Follow by Email

Wednesday, September 28, 2011

BICARA KELEMBUTAN

Rasulullah SAW bersabda, "sebaik-baik lelaki adalah yang paling baik dan lemah lembut terhadap isterinya."..sgt suke bait2 kekasih Allah nie.. mungkin kerana hati ini cepat shaja tersentuh kalau org berckp smbil meninggikan suara..mmg xboleh kalo tgok lelaki ckp kasar dgn perempuan..pesan ibu, jika ingin memilih suami, pilihlah yg penyabar..ttbe hari nie teringat kisah mse kecik2 dlu..ana nie dlu, kasar jugak org nye dlu..mmg mse sekolah rendah dlu, agak anti-lelaki sikit..wadushh..kalo ckp dgn lelaki, mmg amek hang..hee..zaman kecik kan... msih ingat lagi, mse zaman2 sekolah rendah dlu.. mse tue, ana darjah 6 dan adik lelaki ana plak darjah 4.. mse sekolah rendah dlu,adik lelaki ana ni, agak bersikap kelembutan sket..adoyai.tp sekarang dah macho eh.:)))..hensem plak tue..:)..ade suatu hari nie, ana terdgr seorg budak lelaki darjah 5 nie..ckp camnie kt adik ana, " oit, pondan!!"..adushhhh..mse dgr je word tue terhambur kluar dr mulut budak laki tue kt adek ana, mmg ana pon naik berang laaaa..ana yg kebetulan lalu kt tepi dye mse tue, mmg trus patah balik and berdiri face to face kt depan budak lelaki..memandangkan dye drjah 5 and ana plak darjah 6 mse tue, kononnnye senior la mse tue ek.chewaahhh..ana reply balik budak laki tue..haaa..nk taw x ape yg ana reply??? ahaha..klakar plakkkk..nie sume mse kecik2 dlu punye cter..ana ckp  cmni >>> " hoi, ko ingat muke ko tue hensem sgt, nak kutok2 adik aku plak..muke mcm belacan!!!"..adushhhh!!!! NAPE PLAK BOLEH TERSEMBUR PERKATAAN TUE EA..garang x??? hahaha.pastu, muke budak tue mmg jd pucat lesi laaa..:PP..takot kot...:PP..lepas tue, mmg budak tue x brani lg nak kcau adek ana..sebaliknye, dye jd baek plak dgn adek ana lepas kejadian tue..alhamdulillah.tp tue la hakikatnye mse kecik2 dlu..ble ingat balik, rse cam adoyai, xcaye nyer..mungkin terlalu protective dgn adek2 ana..yer, mmg ana pantang kalo org suke kutok2 nie..ana xske penindasan..bgi ana, miskin kaya, cantik, hodoh..sume sme je..sume tue xpenting..yg penting tue, hati kita.Allah xlihat brapa byk harta kita kumpul, takat mana  cantik kita..tp ALLAH lihat yg kat dlm HATI kte ni..

mase ana kecik2 dlu, mmg agak kasar orgnye..ntah knape boleh terbalik plak ngn adek laki ana mase kecik2 dlu..tp skrg, alhamdulillah..:)))...ble ana makin membesar, ayah selalu didik kene ckp lembut dgn org laen..pompuan kene jugak ckp ikut fitrah dye..Allah suke pd kelembutan..mmg jenoh jugak ayahanda ana dlu2 nk membesarkan anak dye nie..5 org perempuan dan seorg je lelaki..jd mmg ayah kene betul2 belajar memahami anak2 perempuan dye nie..alhamdulillah..berkat kesabaram ayahanda jua bonda membesarkan kami smua..pstinya tidak akan ku sia2 kan bgitu shj.tekad ingin menjdi anak solehah ku jdkan azam jua tekad ku..isteri solehah??? insyaAllah..pastinya, ana juga ingin mnjdi begitu..AMIN..

