Follow by Email

Friday, October 28, 2011

DAMBA KASIH- INTEAM

Semakin jauh ku dari-Mu
Semakin dekat pula Kau menghampiri daku
Oh, Tuhan Yang Maha Pengasih
Siapalah diriku di pandangan-Mu

Semakin cuba ku dekati

Semakin kuat pula Kau mendugai aku
Oh, Tuhan Yang Maha Sempurna
Kerdilnya diriku di hadapan-Mu

C/O
Bagaimanakah nantinya tika berhadapan dengan-Mu
Sudikah Kau menerima hamba-Mu yang hina ini
Ya Allah Kau Maha Pengampun

Di bayangan mentari aku kealpaan
Dusta dunia penuh kepura-puraan
Di kala dini hari aku kepasrahan
Mendamba jernih embun kasih sayang-Mu Oh Tuhan

Andainya dihitung amalanku
Belum pasti dapat ku hampiri gerbang syurga-Mu
Oh Tuhan Yang Maha Pemurah
Hindari diriku dari siksa-Mu… Oh Tuhan

Kasih sayang-Mu Tuhan 
Itu yang ku dambakan 
Dengan rahmat-Mu ampunilah diriku..


bagi sesiapa yg benar-benar menghayati lirik lagu nie, mesti akan terkesan di hati...:)

salah satu favourite ana jugak.:)



Buat diri yg sentiasa alpa..ampunilah dosa-dosa hamba ya Allah..

“Dan bersegeralah kamu mencari ampunan dari TuhanMu dan mendapatkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yg bertaqwa,

“Iaitu orang yang berinfak, baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan kesalahan orang lain. Dan Allah mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan,

Dan juga orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menzalimi diri sendiri,(segera) mengingat Allah, lalu memohon ampunan atas dosa-dosanya, dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa-dosa selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu, sedang mereka mengetahui.

“Balasan bagi mereka ialah ampunan dari Tuhan mereka dan syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Dan itulah sebaik-baik pahala bagi orang-orang yang beramal.”
(SURAH ALI-IMRAN: 133-136)

Melihat kebesaran Ilahi

Alhamdulillah..jumaat..hari yg ckup dinanti2..hari penuh baraqah..ditambah plak dgn hujan petang2 nie..sungguh besar nikmat Allah pada sekalian hambaNya…namun sejauh mana kita mensyukuri nikmat Ilahi…ampunilah dosa-dosa hamba ya Allah..sungguh, rahmat Mu lebih luas drpd segala himpunan dosa-dosaku ya Allah..dan rahmat Mu itu lebih ku harapkan disisiku, berbanding dgn amalan-amalanku..
Dalam kehidupan kita, sejauh mana kita melihat kebesaran Ilahi..dari sekecil2 bnde yg kte lihat..pagi2 antum bgun, pernah x antum jenguk kt luar tingkap bilik antum, mengatakan,” Subhanallah, Engkau berikan daku lagi kesempatan utk menikmati keindahan alam ciptaan Mu ya Allah..perbaikilah segala amalanku  ya Allah..” pernah x??? hmmm..kita hamba Allah yg selalu lupa, kdg2 alpa menilai bhawasanya segala nikmat yg kita ada selama ini adalah pemberian dariNya, yg sedikit pun tidak pernah lupa pada kita, hambaNya, yg diselaputi dosa..namun sejauh mana ingatan kita pd Dia yg Satu..ULTIMATE GOAL kte dlm dunia nie, adalah utk menuju redha Nya..jika redhaNya yg dikejar,dunia ini akan tunduk pada kita..setiap langkah kita akan diiringi restu jua peliharaanNya..subhanallah..
Pernah x setiap kali kte lihat diri kte dlm cermin, mse pagi2 nk bersiap pg ke kelas tue, terdetik dlm hati nie, “ Ya Allah, telah Engkau berikan daku nikmat yg sempurna dr segi anggota badanku, telah Engkau jdikan daku cantik dgn berkat ciptaanMu,maka sempurnakanlah ke atas ku akan segala nikmat Mu… kerdilnya diri nie..setiap kali, sebelum tidurku, aku cuba bermuhasabah diri..sejauh mana aku menghargai Allah dlm kehidupan ku..sudah ckup kah amalanku??? Ya Allah, andai aku dan DiriMu dipertemukan nanti,apakah elok keaadaanku? Ya Allah, ampunilah segala dosa-dosaku..T.T
Pernah kah, dlm kesibukan kita seharian, ade satu point nie dlm seharian nie, antum akan duduk kt tepi katil, membelek dahulu tafsir antum?menghayati kalam Allah yg indah..sebelum tdo ke..sekurang2 nye, beleklah ..walaupun satu ayat..moga hati trus dlm pimpinan Allah..hidayah Allah, membuahkan sakinah..jd mengapa harus malas utk mencarinya..
Mencintai dan ingin dicintai itu lumrah manusia..dan driku begitu jua..saat Allah uji hati ini..aku jdi semakin takut dgn perasaanku..takut, jika aku lalai..lalai dlm mujahadah ku ini..ya, skrg mujahadah itu yg perlu,.ya Allah, peliharalah hati hamba YA ALLAH..utk menyukai, bkanlah sesuatu yg mudah bgiku..nmun, aku lebih memilih utk mencintaiMu..
Post hari nie, mmbuatkan hatiku, terasa ingin menangis semahunya..teringat satu ayat yg pernah aku smpaikan pada akhawat2 sewktu daurah di Masjid Shah Alam, rabu yg lalu,26 okt..
“Maka ingatlah kepadaKu, Aku pun akan ingat kepadaMu. Bersyukurlah kepadaKu, janganlah kamu ingkar kepadaKu.” (AL BAQARAH:152)
Dan lain-lainnya seperti dalam Surah Ali Imran:191..
Subhanallah..telah Allah trunkan ayat ini sbgai janji buat hambaNya yg mengingatiNya..ayuh, bulatkan tekad!!!! Hidup ini tidak lama..siapa tahu, hari esok boleh menjd miliknya???T.T..Tidak bukan?? Hari ini, adalah hari ini..enjoy your life to the foolest as a great Muslim..insyaALLAH, as a mukmin jua..
Waallahualam..setiap apa yg dismpaikan, smuanya adalah reflection utk diri ana jua..manusia itu tidak smpurna..wlau secetek mana pun ilmu kte, ingatlah pesanan Rasulullah SAW, “Sampaikan lah daripadaku walau satu ayat”…inilah medan perjuangan kita..kerna ISLAM..kerna Allah SWT..assalamualaikum..

