Follow by Email

Friday, April 22, 2011

seorg LELAKI...

SALAM..ana suka pd sikapnya..yang lemah lembut, teguran yg diberikannnya juga, sgt berhikmah..pernah suatu hari, dia bercerita padaku..ana sgt terharu dgn cerita dye nie...subhanallah, betapa ana bertuah dpt memilikinya..pernah suatu hari dia menangis...tangisan air mata seor lelaki khas buat ibunya...ibunya seorg yg kuat berusaha,,,walopun khidupannya, sdah ckup dgn segalanya, namun si ibu ini tetap bekerja keras utk keluarganya...si ibu ini, siangnya diperuntukkan untuk menguruskan perniagaan kantin nya,,iaitu kantin budak2 sekolah rendah...sgt seronok sebenarnya melihat karenah anak2 kecil, mse rehat nk beli makanan sume tue..ana pon smpat bekerja dgn si ibu ini mse cuti sebulan ana yg lalu..seronok mmg seronok, saat dpt menjamu adek2 kecil yg tgh kelaparan mse rehat nya, tpi keletihan si ibu ini juga turut dirsai oleh diriku...subhanallah, saat ku lihat ibu ini, berkejaran ke sana sini, nk beli brg itu dan ini, sbb keesokanya kene la tukar menu yg laen plak kan utk customer...sgt tabah..kalo ana ade kelapangan, ana jugak tidak terlepas drpd menemani si ibu ke pasar..beli syur, ayam, susu cair, mee etc..masyaAllah, sgt letih.,.tue baru sebulan ana bekerja...tpi si ibu nie, dlm keletihan, dlm panas terik nk pegi ke pasar nie, dgn barang2 yg dijinjing kelihatan sgt berat di tgn kanan dan kirinya.kedua2 nya penuh, dan susah tentu berat, dg peluh nya,,tpi, c ibu nie, xpernah mengeluh, jaoh sekali bermsam muka..si ibu, mampu tersenyum jugak walopun sebenarnya, ana tahu si ibu keletihan..mcm nie la rutin si ibu setiap hari...kalo malamnya, ibu pergi plak ke pasar buah-buahan..slalunya pasar nie bukak pkol  9 mlm.dlm keletihan ibu yg siang tdi nya blom habis lg, si ibu nie, msih bersemangat jugak nk pegi ke pasar pd malam hari nya..ana pon sempat menemani ibu...ketika menanti si ibu sdg membeli brg2 keperluan, kerap kali ana menangis seorg diri dalam kereta..(kdg2 ana ikot jugak ibu, tpi kdg2 kalo ibu pesan sruh stay dlm kreta je, jd ana stay)..tangisan tanda terharunya pd kasih seorg ibu yg benar2 berusaha untuk keluarganya..ana ckup kagum..sering kali, ana memperuntukkan wktu ana menangis itu, berdoa pd Allah agar si ibu ini sentiasa diberi kekuatan utk meneruskan perjuangan ini...ana tahu, si ibu, sgt ikhlas hati nya nk menjamu anak2 kecil yg lapar pd waktu rehat mreka...agar satu hari klak, diharapkan anak2 kecil yg dijamunya, dpat menjd seorg yg berjya suatu hari nanti..