aku ingin menjdi seperti ibu ku..yg sgt lembut dan mudah shaja tersenyum..bersifat pemaaf dan sgt memahami..kerana itu, setiap kali perlu berjauhan dgn mereka, hati ini akan menangis..setiap kali ibu ku menghntar ku ke lapangan terbang..saat mencium tgn ibu, dan berpeluk dgnnya..ibu akan sentiasa membisikkan kata2 semangat pd ku..stiap kali ibu ku melafazkan kata2nya, pasti hati ini akan diruntun rsa pilu..ksih seorg ibu, mmbawa ke syurga..sungguh..ana begitu mencintai mereka..LILLAH HI TAALA...ku rasakan kakak ku adiba, dan Aziz juga sgt matang dlm berbicara dgn ayahanda jua bondaku...cuma Aqilah, Azzahrah dan Aisyah..yg msih bertatih..krn mreka msih kecil lagi..dan byk lagi mehnah kehidupan yg belum mereka terokai..Adikku, Abdul Aziz yg dahulunya pernah diejek sbgai seorg lelaki lembut, kini mjdi seseorg yg betul2 aku kagumi..kelembutannya dlm berbicara dgn bondaku..bhkan jua dgn org2 di sekelilingnya..seorg yg jua mahir dlm bidang agama..dahulu ana agak risau ble tgok Aziz bersikap lembut, tp alhamdulillah..ble dah besar nie..aku sedar..bahawasaya,dia tahu meletakkan fitrah nya di mana..ye la...mse kecik2 dlu, ade ana, adiba dan Aziz je..nk x nak aziz kene jugak maen playhouse disney ngn kakak2 dye..adoyaiii..:PPP..

insyaALLAH , setakat ini sahaja...hati ini terlalu rindu pada keluarga...ringan shj tgn ini utk menulis sedikit bingkisan berbicara tntg mereka..

Tahniah buat ayahanda, kerana berjaya mendapat anugerah pingat perkhidmatan terpuji Negeri Sarawak..alhamdulillah..syukur ku ucapkan ke hadrat Ilahi saat ayah menyampaikan gembira itu ketika aku sdg sibuk meneruskan perjuangan ku bersma2 adek2 ALM di Saujana Asahan ,Melaka ketika itu.. 

TERIMA KASIH YA ALLAH...alhamdulillah...:)

baby aisyah dan azzahrah@beb

bondaku jua AZIZ



AQILAH

AYAHANDA

RAYA TIME:)

