Follow by Email

Sunday, January 1, 2012

BULATAN GEMBIRA KAMI

assalamualaikum warahmatullah..akhirnya, dikurniakan lagi kesempatan utk menulis sedikit coretan menjelang tahun baru 2012..alhamdulillah..masih dikurniakn nafas lgi oleh Allah SWT utk mneruskan kehidupan di muka bumi ini..ku kira terlalu byk utk diceritakan..alhamdulillah..dgn kedatangan tahun 2012 nie, ana mengharapkan agar ana diberi kekuatan utk terus bermujahadah, berjuang di ats jalan perjuangan tarbiyyah ini dgn hati yg penuh ikhlas dan mengharap keredhaanNya serta sentiasa menjadikan stiap cabaran itu sbgai peluang utk ana,insyaAllah..Amin..alhamdulillah..30 Disember menjadi saksi corak perubahan perjalanan tarbiyyah ana..ana kira, kali ini "BULATAN GEMBIRA" ana berjaya mengorak satu lgi langkah ke hadapan..alhamdulillah..30 Disember 2011 bersamaan hari jumaat, akhawat2 KTJ sume pakat ramai2 g solat berjemaah bersama..alhamdulillah..akhirnye, sume berjaya dikumpulkan mlm tue..mmg ana rse sgt2 terharu dan syukur sgt2 kt Allah...pada mulanye mlm tu, mse ana nk send msj kt sume akhawat2 KTJ, ana berfikir sejenak.. " hmmm..agak2 nye ade ramai ke yg nk dtg..ntah2 sorg dua org je..yela, sume nk g stdy an..hmmm" lbih kurang mcm tue laaa ape yg terdetik di hati ana mse tue.." ..tp!!! ble ana fkir2 balik, and mule mncari titik rasional kembali dlm diri ana..hati ana menjerit!!! " uish, xboleh mcm nie..ni sume keje syaitan nk melemahkan manusia.."  
msj yg ana hntr lebih kurang  'berbunyi'  begini, 

Salam, shabat2..esok nk adakan solat berjemaah ramai2..bermula lps maghrib, ade solat hajat and taubat sekali..n sharing sket esok..bole? kt surau akasia ea..smoga ukhuwah kte trus mekar bersemi dalam redha Ilahi.Amin..dan jom perbykkan selawat ke ats Nabi SAW..besar pahalanya di penghulu segala hari..ok? OYASUMI...

