ana ade exam Isnin tue..mmg xtaw n keliru mse tue nk pilih mne 1 yg lebih aula..tp Allah itu Maha Pengasih..digagahkan jua ana oleh Allah, untuk pergi menghadirkan usrah tue...mse nk pergi tue, rse mcm byk halangan..di sini iman kami diuji.bas pon lambat dtg nk amek kteorg g stesen KTM..dgn salah msok tren nye smpai g Kelana Jaya..pdahal nk g KLCC..mmg kene patah balik la....terpksa berhimpit dlm KTM sume..perjalanan yg dimulakan pd pkul 11 pagi akhirnya membuahkan hasil.Alhamdulillah..smpai jugak di KLCC tepat pkul 1.30 ptg.n mse smpai tue, perut mmg sedang berkeroncong...n duit pon soro2 nk abes...kt KLCC mne ade bnde murah??? laz2 kteorg tpksa bli McD...lps tue, pkul 2 pth usrah start..dlm keadaan perut berkeroncong tue, ana dan shbt ana Mahfuzah, gagahkan diri jugak nk attend usrah,,nk ambil sberapa byk lmu yg bleh..alhamdulillah, dlm usrah ini persoalan yg bermain2 dlm minda ana terjwb jga mse ana tgh frust sbb kene patah balik dr Kelana Jaya nk g KLCC tue..(Mengapa la susah2 nk g usrah nie, pkah???, btol ke nk pegi nie? bkan ade exam ke nex week?? bkankah skrg ana sepatutnye berada dlm bilik dan menelaah pelajaran ana??)))tue la antara persoalan yg timbul...ALHAMDULILAH,.segala puji hanya bagi Allah..Allah jwb persoalan ana dgn ayat di atas...bez kan Allah????...:)...Alhamdulillah.,..balik dr usrah tue, ana betol2 bulatkan tekad ana nk pakai tudung labuh..dan insyaAllah, nk amik Islam keseluruhannya dlm diri ana.dan ana skrg tgh berusaha...ana rse beruntung sgt...ALLAH berikan ana kekuatan utk istiqamah..dan jiwa ana juga semakin tenang...dan alhamdulillah..terasa lapang dada ini saat diri dekat pd Ilahi...

sekian..itu shj.:)..syukran...:)