Tuesday, September 20, 2011

INGIN TERSENYUM SAHAJA

salam...ape khabar iman...subhanallah...alhamdulillah..trase ingin tersenyum shj sejak kebelakangan ini..ntah mengapa dan dimana harus ku cari jawapannya..bkan krn hadir seseorg yg istimewa dlm hidupku..bkan jua krn  sesuatu yg laen..sukar utk dilafazkan dgn kata2..tp itulah hakikatnya..ingin tersenyum shj..lidah jua lancar dan ringan shj utk meminta maaf pd ibu bapa sblum tidurnya, kpd para shbt sekaliannya..pd Allah SWT terutamanya..segalanya..semalam ana, awanis ausmat, mazni, ayu, pujah..buat usrah sme2 kt pondok akasia..mmg best sgt2 ble berkumpul, dibwh satu aqidah yg sme, mebincangkan agenda yg sma, yakni tntg agamaku, Islam..surah yg dibincangkan adalah salah satu petikan ayat dr surah Al-An'am yakni: "Seseunguhnya solatku, ibadahku, hidup dan mati ku hanyalah untuk Allah"..ayat yg setiap hari kte akan bce..satu ikrar yg perlu dipegang oleh setiap insan yg telah mengambil janji ini dr Allah ya Rabbul Izzati..dlm perbincangan ini, ade slh seorg ahli yg telah mengemukakan soalan yg berbunyi begini, " Apakah beza kita melakukan sesuatu untuk mendapat ganjaran pahala dr Allah SWT dan kita melakukan sesuatu untuk mendapat redha Allah...???"...berat jugak soalan tue..mcm2 idea yg dikemukakan oleh para shbt..alhamdulillah..segalanya boleh diambil utk dijadikan tauladan..dan antara jwpn yg diberikan adalah, ok, bezanya mcm nie.. kalau kita melakukan sesuatu untuk mendapat ganjaran pahala dr ALLAH SWT, ia berlainan drpd kita melakukan sesuatu untuk mendapat redha Allah..bila kita melakukan sesuatu untuk mendapat keredhaan Allah, maka seseorg itu tidak akan pduli sama ada ape yg dilakukannya itu, adalah perlu diberi ganjaran phala oleh Allah mahupun tidak..segalanya dilkukan ats nama Allah..hati akan rasa satifaction yg mendalam sgt2..kalo kte melakukan sesuatu, semata-mata untuk mengejar redha Ilahi, hati akan rsa bgitu tenang..bgitu puas melakukan sesuatu amalan itu..berbnding dengan apabila kita melakukan sesuatu untuk mendapat ganjaran pahala shj, maka ade sesuatu yg terkurang di situ, namun ape yg anda lakukan msih betul sebenarnya..xsalah melakukan sesuatu krn mengharapkan ganjaran pahala dr Allah..nmun, hati xkan rasa puas..krn yg dilihat dihadapan anda itu, adalah ganjaran semata-mata..nmun bukan melihat kepada keberuntungan apabila anda membisikkan pd hati nurani anda, bahawasanya anda melakukan sesuatu itu kerana ALLAH SWT..sedangkan bila kita berhdapan dgn Allah nnti, kita bukan boleh sewenang2 wenangnya msuk syurga dgn pahala kita semata-mata..namun yg lebih besar lagi adalah kita msuk syurga itu, krn hadirnya RAHMAT dari ya ILAHI.. jom sma2 kita singkap balik, amalan seharian kita..ckup sempurna x niat kita..sme2 kite cube perbetulkan eh:)..insyaAllah..jgn penat utk berusaha..dunia ini penuh dgn mehnahnya..nmun ia ladang untuk kita menuju akhirat..jgn rsa rugi untuk berpenat lelah di dunia, krn tmpat istirihat anda, Allah dah sedia dah, ykni di syurga nnti..cuma menunggu saat utk dipanggil shj lagi...bersabarlah..itsu demo,doko demo, Allah no koto o zutto kangaete kudasai..kangaetara,kokoro no nakani, anshin ni naru hazu desu..

syukran..sabda Rasulullah SAW: " Sampaikan lah daripada ku walau satu ayat"..subhanallah..jom...sme2 buat transformasi diri, kerana akhirat itu suatu alam yg pasti akan kita temui..wallahualam..

p/s: semalam ana sempat tgok seorg shbt ana ni, shahada, bgi mknn dan minuman kt kucing2 yg ade kt akasia..terharu sgt2..moga Allah memberkati amalannya..Amin, insyaAllah..dan ade satu kucing nie, ana tgok, ade 3 kaki jer..satu lagi kaki kucing tue dh kene ptong dah..sbb tersepit kat pagar, kalo xslh..mmg rse nk menangis mse tuh..sbb xpenah lagi dlm seumur hidup tgok kucing, kaki tinggal 3 jer..msih kecil plak tue..:((.


SENTENCE OF THE DAY: itsu demo,doko demo, Allah no koto o zutto kangaete kudasai..kangaetara,kokoro no nakani, anshin ni naru hazu desu..(maksudnya: bila-bila sahaja dan dimana-mana sahaja, ingatilah ALLAH selalu..jika kamu mengingatiNya, maka HATI akan menjadi tenang)

SURAH AL-RADH..AYAT 28..