ana tanpa membuang mse tros tekan send kt hp sony ana tue, lepas tu ana terdiam sejenak..hmm..btol ke ape aku buat nie ea??!! arggghhh..pdulikan ramai ke x org nk dtg..hajat di hati nk kumpulkan ramai2 budak KTJ utk solat berjemaah hrus ana truskan...xmahu terlalu memikirka bnde tue, ana amek keputusan ana kene tdo nie.kalo x syaitan tue, xhbis2 nk membisikkan bnde2 x baek..mule la nk melemah2kan niat aku nih...uishhh!!! shuhhhh!! g men jaoh2...sblom ana msok tdo tue, ana sempat hntr mshj kt ukhti Mazni utk mengetuai jemaah solat yg diniatkan pd hari jumaat keesokannya..alhamdulillah, mazni menerima baek pelawaan ana tue.lepas tue keesokannya harinye, ana mula bingung, sape nk bg sharing hari nie ea..xkan ana jgk kot??? hmm ..xbole2.kene ade kelainan sket nie..pastu alhamdulillah, ptg tue, sblom berangkat ke surau akasia, ana bertembung dgn ukhti Mahfuzah Johari. blom sempat ana nk ckp pape ngn Pujah, pujah ckp cmnie kt ana, " "pkah, hari nie biar aku buat sharing ea..tp segan la plak..xpe2..plan nk sharing psl ukhuwah..yg kte dpt mse g daurah kt putrajaya hari tue." pastu ana menjwb, " haaaa..boleh2. elok dah tuh...trime ksih pujah:) "..wahhhhh!!! syukurnya ana tidak terkata..alhamdulillah..tanpa perlu ana meminta, Allah dh bgi terlebih dahulu..subhanallah, sweetnye Allah..betapa Allah tersangat mengerti keperluan hambaNya.ptg tue agak berdebar2 jugak la nk tggu..ade x org nk respon dgn msj aku semalam ea..bisik ana dlm hati..ana dudok kt blakang corner surau tue smbil menunggu siapakan gerangan akhawat2 yg akan hadir mlm tue..mule2, ana dan pujah yg smpai surau..pastu, Cimah dtg diikuti dgn saudari Mazni, selaku imam pd mlm tue..hmm.tggu punye tggu, at last ade 4 org je yg dtg.alhamdulillah..xramai pon xpe..bisik ana, nie mgkin ujian Allah nk bgi kt aku nie..aku sabar ke x, kalo tgok org respon sket je dgn panggilan aku..ana pon dudok kt blakang tue, smbil memerhatikan 4 org shbt2 ana tue solat maghrib berjemaah.mse tgh solat tue, alhamdulillah, dtg 2 org lagi akhawat KTJ, yasmin dan muslihah..ana ucapkan sekali lagi alhamdulillah..bertambah jemaah maghrib walaupun dieorg kene masbuk..happy!!!:)).lepas usai solat maghrib, shbt2 msing2 bce Al-Quran sementara nk tggu yg laen dtg..tggu punye tggu, Julia dan Ayu pon dtg..buat solat berjemaah jgk..tp bkan dlm jemaah pertama td la..tp syukur jgk, at least dieorg berdua solat berjemaah kan..lps tggu ayu dan julia hbis solat, kteorg pon ramai2 recite surah Al-Kahfi..plan k bce half dlu..sementara nk tggu kalau2 ade jemaah alen yg akan dtg..mse tgh recite Al-Kahfi, alhamdulillah, Allah kurniakan lagi dua org akhawat KTJ ukt bersma kteorg mlm tue, Ayun dan Sara..syukur2..saat melihat akhirnya, ade 10 org akhawat yg berkumpul mlm tue, ana rse bahagia sgt2..trime kasih ya Allah..lepas bce lbih kurang setengah drpd surah Al-Kahfi, mazni pon mengetuai solat taubat dan solat hajat pd mlm tue...perghh..menyentuh perasaan..syukran mazni:)))..usai solat hajat tue, sesi sharing pon dimulakan.and here it goes!!! pujah jd MC sharing sekaligus mnjdi org yg kne bgi sharing mlm tue..pastu sharing dismbung oleh Julia Arifin, dicantikkan lagi oleh saudari Noor Mazni dan ditutup oleh ana sendiri..alhamdulillah..sharing mlm tue, sume berkaitan dgn pntingnye ukhuwah..sbb plan mlm tue, kalo bole nk bgi akhawat2 KTJ laen paham akan konsep ukhuwah nie..ukhuwah nie bkan sekadar kte nk berkenalan2 shj..tp lebih dr itu..membina kemesraan antara kita..insyaAllah, ble dh smpai di bumi sakura nnti, senang utk kita bergerak secara berjemaah..sma2 membntu antara satu sma laen dlm usaha nk memantapkan tarbiyyah dlm diri..insyaAllah, perginya kite ke bumi sakura nnti, bukanlah hnya sbgai pnuntut ilmu semata-mata, nmun lebih dr itu..kitalah yg akan menjdi duta Islam, insyaAllah,Amin..

Alhamdulillah, usai sharing ana btol2 harap agar akhawat2 yg laen pham ape yg kteorg try nk smpaikan.insyaAllah..kami serahkan segalanya pd Allah..kerna Dia shj yg mmpu mmbuka hati hambaNYA..selama "BULATAN GEMBIRA" ana mengikuti program2 tarbiyyah di INTEC, dan bersma akak2 naqibah kteorg, byk jugak yg kteorg dh blajar..syukur sgt2 sbb Allah tempatkan ana dlm kalangan shbt2 yg x putus2 mendorong ana utk trus bersemngat berjuang di jalanNya..dgn daurah dan usrah yg x putus2..rse sgt bhagia ble mse pack dgn perkara2 yg bermanfaat..hati ana rse terisi sgt2..alhamdulillah..syukur3!!:)

lepas sharing tue, padat jugak ana rsekan pengisian yg diberikan..syukran buat shbt2 yg membantu: PUJAH,MAZ, AYU DAN JUE..lepas sharing tue, shbt2 ana sme2 buat solat berjemaah isyak..wahhh!!! seriously!!! sgt2 indah rse hati mse tue..hanya Allah je yg tahu betap tenangnye hati ana saat menatap brisan jemaah solat yg betol2 tersusun, msing2 membawa diri menhadap diri pd Ilahi, dgn hati penuh khusyuk dan tawadhuk..insyaAllah..moga amalan kte diterima..Amin ya Rabbal Alamin..

mse shbt2 ana tgh solat, ana amek pluang tue, g bistro jap..bli roti canai 5 keping ( roti telur 2 dan roti canai kosong 3) hehehe...and milo ice jugakkk...actually, jamuan mlm tu adalah suprise buat ukhti2 sekalian..sje xnk bgtaw awl2..hee..harap2 antunna ske jamuan mlm tue..walaupun sderhana je yg mmpu ana sediakn, tp jauh dr sudut hati ana, biarlah stiap suapan tue, mmbwa rahmat buat kita smua.moga2, hati2 kita Allah semaikan dgn rse kasih dan cinta antara satu sma laen.insyaAllah, Amin:)..

