Follow by Email

Tuesday, September 20, 2011

INGIN TERSENYUM SAHAJA

salam...ape khabar iman...subhanallah...alhamdulillah..trase ingin tersenyum shj sejak kebelakangan ini..ntah mengapa dan dimana harus ku cari jawapannya..bkan krn hadir seseorg yg istimewa dlm hidupku..bkan jua krn  sesuatu yg laen..sukar utk dilafazkan dgn kata2..tp itulah hakikatnya..ingin tersenyum shj..lidah jua lancar dan ringan shj utk meminta maaf pd ibu bapa sblum tidurnya, kpd para shbt sekaliannya..pd Allah SWT terutamanya..segalanya..semalam ana, awanis ausmat, mazni, ayu, pujah..buat usrah sme2 kt pondok akasia..mmg best sgt2 ble berkumpul, dibwh satu aqidah yg sme, mebincangkan agenda yg sma, yakni tntg agamaku, Islam..surah yg dibincangkan adalah salah satu petikan ayat dr surah Al-An'am yakni: "Seseunguhnya solatku, ibadahku, hidup dan mati ku hanyalah untuk Allah"..ayat yg setiap hari kte akan bce..satu ikrar yg perlu dipegang oleh setiap insan yg telah mengambil janji ini dr Allah ya Rabbul Izzati..dlm perbincangan ini, ade slh seorg ahli yg telah mengemukakan soalan yg berbunyi begini, " Apakah beza kita melakukan sesuatu untuk mendapat ganjaran pahala dr Allah SWT dan kita melakukan sesuatu untuk mendapat redha Allah...???"...berat jugak soalan tue..mcm2 idea yg dikemukakan oleh para shbt..alhamdulillah..segalanya boleh diambil utk dijadikan tauladan..dan antara jwpn yg diberikan adalah, ok, bezanya mcm nie.. kalau kita melakukan sesuatu untuk mendapat ganjaran pahala dr ALLAH SWT, ia berlainan drpd kita melakukan sesuatu untuk mendapat redha Allah..bila kita melakukan sesuatu untuk mendapat keredhaan Allah, maka seseorg itu tidak akan pduli sama ada ape yg dilakukannya itu, adalah perlu diberi ganjaran phala oleh Allah mahupun tidak..segalanya dilkukan ats nama Allah..hati akan rasa satifaction yg mendalam sgt2..kalo kte melakukan sesuatu, semata-mata untuk mengejar redha Ilahi, hati akan rsa bgitu tenang..bgitu puas melakukan sesuatu amalan itu..berbnding dengan apabila kita melakukan sesuatu untuk mendapat ganjaran pahala shj, maka ade sesuatu yg terkurang di situ, namun ape yg anda lakukan msih betul sebenarnya..xsalah melakukan sesuatu krn mengharapkan ganjaran pahala dr Allah..nmun, hati xkan rasa puas..krn yg dilihat dihadapan anda itu, adalah ganjaran semata-mata..nmun bukan melihat kepada keberuntungan apabila anda membisikkan pd hati nurani anda, bahawasanya anda melakukan sesuatu itu kerana ALLAH SWT..sedangkan bila kita berhdapan dgn Allah nnti, kita bukan boleh sewenang2 wenangnya msuk syurga dgn pahala kita semata-mata..namun yg lebih besar lagi adalah kita msuk syurga itu, krn hadirnya RAHMAT dari ya ILAHI.. jom sma2 kita singkap balik, amalan seharian kita..ckup sempurna x niat kita..sme2 kite cube perbetulkan eh:)..insyaAllah..jgn penat utk berusaha..dunia ini penuh dgn mehnahnya..nmun ia ladang untuk kita menuju akhirat..jgn rsa rugi untuk berpenat lelah di dunia, krn tmpat istirihat anda, Allah dah sedia dah, ykni di syurga nnti..cuma menunggu saat utk dipanggil shj lagi...bersabarlah..itsu demo,doko demo, Allah no koto o zutto kangaete kudasai..kangaetara,kokoro no nakani, anshin ni naru hazu desu..

syukran..sabda Rasulullah SAW: " Sampaikan lah daripada ku walau satu ayat"..subhanallah..jom...sme2 buat transformasi diri, kerana akhirat itu suatu alam yg pasti akan kita temui..wallahualam..

p/s: semalam ana sempat tgok seorg shbt ana ni, shahada, bgi mknn dan minuman kt kucing2 yg ade kt akasia..terharu sgt2..moga Allah memberkati amalannya..Amin, insyaAllah..dan ade satu kucing nie, ana tgok, ade 3 kaki jer..satu lagi kaki kucing tue dh kene ptong dah..sbb tersepit kat pagar, kalo xslh..mmg rse nk menangis mse tuh..sbb xpenah lagi dlm seumur hidup tgok kucing, kaki tinggal 3 jer..msih kecil plak tue..:((.


SENTENCE OF THE DAY: itsu demo,doko demo, Allah no koto o zutto kangaete kudasai..kangaetara,kokoro no nakani, anshin ni naru hazu desu..(maksudnya: bila-bila sahaja dan dimana-mana sahaja, ingatilah ALLAH selalu..jika kamu mengingatiNya, maka HATI akan menjadi tenang)

SURAH AL-RADH..AYAT 28..

No comments:

Post a Comment

言いたい こと