Saturday, September 17, 2011

salam..syukur ku panjatkan ke hadrat Ilahi ats kesempatan yg diberikan olehNya, utk aku terus bernafas di alam ciptaanNya yg ckup sempurna ini...alhamdulillah, segala puji hanya bagi Allah.. hari nie, bgun pagi..dgn semangat baru..ingin melakukan sesuatu yg berharga. ntah di mana harus ana mulakan ayat ana..tp tgn ini terasa ingin menulis sesuatu pada pagi ini..one thing, pagi2 ble bgun, ucap alhamdulillah dan tersenyumlah..pastinya hari2 anda akan terus ceria..mse pagi2 bgun td...ttbe teringat sesuatu..yg hari nie hari sabtu,.dan xtahu ttbe..hati ini mengira2 sesuatu..alhamdulillah..sudah genap setahun, ana, mahfuzah dan mazni tidak lagi menjejakkan kaki ke sunway pyramid, midvalley, berjaya times square..hmmmm..alhamdulillah..syukur ku panjatkan sekali lagi pd Allah SWT..tersenyum sejenak memikirkannya..ntah mengapa hati tidak rse rindu utk berkunjung ke tempat itu..malah memikirkannya pun tidak.alhamdulillah..proses tarbiyyah mematangkan hati2 ini..sentiasa berusaha mencari jalan mendekatkan diri pada Ilahi..meskipun diri masih merangkak, kdg2 jatuh, nmun jalan ini harus ditempuhi..krn bkan senang utk mendapat hidayah Sang Pencipta..dan ana percaya hidayah Allah itu tidak dtg dgn sendirinya nmun kita harus berusaha mencarinya..smpai bila harus berbohong pd diri..smpai kapan harus ditangguh proses mendekatkan diri pd Ilahi..sedangkan hari demi hari, diri kita terus dimamah usia..ntah bila akan dicabut nyawanya oleh Izrail..hati tersentuh bila ada yg bercerita pd ku..bgaimana si fulan ini meninggal dan bgaimana mana pula si fulan itu meninggal..teringat suatu kisah yg diceritakan oleh seseorg kpdku..katanya, ada seorg ayah kpd Ustaz kami yg telah meninggal..sungguh, ckup indah cara Allah berikan dia utk bertemu semula dgn PenciptaNya.sebaik shj mengetahui cara arwah meninggal, pastinya arwah penghuni SyurgaNya,Amin..moga Allah mencuri rahmatNya ke ats arwah..meninggalnya arwah dlm keadaan tersenyum..saat memndikannya, ketika proses membuang najis drpd mayat tiada najis walau sedikitpun yg keluar..meninggal pula pd bulan Ramadhan, bulan mulia..ana pula bgaimana...terlalu byk persoalan yg bermain di minda..bgaimana aku akan bertemu ya Khaliq...pintaku, agar ALLAH matikan kita bukan shj dlm iman, bahkan juga dlm taqwa..AMIN.krn Akhirat itu sebenarnya destinasi jua tujuan utama kita..mengapa harus disangsi tibanya hari yg dijanjikan itu..sume ini jugak reflection buat diri ana..yg kdg2 langkahnya juga lemah longlai..kdg2 hatinya mudah futur..namun, diri tidak seharusnya tetap berterusan bgitu..harus dikejar rahmat Ilahi..kita mnusia.kdg2 lemah..nmun tetapka hatimu utk terus mengharap pergantungan hanya pdaNya..moga hati2 kita trus tersabat pd jalan Ilahi..AMIN..waallahualam..

p/s: jika kita punya kesempatan, sebelum tidur, berwudhuklah terlebih dahulu..insyaAllah, akan tenang dan terjaga tidur kita..di akhirat nnti, pastinya akan bercahaya wajah2 yg sentiasa dibasahi wudhuk...moga sedikit demi sedikit usaha kita dilihat oleh Allah SWT..

Wednesday, September 14, 2011

LA TAHZAN

salam....ape kbr iman??? ..ntah mengapa..sejak kebelakangan nie hati diruntun perasaan sdih..ntah dimana harus ku cari jwapannya..hanya Allah tempat mengadu..hari mesti dilalui dgn penuh keceriaan..namun , di hati, tiada sapa yg tahu melainkan Dia..mungkin Allah lbih memamahami ana dlm hal ini..sekadar ingin meluah apa yg terbuku di hati. saat berhdapan, diri ini jd kaku...lidah jd beku..pasti Allah lebih tahu apa yg terbaik utkku...

