Follow by Email

Thursday, December 22, 2011

REHAT SEKETIKA

assalamualaikum..alhamdulillah..at last hari nie dikuatkan jugak hati nk buat post..waaaa...sronok:)))..hari nie sume bnde fiqah sental kt dlm rumah nie..kipas 3 biji dalam rumah ni, fiqah n stanza (roomate mazni) bersihkan..adushh..seriousl, sakit tengkuk da nie..tp xpe..hati tetap gembira..alhamdulillah..usai solat subuh pagi td, trus buat house chores yg tertunggak spnjg mggu nie, laundry sume tue...dimulakan dgn mengemas katil, smpai tegang cadar dibuatnye.mcm zaman skola dlu..hee..kne jugak bgi tegang..lepas tue, sapu bilik, then bru g bwah buat laundry..bila musim budak2 KTJ je yg bermaharajalela kt akasia nie, mmg senang nk dapat turn laundry.g bawah je da bole msukkan trus pakaian dlm washing machine..kalo cam waktu2 biase, adoyai..mmg susah sgt2..kdg2 bju hntr g bwah pd wktu pagi, then waktu ptg bru dapat buat laundry..seriously, mmg berlambak student nk buat laundry..hari nie khamis an..rse cam x caye plak budak KTJ diberi cuti rehat..kih2..selalunye, mmg xde lgsung..in fact, mmg xde..mgkin disebabkan melihat wajah2 kteorg yg semakin hari semakin pucat dudok dalam clas..atau mgkinkah sbb sensei da nmpak kepala kteorg cam dah nk meletop da?? hee...ape pon, trime kasih buat sensei..sbb memahami condition kteorg nie yg nk sgt2 cuti..sepanjang 3 mggu lagi menjelang monkasho nie, mmg sgt diakui ade jugak rse stress kdg2..rse berdebar sume ade..byk exam and quizzes yg kteorg kene endure by the time being..insyaALLAH..pastinya, ada hikmah..insyaAllah, pemergian kami ke bumi sakura nnti, bukanlah satu pemergian yg sia2, nmun diiringi dgn matlamat menggunung demi Islam dan krn Allah Taala..insyaALLAH, AMIN..

Bagi sesiapa yg suke tido after sbuh, bole renungkan2  ayat nie:

"Kemudian setelah selesai solat, maka betebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing) dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan) supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat). - Surah Al-Jumuah (Ayat 10)

Sedang Nabi melewati anaknya Fatimah RA yang sedang berbaring pada waktu Subuh, maka Baginda bersabda :

"Wahai anakku, bangunlah dan hadaplah rezeki Tuhanmu, dan janganlah engkau jadi dari kalangan orang yang lalai, sesungguhnya Allah membahagikan rezeki manusia di antara terbit fajar hingga terbit matahari." (Diriwayatkan al-Baihaqi)

JOM kejar rahmat Ilahi!!:)

alhamdulillah, jumaat dan sbtu yg lepas, fiqah punye kesempatan utk bertemu dgn ayahanda dan bonda yg tersyg..jauh di mata,nmun sentiasa dekat di hati..lepas hbis exam kaiwa hari tue, tros g pecut balik rumah, amek brg sume.sblom nak kluar dr rumah tue, hati berkira-kira, nk buat solat dhuha dlu ke x nie..sbb mse tue, msih dlm pkul 10 lbih cmtue la..nk berebut dgn ktm plak nnti..badan da berpeluh2 da..sbb berlari g amek brg sume mse tue..punye la excited nk jmpe mak ayah..alhamdulillah, dgn izin Allah Taala, badan diringankan jua utk melaksanakan solat dhuha terlebih dahulu..memohon keberkatan dr Allah SWT, mohon pertemuan ku bersma ayahanda dan bondaku, diiirngi dgn rahmat Ilahi..Amin..alhamdulillah, usai solat dhuha, ana tros g amek teksi, naek ktm n lrt n smpai la kt hotel mak ayah..alhamdulillah, segalanya dipermudahkan..:).as soon as fiqah smpai kt hotel tue,ayah fiqah dari jauh da senyum meleret kt fiqah..happy la tue kan?:)..lepas cium tgn ayah sume, borak2 dlm lif then smpai la dlm blik penginapan mak ayah..mse msok2 tue, ibu dgn senyuman manis yg sentiasa terukir di bibirnya, menyebabkan hati tambah girang!!! alhamdulillah..at last terubat jua rindu pd mereka..ayanhanda dan jua bondaku..actually, mak ayah ana dtg cnie sbb nk menghadirkan diri utk final SOLEHAH, rncangan tv al hijrah,.as kakak fiqah ialah slh seorg finalis dlm prog tue..