Anak lelaki si ibu ini, pulang mse cuti seminggu nya..sempat jugak kami bertemu selama seminggu itu...dan ku rasakan kehadirannya, menambahkan lagi keceriaan dlm rumah itu..tempoh seminggu itu, ku luangkan bersamanya dgn sebaiknya..dlm tempoh itu, byk perkara yg aku pelajari drpdnya..sering kali jejaka ini mengajakku untuk sma2 solat berjemaah dgn nya, untuk setiap waktu solat fardhu.diiringi plak dgn bacaan Al-Mathurat slps solatnya..Adik2 kecil jejaka ini pon, tidak terlepas juga menyertai kami...ape yg seronoknye adalah saat dia membacakan doa jihad..yakni, dibelakangnya, kami sma2 melaungkan ALLAHUAKBAR sbyk 3 kali..saat melaungkan Allahuakbar, betapa ana dapat melihat kesungguhan jejaka itu melaungkannya..terharunya ana, sbb jejaka tue dapat membuka mata hamba, bhawa semangat jihad itu, adalah sebenarnya suatu yg sgt wajib utk dimiliki oleh seorg muslim..
seminggu berlalu dgn sgt cepat..saat2 menghampiri tempoh seminggu tue, ana rse sgt sdeh,,sbb pastinya jejaka itu, akan kembali semula utk meneruskan perjuangannya.sempat jugak dia bercerita pd ana.(smbungan utk paragaph ats td, kenapa jejaka itu menangis???).

sbb nya adalah, suatu hari tue, jejaka itu sudah berjanji pd ibunya, untuk menolongnya memotong jambu2 yg kemudian dibungkuskan..supaya keesokan hari nya dapat dijual kt kantin.sgt jenoh kerjanya..ana sempat jugak merasa..tpi malangnya, jejaka ini gagal mengotakan jnjinya pd ibu tersyg.,..dia tertidur kerana keletihan..diceritakn kpdku, bhawasanya dia sudah berniat benar2 utk membntu ibunya, dan bkan sengaja utk tdur..keesokan harinya, apabila jejaka ini bangun, jambu suma sudah siap dipotong dan dibungkus.SIAPA LAGI YG MELAKUKANNYA, KALO BKAN IBU??????!!! jerit si jejaka itu dlm hatinya tanda kesal...dilihat mata ibunya, hitam disekelillingnya..maka di ctue, jejaka itu dapat menjangkakan bhawa ibunya yg bertungkus lumus memotong jmbu itu hingga lewat malam..dgn rasa penuh kekesalan, si jejaka mendekati ibunya, kemudian dia bertnya, ibu tdo pkul brapa semalam????..lembut pertanyaanya.si ibu membalas, pkol 2 pagi..pada saat itu serta mata jejaka nie terasa ingin tumpah air matanya saat mndgr si ibu tdo pd pkol 2 pagi..sbb spatutnya, kalo si jejaka itu menolong ibunya pd mlm hari tue, pastinya mata ibunya tidak bengkak,.tambahan pula setiap hari si ibu kene bertolak pd pkol 4.30 pagi setiap hari..nk ambil pekerja smua lagi..ibu hnya sempat tdur 2 jam shj???!!! Astaghafirullah, terasa berat dosa yg dipikul saat itu...dah la pd hari tue jugak, adalah hari last cuti c jejaka..si ibu,sempat berpesan pd jejaka, singgah la kt kantin dulu sebelom nk balik nanti..xpayah ikot ibu pegi pagi nie, sbb adik nk pulang dah..kemas brg siap2 eh..jgn ade yg terlupe plak..kata si ibu pd si jejaka..ya Allah, mengapa ibu terlalu baek???Sedangkan aku seorg anak yg biasa shj,,kata si jejaka itu dlm dirinya..dlm pkol 8 pagi, si jejaka pegi lah menjenguk ibunya,sebelum pulang smula ke tmpat pengajiannya.dlm keletihan si ibu, dan tidak ckup tidurnya, si ibu sentiasa memberikan yg terbaek bwat si anak..si ibu memberikan bungkusan makanan kegemaran si jejaka yg sudah siap dibekalkan utk si jejaka..semakin jiwa anaknya terasa begitu bersalah pd ibunya..ketika dalam perjalanan balik semula ke tmpat pengajian, si jejaka menangis teresak-esak terkenangkan ibunya..betapa dia merasa ckup kecewa dgn dirinya krn pada malam seblom dia balik, dia tidak mampu untuk mencurahkan bakti terakhir utk ibunya..walopun ana tahu, seminggu dlm tempoh si jejaka bercuti,dia sebenarnya sudah byk mebantu ibunya..cuma pd malam itu shj, dia terlepas..dgn penuh keinsafan sijejaka menangis terkenangkan ibunya..betapa dia mahu ibunya da juga ayahnya ditempatkan bersama para solihin di syurga kelak..itulah doa si jejaka itu, pada ibu dan ayahnya saat air mata deras mengalir dipipinya..begitu ana sgt kagum dgn si jejaka ini..as well as her MOTHER tooo.wallahualam..actually, pnjg lagi,,,tpi ini yg mampu ana smpaikan..moga dapat mnjdi tauladan..