Friday, September 9, 2011

JANGAN MENYERAH

SALAM..nothing much to say...but to deliver a piece of song...JANGAN MENYERAH by d'masiv..:)..ade mesej yg dismpaikan dlm lagu tue...

Tak ada manusia
Yang terlahir sempurna
Jangan kau sesali
Segala yang telah terjadi

Kita pasti pernah
Dapatkan cobaan yang berat
Seakan hidup ini
Tak ada artinya lagi

Syukuri apa yang ada
Hidup adalah anugerah
Tetap jalani hidup ini
Melakukan yang terbaik

Tuhan pasti kan menunjukkan
Kebesaran dan kuasanya
Bagi hambanNya yang sabar
Dan tak kenal putus asa

Jangan Menyerah
ohhhhhh....:)

Bwh ni adalah link lagu tue..:)
http://www.youtube.com/watch?v=qGC6OBiOxXo

One of my favourite..:)

Thursday, September 8, 2011

HARI-HARI YG KU LALUI TELAH MENGAJARKU

SALAM..alhamdulillah, syukur kerana msih diberikan kesempatan oleh Allah SWT utk terus bernafas di bumi ciptaanNya..alhamdulillah, syukur ku panjatkan pd Ilahi ats segala nikmatNya yg tidak terhingga byknya..ape khabar iman hari ini ya shbt? moga trus mantap ea, insyaAllah, AMIN..msok hari nie, tggal 4 hari lagi cuti ana..byk perkara yg dilalui..pahit, manis, berdiri, tonggang tebalik, sume ade..tp, hari2 nie la yg mengajar diri ini erti warna warni kehdupan, mehnah yg perlu dilalui, berusaha memahami segala yg berlaku disekeliling, mentafsir dan bermuhasabah diri..cuti raya selama 2 mggu, soro soro lagi nk abes..mmg sdeh bila memikirkan perlu meninggalkan keluarga di kejauhan..namun, saat hati memikirkan bahawasanya diri ini punya tanggungjawab yg perlu dilunaskan, demi Allah, demi agama..hati perlu kuat...

sepnjg cuti 2 mggu ni byk yg ana pelajari..walaupun ana ade 2 mggu utk cuti raya, nmun ana ade semnggu je mse utk beraya..actually, xpuas lgi jalan2 raya, tp bila ikut nafsu nie, ble la nk hbis kan..huhu..tersentappp..bermula isnin yg lepas bermula la kesibukan ibu dan family ana sekaliannya menguruskan kantin sekolah..mmg sgt letih dan terlalu letih..tp msing2 perlu kuat..sbb nk bantu ibu uruskan kantin.bkan senang..mmg byk yg perlu prepare..brg2 keperluan sume kene beli ahad tue jugak..potong bwg putih dan segala keluarga2 bwg mmg kene hbes potong hari ahad tu jugak..jenoh jugak la smpai menangis2 ptong bwg merah..haha..alhamdulillah, perniaagaan kantin ibu sgt maju..dan ayah pun senang hati jugak ble ape yg ibu suka buat yakni mnguruskan perniagaan berjaya dan dapat dilihat kemajuaan nya dari hari ke hari..walaupun setiap hari ayah sibuk kt pejabat, tp ayah selalu gak tlg2 kt kantin ..:)

ape yg ana belajar??? byk sgt2...ana akan simpilfy je sume story k..sbb byk sgt kalo nk dihuraikan satu persatu..:P antaranya adalah:

* bsuh pinggan, mangkuk, cawan, kuali besar mhupun kecik, jug, sudu, garpu, senduk, mak senduk dan segala keluarga2 pinggan mgkuk kene bsuh setiap hari yg tinggi mcm gunung everest..huhu..nk bgi perlambangan, bahawasanya mmg byk pinggan mgkuk yg kene cuci..mmg memerlukan kesabaran yg sgt tggi bile tgh membasuh tue, pinggan mgkuk yg perlu dicuci dtg bertubi2..ya Allah..smpai kene bisik kt dlm hati, sbar berpluh2 kali..sbb nk bagi maintain mood..jgn physcho sgt tgok pinggan mcm gunung..:P