alhamdulillah..lepas mkn2 sume, sume jemaah pon pulang..tetapi "BULATAN GEMBIRA" ana kene tggl sebentar..sbb ade post mortem,..ana pon hairan..setahu ana, dlm jadual xde plak mention ade post mortem..xpe2..nie suprise yg mantap nie..!!!.."BULATAN GEMBIRA" ana pon sume berkumpul balik dlm surau akasia..post mortem kali nie diketuai oleh ukhti Julia..alhamdulillah!!!! syukur sgt2..concern nye shbt ana..huh..terharu jappp..T.T..hasil dr post mortem tue, kteorg sume pakat nk jadikan ni istiqamah utk kteorg..insyaAllah..moga Allah teguhkan hati kita..lepas tue, dr sudut pengisian, insyaAllah, akan diperbaiki..mgkin next time, sblom mlm nk berkumpul tue,ptg2 bole berada dlm bulat gembira lgi, and discuss bnde ape nk share ngn akhawat2 KTJ..biarlah sharing dimulakan dgn bnde2 yg ringan dlu..xnk bwk isu berat2 sgt..biarlah pendekatan tue sikit2 boleh jdikan akhawat2 yg laen cintakan BULATAN GEMBIRA...AMIN, insyaAllah..dr sudut makan2 or jamuan, boleh truskan jgk..heee..lps ni, mgkin kte bole bwk dominos pizza ke??? heee..alhamdulillah..sesi post mortem berakhir dgn satu penyelesaian yg amat mntap!! ana kira inilah lgkah pertma kte!!!!insyaAllah..lps nie, BULATAN GEMBIRA kteorg plan nk approach kouhai2 kteorg..lps monkasho nnti ( moga semua 58 org pelajar KTJ 03/2010 sume GOUKAKU),AMIN, BULATAN GEMBIRA kteorg nk buat ISK (INI SEJARAH KITA) utk akhawat2 KTJ yg xpernah experience pengalaman ber'ISK dan jugak utk kouhai2..ya ALLAH, permudahkan lah urusan kmi..sesungguhnya kami hnya mmpu merancang dan hanya kepada Engkau kami berserah, yg berhak menentukan segalanya..AMIN..

alhamdulillah ana xsgke mlm 30 disember 2011 menjdi saksi, semngat antunna sudah mula berkobar..dan mudah2an trus membara dlm jiwa kita.AMIN YA RABBAL ALAMIN.. 2 mggu lagi menjelang monkasho, insyaAllah, kte akan trus berjuang wahai shbt!!!!

sekian itu shj dari ana..sekadar ingin mmberi semangat buat sesiapa shj yg belum pernah menjalani proses tarbiyyah..atau mgkin ade yg sdg menjalani, nmun belum merasai nikmatnya..NILAI UKHUWAH..NILAI SEKEPING HATI APABILA IA MULA DEKAT PADA ILAHI..Moga hati2 kite trus dibuka oleh ILAHI, utk trus tersabat pd jalan dakwah dan tarbiyyah ini..Amin, insyaAllah..

suke utk ana tekankan di sini satu firman Allah, 

Dan Yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu membelanjakan (kekayaan) yang berada di bumi, niscaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (QS. 8:63)

CHAIYOKK!!!

BULATAN GEMBIRA KAMI
MAZNI, AFIQAH, PUJAH, AYU DAN JULIA

KAMI RASA BAHAGIA DALAM "BULATAN GEMBIRA"


WORD OF THE DAY
~ GOUKAKU = LULUS
~ KOUHAI = JUNIOR

2 comments:

  1. Alhamdulillah,,suka melihat semangat saudari menyatukan rakan2 dgn langkah yg baik,,, tambahan pula saudari dan rakan2 semua bakal berhijrah,, dan mmg ukhuwah antara satu sama lain sgt penting bg memastikan antara kita sentiasa ingat padaNya dan tidak leka dengan rezeki Allah.. Teruskan beristiqamah melakukan perkara2 yg diredhaiNya,sbb selepas ini pasti tanggungjawab kita lebih berat setibanya kita di negara orang..:) salam ukhuwah

    ReplyDelete
  2. salam ukhuwah juga..insyaAllah..ini adalah salah satu usaha.insyaAllah, mohon diberkati..dan sentiasa mendoakan diri dan para shbt trus kuat dan sentiasa kekal dlm momentum semangat yg membara..insyaAllah..syukran jiddan.:)))

    ReplyDelete

言いたい こと