betapa kita sebagai anak, perlu menghargai serta menyayangi insan bergelar IBU DAN AYAH..selagi hayat dikandung badan, berbakti lah kamu, dan berbuat baek lah pd mereka...nescaya, syurga Allah, pasti menanti kamu diakhirat sna.Amin.

p/s: JEJAKA td adalah adik lelaki ana, Abdul Aziz..dan ibu adalah, ibu ana yg tercinta Fathah Bt Haji Bujang.. cerita ini ana tahu, apabila adik lelaki ana nie, balik utk bercuti selama smggu waktu ana dapat cuti sebulan hari tue..yg cuti semggu, iaitu waktu adik ana mengalami insiden ini adalah cti yg lebih awl drpd cuti sebulan ana..selamat membaca..


ana., ibu, kakak

kakak, JEJAKA, ana

Sudah lama menanti...

salam...rse cam dah lame sgt2 ana x post something kt blog ana nie...asif sgt...mggu nie dah msok third week ana  menjdi 2nd year student dlm KTJ nie...mule2 msok clas, dgn bhse jepun bakari, ana mmg pening sgt2...mmg rse cam nk nangis ble msok clas mule2 dlu...sbb mmg kotoba yg digunakan oleh sensei utk ajar kteorg subjek Sains sume yg kte x blaja lagi..zenzen wakaranai yo..tp alhamdulillah, sikit demi sdkit ana dpt catch up.alhamdulillah, dgn pertolongan Allah dan shbt2 ana yg x jemu2 memberi tunjuk ajar bwat ana, ana mampu gak atasi...ana skrg kene btol2 stdy physics..sbb skrg, kotoba sume dh dlm bhse jepun,.kalo x pham satu ayat tue, mmg susah nk pham soalan, n nk jwb camne...T.T...tue luahan ana spnjg 3 mggu mnjd 2nd year student nie.actually, bkan mdah nk blaja dlm bhse jepun nie..jd adik2 kt luar sne, kene kuatkan hati n tekad kalo btol2 nk stdy kt Jepun nie.

PERKONGSIAN LAEN PLAK..:)
Alhamdulillah, berkat pertolongan Allah dan semangat yg Allah berikan bwat ana, ana mampu jugak pakai tdung labuh skrg..mujahadah itu pahit, namun Syurga Allah itu SGT MANIS...jd kan tujuan utama kta hidup skrg, untuk mencapai redha ILAHI..itulah yg paling tepat..kalo sblom nie, ana hnya lihat je, muslimah pakai tdung labuh..ana sgt cemburu bila tgok, mcm mane mereka sume nie, bleh ade kekuatan dan mujadah yg sgt uat nk pakai tdung lbuh nie??? Jd, kt ctue ksdaran ana mula timbul..ana mintak pd Allah, supaya Allah kuatkan semangat ana untuk betul2 melakukan penghijrahan ini atas nama LILLA HI TAALA...alhamdulillah, Allah kabulkan permintaan ana,..ANA RSE SGT2 bersyukur..terasa sgt selamat diri ini, saat diri memakai pakaian yg dianjurkan oleh Islam sendri...pandangan pon mampu dijaga..Allah pon rse sgt dekat di hati ini.. alhamdulillah, skrg akak ana pon dah pakai tdung labuh jugak..berkat tegura adik lelaki ana jugak, Abdul Aziz, yg juga punya ciri2 lelaki idaman ana..:)))

Smpai di cnie...:))