*ana dapat pikul 2 kampit beras yg berat 10 kg setiap satu..haha..bajet tough jugak mse tue..padahal bahu dh bengkok2 mse angkat beras tue..tp kudrat digagahkan jua..demi ibu tercintaa...one thing psl ibu fiqah yg btol2 buat fiqah ckup terharu adalah senyumannya..xkira la mse ibu letih ke, sdeh ke..msih jugak senyuman itu yg mmbuat hati nie terubat..everytime, mse beli brg dapur kantin yg berdozen2 byknya, mmg sdey la tgok ibu..terbyg kalo anak2 ibu xde nk tlg ibu, mmg ibu la yg kene angkat sume bnde msok kreta..sbb tue ble ana ade mse cuti nie, mmg xkisah lagi daa...angkut 20 kg beras tue belom memadai lg nk membalas ksih seorg ibu..sgt kecil bgi ana..hilang ayu mse angkat beras xpe..biarla org nk ckp ana nie macho ke ape ke..xkisah da mse tue..da same thing goes to siblings ana yg lain..ckup ringan tulang mmbntu ibu..ckup rindu pada Aziz yg skrg sudah balik ke Betong dan akak ana plak, Adiba brada di Kuala Lumpur dan Aqilah yg tggl kt asrama penuh..Tggal ana sorg je lagi menghbiskan sisa2 cuti bersma keluarga tercinta, instead of adek2 comel, aisyah dan beb@azzahrah...

*malam nye plak ana hbiskan mse bersma ibu pergi ke pasar sayur..pun salah satu keperluan dapur kantin..kdg2 ayah ade ikot, sekali dgn aisyah dan beb..tp kdg2, ana dan ibu berdua shj..krn lebih senang bergerak berdua..sbb kalo ade aisyah dan beb sekali kt pasar tuh, mmg riuh sekampung la alamatnye pasar tue dgn karenah adek2 comel ksygn ana:),..mse ni jugak ketahanan fizikal diuji..kene beli tembikai yg byk..berat jugak tue..tp ibu steady je bwk..ana pon xkan tgok je kot..msti try gak tlg, walaupun kdg2 ibu refuse nk bgi..sbb myb kesian tgok ana kene bwk plastik tembikai yg besar kot..xpe bu..hilang ayu bwk plastik besar tembikai tue xpe lagiii...yg penting ibu tue..to be frank..mmg ana sgt kagum dgn ibu..ketabahan ibu,..sgt cekal orgnye..kalo ibu sakit, mmg susah nk taw..sbb ibu mmg akan pretend as if dye btol2 sihat..as senyuman ibu tumpah pd anak2nya, doaku agar ketabahan ibu juga mengalir dlm darah anak2nya,,,insyaALLLAH,Amin:)

* kdg2 kalo ade nazir sekolah ke yg dtg, atau ade inspection ke atas kbersihan kantin, mmg ibu dan ayah la yg sgt bz..bygkan, ibu sibuk dgn kantin dari awl pgi smpai la petang dan ayah plak sibuk dgn urusan pejabat dari pagi smpai ptg jugak..kalo esok ade inspection, mmg hari sebelomnye kene bsuh, sental setiap sdut kantin tue..nak xnk, ibu dan ayah kene gak extend mse dieorg, without any rest, after kerja, smbung balik dgn kerja2 mmbsuh kantin..hari nie, smpai pkul 12 mlm bru ana dan family plg ke rumah setelah 24 jam di kantin..mmg tggungjwb sbgai seorg ibu, dan ayah itu memerlukan pengorbanan yg ckup besar..pernh jugak terfkir, kalo diikotkan, mmg gaji ayah sgt ckup utk kami sefamily..tp knape ibu kene usahakan kantin plak...huu..n soalan nie dh terjwb dah..ayah ckp, ibu sgt suka bidang perniagaan nie..jika itu yg ibu suka, then ayah la yg perlu byk bgi sokongan..n ibu plak, knape sggup letih2 usahakan kantin..bleh jer dudok rumah..then ibu ckp, xde yg lbih bahagia, jika kita berkongsi rezeki yg Allah bgi kt kte..n ana lihat manfaatnya bila ibu usahakan kantin..ibu byk tlg org2 yg susah utk jd pekerjanya..mmg kami di kantin, dgn pkerja ibu, ibarat satu family..i love ibu dan ayah a lot a lotttt...huhu..