Jumaat malam sbtu mrupakan malam FINAL utk prog Solehah..alhamdulillah.rmai sgt2 org dtg hari tue..smpaikan x ckup krusi..n agak kalut jugak mlm tue..kesian tgok krew2 al hijrah yg kene sedaya upaya nk dptkan sit utk tetamu yg hadir pd mlm tue..nmun, alhamdulillah.boleh jugak overcome..kakak ana mrupakan pserta pertama pd mlm tue..tazkirah pembukaan kakak ana pd mlm tue adalah berkenaan taubat..subhanallah.mse dgr je tazkirah kakak ana tue, hati ana ttbe rse sebak..mgkin jugak krn tajuk taubat yg dibawa kakak ana itu berbaur keinsafan dan mmpu mencarik hati yg benar2 menghayati makna taubat tue..dan yg plg buat ana rse sebak mlm tue, adalah disebabkan ana rse terharu yg diatas pentas mse tue, menyampaikan taazkirah yg ckup bermakna, mrupakan kakak ana sendiri..alhamdulillah, subhanallah..sbenarnye, xpernah terlintas walau sedikit pon di dalam benak fikiran ana, bahawasanya suatu hari nnti, kakak ana akan jd sperti yg dia ada skrg..nmun hati ana kuat mendoakan agar kakak ana akan turut serta dlm jalan dakwah dan tarbiyyah ini juga..alhamdulillah, dgn berkat keizinan Allah Taala, kakak ana berjaya mengorak lngkahnya dgn berani di jalan dkwah ini..mnyertai prog SOLEHAH nie, pastinya bkan suatu yg mudah utk kakak ana..nmun kekuatan yg diberikan Allah Taala kpdnya, mnjdikan dia berjaya melalui tempoh ini, kluar dr zon selesanya, mula mencorak jalan utk terus tersabat pd jalan Ilahi, menimba seberapa byk ilmu yg boleh spnjg akademi solehah berlangsung..alhamdulillah..moga trus istiqamah kakakku..:) ana msih ingat lagi mse pertama kali kakak ana ingin melakukan hijrah dlm dirinya..bermula dgn mse tue ana balik bercuti..ana boleh agak mse balik tue, mak dan ayah ana msti hairan tgok perubahan ana nie.nmun hati dikuatkan juga..dgn harapan ana mmpu berdakwah dgn kluarga ana..mse tue ana balik, ade bwk dua helai tdung labuh je..2 helai tdung tue je yg ana ade mse tue,,mse tue, ana msih di awal fasa hijrah ana..suatu hari nie, mse nk g kluar, ttbe ana dikejutkan dgn permintaan kakak ana utk meminjam slh satu tdung ana..dgn lagak menyembunyikan rse terkejut ana dgn permintaan kakak ana itu, ana pon bgi tdung biru gelap yg ana ade mse tue..alhamdulillah, sejak dari hari tue, akak ana tros istiqamah pakai tdung labuh..in fact, tdung labuh dye lebih byk dr ana sendiri..actually, hijrah ke arah mengambil Islam secara menyeluruh tue, bkanlah sekadar dgn istilah memaki tdung labuh shj..nmun ia memerlukan seorg muslimah utk trus istiqamah mencari makna Islam dalam dirinya, memperhalusi akhlaknya, berusaha mencari di mana kedudukan Allah dlm hatinya..alhamdulillah, bila selesai soal mnutup aurat dlm diri kakak ana, dia mula mencari makna sebenar sakinah dlm kehidupan..sbelum nie ,sebenarnya, ade jugak faktor laen yg menyebabkan ana melakukan hijrah dlm diri ana juga adalah disebabkan dorongan adik lelaki ana sendiri, Abdul Aziz..katanya, perempuan yg menutup aurat, selaras dgn syariat Islam itu pastinya cantik di hadapan  Allah..Terdetik dlm hati ana, betapa matangnya adik ana ketika itu, sudah mmpu menuturkan nsihat penuh hikmah di hdapan kakaknya..bgitulah proses dakwah dlm family fiqah..yg interesting nye, dakwah tue dimulakan dgn adik lelaki ana dhulu. kemudian disebarkan kpd ana dan seterusnye kpd kakak ana..dan insyaAllah, skrg msih dlm proses mendidik  adek2 ana yg laen, dgn bantuan Aziz dan akak ana sendiri..ALHAMDULILLAH..berkat doa ibu dan ayah..ana jd sperti diri ana skrg..tidaklah ana merasakan diri ana seorg yg sempurna, nmun ckuplah apa yg ana rsa dan ada skrg sgt mmberi ketenangan dalam diri ana..subhanallah~