Wednesday, October 26, 2011

10 things you will never know about me:)

~ sgt takut pada cicak..but then cicak cam tend to like me more..T.T. selalu ttbe muncul kt bwh katil nie haaa..then, fiqah plak akan end up screaming and berlari2 kt dlm rumah, whenever i saw the cicak...T.T..actually, fiqah mmg sgt fobia dgn haiwan2 yg xde bulu nie..smpai la satu part, mse skola menengah dlu, kwn fiqah letak satu encyclopedia psl ULAR kt ats meja fiqah..nk tahu ape yg berlaku?? hahahah..fiqah nanges tros, dgn muke pucat bagai..hahaha:P..kalo blaja biology dlu, fiqah mmg xkan bukak chapter2 haiwan..sbb tahu ade gambar ULAR dlm tue..trok kan?? hahaha

~ Pernah buang slipper yg fiqah gune utk prep clas mse dudok asrama dlu..sbb pernah terpijak katak, smpai katak tue terbenam da dlm tanah..xperasan, til ade seorg kwn nie tegur yg fiqah dah terpijak seekor katak nie..sbgai gnti atas rse guilty (pdahal geli sbnrnye:P), fiqah sggup buang slipper tue..sbb ble nk pkai je slipper tue, tros meremang bulu roma nie haa..sbb teringat kt katak tue..ntah2 tue prince frog x???:PPP

~pantang kalo lelaki kutok perempuan..pastu tgok pompuan tue, pkai bju bru ea hari nie..xske, xske, xske!!! diam2 suda..:P

~ ble jd serius sgt2, n ble jd happy sgt2...:P

~ fiqah pernah tertdo dlm clas mse tgh minum air..cam nonsense kan? tp hakikatnye, btol...xtaw la nape bole jd ngntok sgt mse tue..mse tertdo mse nk msokkan air dlm mulut tue, botol tue jatuh kt lantai..n basah berterabur la air dlm clas..:PPP..n taubat, xnk tdo lg lepas tue..:P

~fiqah suke warna merah tp byk bnde warna ungu..seriously byk..pdahal suke warna merah..yg warna merah tue, cume hp, beg, dan purse sje..jd, bole jd ade org yg tersilap yg fiqah nie suke wrna ungu..pdahal x..nak merah!!!:)

~fiqah ske kalo kalo tgok org pkai jubah..mcm adik lelaki fiqah...planning on buying satu jubah wrna coklat utk adik lelaki tahun nie..:)

~fiqah ske kluar supper mlm2 dgn ayah. dgn ayah fiqah bole ckp bnde2 global dgn dye..contoh cam isu agama ke, politik ke..even kalo ayah nk g isi minyak pon, fiqah akan ikot..sbb sy syg ayah.!!!:)..