rsenye setakat nie je kot..byk plak nk ckp...tp ade jgk yg xterungkap dek kata2 nmun hanya Allah shj yg tahu ape yg dirasakan oleh hati ini saat ini....bersyukur krn punya ibu, ayah dan family ana sekaliannya..syukran jiddan..pintaku, moga Allah sentiasa melimpahkan nikmat jua rahmatNya ke ats kedua org tuaku juga kaum kerabatku, AMIN..:)

word of the day: SORO-SORO = soon

Thursday, September 1, 2011

:::MENGAPA RAMADHAN PERTAMA BUATKU:::

SALAM..ape khabar iman...sesuatu yg perlu ditanya setiap hari pd diri...agar sentiasa berwaspada..moga sentiasa dalam peliharaan ya Ilahi...alhamdulillah..bertemu jugak dgn syawal pd tahun nie..syawal pertama buat fiqah setelah ramdhan pertama dilalui..hari tue, ade yg bertnya pada diri ini..mengapa rmadhan pertama???pdahal umur dh 19 tahun dah..tp tup2 ckp rmadhan pertama..ape cerita ??? insyaAllah.di sini akan ana ceritakan mengapa ana katakan ini ramadhan pertama ana..
Actually, dlm tempoh bulan ramadhan yang lalu, ana dan shbt2 ana di intec bersma kakak naqibah kteorg , Kak Mysara Rauf, ade buat sharing kt masjid Hidayah..stiap mggu akan ade usrah di sna..setiap khamis malam jumaat..bukak puase same..sgt sweet ku rasakan. i really love her a lottt..sgt sabar melayan krenah kteorg, sgt lembut hati nye dan solehah..akak naqibah ana nie seorg pharmacist..graduated from Scotland..sape2 kawen dgn akak naqibah ana nie, mmg untung laa. kalo ana jd lelaki pun, mmg ana akan suka lame dh kt dia..:). ok, berbalik smula pd cerita td..