usaha mentarbiyyah diri itu, haruslah dimulakan dgn keyakinan dan azam yg kuat...jika tidak punya keyakinan dan azam, mudah shj diri utk mjdi futur dan tidak istiqamah..suka utk ditekankan bhawa, mujahadah itu pahit, nmun syurga itu sgt manis..bila kte fkirkan kembali, muhasabah diri balik, sbenarnye hidup di dunia nie, sgguh sgt singkat..bile dh smpai kt negeri akhirat kelak, ble kite turn back, actually kte xsmpai sehari pon tggl kt dunia...bole tgok dlm firman ALLAH:
"Dan mereka meminta kepadamu disegerakan azab, dan Allah sekali kali tidakmenyalahi janjiNya. Dan sesungguhnya satu hari disisi Tuhanmu adalah seperti 1000 TAHUN dari apa yang kamu hitung." (QS. 22 Al Hajj 47)

jd, smpai bila harus mengelak bkan??.nyawa nie bila2 mse shj Allah akan tarik..xtahu bila akan dtg nya hari itu, nmun di hati ini sentiasa meyakininya, akan dtgnya suatu masa nnti malaikat Izrail akan mencabut nyawaku..membawa aku utk bertmu Ilahi..sungguh, aku yakin akan pertemuan ku dgn Nya..pintaku, agar kita tergolong dlm kalangan hambanNYA yg meninggal dlm keadaan husnul khatimah..Amin ya Rabbal Alamin..

insyaAllah.setakat ini shj nukilan ana dalam post kali ini..ape yg ana smpaikan mrupakan satu reflection jugak buat diri ana..insyaAllah, sma2 kita berusaha!!! bkan utk menjdi yg smpurna, nmun ingin menjdi hambaNya yg bertambah baik..insyaAllah, Amin.

TRIVIA
~ since fiqah dudok sorg2 je dlm bilik nie, actually dh byk jugak  tetamu2 yg pernah bertandang n buat sleep over kt bilik fiqah..berguna jugak katil kosong kt sebelah katil ana nie yer..antaranya:
-Aiman Tarmizi (budak A-LEVEL UK)..bru2 nie jer.
-Nur Anisah Zahari ( best friend )
-Nur Bainun ( best friend )
-Ummi Yasirah ( A-LEVEL MEDICINE )
-Mahfuzah Zulkifli (A-LEVEL MEDICINE)
-Nur Shahada (A-LEVEL MEDICINE)
-Mahfuzah Johari (KTJ)
-Ayun (KTJ)
-Julia (KTJ)
-Ayu (KTJ)
-Syazwani (UiTM Kelantan)

yg laen xingat plak..heee...sory2..:)..Ble ade yg jd tetamu, meriah sket bilik nie an..:)


AKITA TO BE, INSYAALLAH:)


MAHFUZAH DAN SARA..SWEET KAN??:)

COMEL X BNTAL TUE?:)..GIVEN BY ANISAH:)

KATIL TETAMU:)

2 comments:

  1. "Berangkatlah kamu dengan rasa ringan maupun dengan rasa berat, dan berjihadlah dengan harta dan jiwamu di jalan Allah. Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.” 9:41]

    ReplyDelete
  2. insyaAllah..syukran jiddan...i will and together we will!!!! AMIN YA RABB...:)

    ReplyDelete

言いたい こと