~fiqah slalu g bilik ibu dan tdo kt bwah kaki ibu kejap, the night before nk balik shah alam balik..ttdo kt bwh kaki tue, sbb lame sgt menatap wajah ibu..seriously, fiqah suke sgt tgok wajah ibu..somehow, wajah ibu boleh bg fiqah tenang sket:)..i love my mom a lot!!!!

~ fiqah pernah mengalah ngn akak fiqah mse kecik2 dlu..mse tue nk tgok tayangan 3D cter dinasour kt pusat sains..mmg excited sgt nk  bgtaw mak nk tgok tayangan 3D tue..al maklum la, mse tue fiqah darjah 3 n akak fiqah plak darjah 5..dgr je tayangan 3D psl dinasour, mmg excited kot..tp bayaran utk masok tue, punye la mahal..mse smpai2 rumah, rupe2nye akak dh bgtaw ibu terlebih dahulu yg dye nk pg tayangan tue..mse tue, tros fiqah tarik balik niat nak tgok tygn tue..walopun dlm hati sdey sgt2..sbb dah berharap nk tgok ngn kwn2 drjah 3 yg laen..Nseb bek dpt cover..senyum je laaa..tp hati menangis, sbb frust menonggeng..kanak2, bese laa..:P..kalo nk taw, smpai skrg, fiqah xpernah lg tgok mane2 cter, yg gune cermin mata 3D tue..:P,,xde jodoh kot..T.T

Tuesday, October 18, 2011

RENUNGAN JAUH BUAT SEORANG HAMBA

Assalamualaikum wbt..subhanallah..alhamdulillah..syukur ku ucapkan pd Ilahi krn msih lagi memberikan daku kesempatan utk hidup di alam ciptaanNya yg penuh dgn keindahan..subhanallah~

Sudah lama menyepikan diri, dan kini ana kembali lagi..byk yg sudah tersimpan dlm diari hati ana, utk dismpaikan pd sekaliannya.. Alhamdulillah, berkat kemudahan yg Allah berikan, ana mampu melalui exam mid sem4 ana dgn jayanya.harapan ana agar result yg kluar nnti jua, adalah yg terbaik di sisi Allah utk diri ana. Tidak lupa jua ana doakan agar kejayaan turut mengiringi rakan2 seperjuangan ana.

Alhamdulillah..ana baru je smpai ke bumi Sarawak pd hari jumaat yg lepas..flight yg dijadualkan pd pkul 8.45 mlm akhirnya berjaya mendarat di tanah kelahiran ku ini pd pkul 10.45 mlm.semasa 2 jam dlm flight  tue, mcm2 yg ana fikir..fikiran  menerawang mengenangkan sesuatu..ku belek2 satu persatu helaian muka surat buku bertajuk ‘Bidadari Syurga’ yg aku pegang sepnjang dlm perjalanan menuju ke airport..ade terdetik nak bace buku tue mse dlm bas menuju ke airport tue, as duration journey kalo gune bas adalah dlm 1 jam 15 mini, tp takot termuntah2 plak nnti..al maklmum la, ana ni jenis yg mmg x bole bce buku kalo dlm kenderaan bergerak..msti akan kepeningan punye and end up dgn berhenti kt tepi jalan n muntah2..:P..mse tgh belek satu persatu tue, ana berminat nk bce tntg kisah seorg wanita solehah, hamba Allah yg darjatnya sangat tinggi di sisi Allah, iaitu Rabiatul Adawiyah, atau nama sebenar beliau, Rabi’ah Al-Adawiyah..

Seorg yg malam hari nya, sentiasa dipenuhi dgn ibadah, pengabdian diri pd Ilahi, yg tidak pernah kunjung lesu dan jemu..aku cemburu melihat betapa dlm dan agungnya cinta Rabiatul Adawiyah terhadap Allah Azza Wa Jalla..smpaikan pd satu tahap, beliau berkata pd Allah:

“Jika aku sujud kepada Mu
Kerana gerun dengan api neraka Mu
Maka bakarlah aku didalamnya
Dan jika aku sujud kepada Mu
Kerana tamakkan syurga Mu
Maka halanglah aku daripadanya
Tetapi jika aku sujud kepada Mu
Kerana kecintaan aku kepada Mu
Maka kurniakan lah daku balasan yang besar
Izinkan aku melihat Wajah Mu
Yang Maha Agung dan Maha Mulia itu”

Subhanallah..terasa getaran di hatiku pd waktu itu..betapa kerdilnya dan kecil nya aku berbnding hamba Allah bergelar Rabiatul Adawiyah…bahkan utk aku dibandingkan dgn wanita seindah Rabiatul Adawiyah, sungguh tidak layak bagi ku..bahkan diriku dan dirinya bagaikan langit dan bumi..aku hamba Allah yang hina..bagaimana tahajjud ku, ibadahku, amal kebajikan ku..sudah ckup sempurnakah?? Ya Allah,bntulah aku untuk menjadi hamba yg dikasihi oleh Mu ya Allah..bgaimana bisa diri ini mampu menatap Wajah Mulia Mu di akhirat sana, dgn hanya berbekal amalan hamba yg sedikit ini sahaja ya Allah…malu nya aku pd Allah..sungguh, aku hamba nya lemah, kerdil dan hina..tnya kembali diri kita, sejauh mana org2 yg bershbt dgn kita mencium bau wangi kita saat berdamping bersama, dan sejauh mana kamu mengharumi dan mewarnai kehidupan insan-insan di sekeliling dengan kehadiran mu..bermanfaatkah kamu pada mereka…berfikir sejenak memikirkannnya, hati aku bgai sudah remuk..remuk mengenangkan diri ini..yang kadang2 lemah dan alpa..namun selama ini, hamba berdiri dalam agama Allah, ats belas dan kasih Ilahi..yg sentiasa mmberi hambaNya kekuatan..aku jatuh, namun Allah yg bangkitkan daku..aku lena dalam kealpaan , ALLAH  yang tidak jemu2 mengejutkan aku..aku lemas dlm keresahan, Allah yg member berita gembira padaku..subhanallah~ terlalu besar nikmat yg telah Allah limpahkan padaku selama ini..justeru, apakah aku mengambil iktibar daripadanya..dan buat antum, bgaimana? Tepuk dada, tnya akal berbekalkan iman..

Sepanjang dlm flight tue, ana teringat kisah cinta seorg kekasih Allah bergelar Rabiatul Adawiyah..hati diruntun rsa pilu yg teramat..ku pandang ke luar tingkap, ku lihat kebesaran Ilahi yg sungguh menakjubkan..terasa ingin berderai air mataku keluar saat itu..ku kuatkan jua hati ini..biarlah Allah sahaja yg tahu rasa hati ini..alhamdulillah..syukur ku panjatkan pada Ilahi, sntiasa memberikan daku ruang dan peluang utk membaiki diri, bermuhasabah tntg kekurangan diri  ini..andai aku tiada esok hari, lantas di manakah aku? Sedihnya hati..tempatkan lah kami dalam kalangan para Solihin ya Allah..Amin..

Subhanallah~ dlm kejauhan Allah menghantar aku utk belajar di Shah Alam, lantas pulang semula ke kampung halaman dlm sejuta satu pengembaraan yg amat bermakna buatku..

Dr akasia memerlukan ana utk berjalan ke Esso, mengambil teksi,  mnunggu KTM, membeli tiket bas sendiri, naik bas seorg diri, smpai di airport sume kene urus sendiri.jalan2 keliling airport pun seorg diri..makan sorg2 diri kat airport, dudok dlm flight, tiada teman utk berbicara, msing2 melakukan hal2 mereka sendiri..nmun, aku mengambil inisiatif ini utk trus memantangkan diri..perjuangan memerlukan mehnah..jika sunyi sahaja, kita akan mudah alpa..mudah kecundang..

InsyaAllah, jika dikurniakan rezeki utk aku melanjutkan pengajianku ke Jepun ya ALLAH, maka permudahkan urusan hamba ya ALLAH..jdikan lah kami, para sahabat2 kami, hamba Mu yang mampu menyebarkan risalah Islam Mu di sana..Amin..

Alhamdulillah, setelah sekian lama ingin berbicara dlm blog ku ini, akhirnya terlaksana jua..
Mohon maaf dipinta ats kekurangan diri ini..wallahualam..

Buku nie la yg ana maksudkan:)

Sunday, October 9, 2011

:::::TAFSIR AL-QURAN KU:::::

assalamualaikum..skrg tepat pkul 2.37 pagi bersmaan dgn 9 oktober 2011.alhamdulillah..segala puji hanya bgi Allah...:)


TAFSIR UNGU KU...:)

MURASAKI=UNGU=PURPLE:)










Thursday, October 6, 2011

SEDIKIT WAKTU SAHAJA LAGI

ASSALAMUALAIKUM sbgai pembuka bicara..Menunggu masa sahaja lagi utk ku nukilkan sesuatu dlm blog ku ini..seribu satu rasa, tersimpan bgitu shj..ingin ku luahkan sbg madah bicara ku..moga2 dpt menjdi ibrah buat sekaliannya..dlm diari ku, sudah tersimpan 1001 rasa, crita yg ingin ku kongsikan bersama...hanya menunggu masa yg sesuai shj utk meluahkannya..aku memilih utk bersbar..kerna ku tahu, inilah jln terbaik buatku, dan insyaAllah inilah jalan yg ingin Allah tunjukkan padaku..:)

salam pertemuan utk nukilan seterusnya:)