sblom msoknye bulan rmadhan, kteorg ade buat satu usrah nie, kt Masjid Hidayah..mse usrah tue, kak Sara tnye..ape korg rse psl rmadhan thun nie..then, mcm2 opinion la dpt dr para shbt..n yg pling laen, adalah kak Sara..kak Sara ckp tahun nie, adalah rmadhan kedua utk dia..n i was like, knape ye??????? dlm hati je laaa..lepas tue kak Sara trus berhenti ckp kejap..then ana tros la msok line..ehe..nape kak Sara ckp nie ramadhan kedua buat kak Sara???? Then, kak Sara diam kejap..n jwb persoalan ana yg super curious sgt org nyer..:P..kak Sara ckp thun nie rmadhan kedua buat dia sbb sebelum nie, rmadhan yg dye lalui bkan lah dilalui dgn penuh persediaan..tidak pula dipenuhi dgn byk pengisian hati dan rohani..mcm2 la kak Sara kongsi..terpana sekejap mdgr crita kak Sara..n somehow, it makes me think a lot n a lot..n how bout me? hmmm...mse tue, dh siap2 pasang tekad, nk jdikan ni rmadhan pertama ku..as tahun nie jugak adalah ulangtahun ana merasai besarnya hijrah yg berlaku dlm diri ana..,which ana rse sgt bersyukur menjdi hamba ALLAH yg terplih utk merasai nikmatnya mnjdi seorg Islam dan seorg Muslimah..dan hamba tekad utk menjalani ramadhan tahun nie, rmadhan yg betul2 bermkna buat diri ana.ingin memenuhi siang dan mlm nya dengan penuh rse pengabdian kepadaNya. betullah seperti ape yg dinyatakan dlam ayat Al-Quran yakni, "hanya dengan memikirkan Allah, hati akan tenang"...alhamdulilah..bila hari2 sentiasa dipenuhi dgn perkara2 yg bermanfaat, hati terasa ckup tenang..hari2 yg dilalui juga terasa ckup indah...kalo sape2 nk tahu, ana suke dudok tepi tingkap dlm bas..kalo pagi2 b4 g kuliah, mmg xkan lepaskan pluang nk dudok tepi tingkap..tue pon kalo ade rezeki..kdg2 melepas jugak, sbb kene berdiri bila sit bas sume dh penuh.tp xpe, ana ok jer..:)..dm tempoh lbih kurang 10 minit dudok tepi tgkap akan dihabiskan dgn melihat indahnya ciptaan Ilahi..smbil hati tidak putus2 mengucapkan rse syukur yg tidak terhingga padaNya..hati trase ckup tenang..dan hilang rasa beban di hati tatkala perlu memikirkan bermcm2 kuiz yg perlu dilalui dlm tempoh kuliah..terlalu byk hikmah yg ana rasakan setelah hijrah ini berlaku dlm diri ana..selalu mntak pd Allah, agar dikurniakan Halawatul Iman...bile pgi bazar yg terletak dekat shj dgn kolej kediaman ana, msti hati akan diruntun rse sdeh..saban hari, ada peminta sedekah yg dudok kt tepi jalan, dgn membawa anak2...sumenye ckup untuk membuat hati ini diruntun rse sdeh..sudah mkn kah mereka..plg sdeh, ble ade yg bwk anak sekali.ptg2 singgah di bazar, dgr anak2 kecil merengek..mngkin panas agknya, krna dikeremuni jumlah manusia yg bgitu ramai snggah di bazaar..alhamdulillah, ku lihat msih byk hati2 yg mulia, mmberi sedikit bntuan pd mereka.tidak kiralah sma ada mereka itu benar atau tidak susah,yg pentingnya niat itu biarlah kerana Allah..biar Allah shj yg mampu memberi penilaian atas sumbangan yg diberikan.harapan agar, balasan akhirat itu nnti Syurga yg pasti..Amin...dlm bulan ramadhan pertama ana ni jugak, byk perkara yg menguji kesabaran ana..alhamdulillah..kekuatn yg diberikan ALLAH x pernah jemu2 menemani diri ini,mmbuatkan ana ingn terus bertahan dlm usaha menggapai redhaNya..sungguh, msih byk lagi kekurangan dlm diri ini...byk juga khilafnya..sbgai hambaNya,,perlu sentiasa berusaha memperbaiki diri..

bila dlm ibadah kita, sering teringat akan Allah..sering memujuk diri ini, nak x lihat wajah Allah di akhirat sana..sume tue mnjdi penguat hati nie.kdg2 ade kritikan yg diterima, krn hijrah yg berlaku dlm diri ini, nmun hati ini tetap redha andai ini yg perlu ana lalui.kerana jalan hamba ALLAH yg dikasihi, tidak akan pernah lekang dgn ujian..baik ujian kecil mahupun besar, haruslah ditempuh dgn redha dan penuh rasa tawakal padaNya..moga hati2 ini terus istiqamah..tersabat pd jalanNya..sume ini reflection juga buat diri ana..ana msih berusaha..dan akan trus berusaha..hati manusia, kdg2 lemah..tp bila shj kita tersedar, Allah itu bersma kita, yakinlah pertolongan Allah itu sgt dekat, hati akan kembali semula tenang..insyaAllah..syukran..rsanya..setakat ini shj..ckuplah sebagai satu explaination buat yg bertnya dan tertanya2..salam:)

*syukran kpd para shbt2...alhamdulillah, birthday jatuh pd bulan rmadhan..trime kasih ats hadiah2 yg diberikan..mhupun segala kejutan yg disajikan..Walaupun bukan itu yg diimpikan..kerna punya shbt2 sperti kalian itu, sudah ckup besar pemberian Allah terlebih dahulu buat ana..ckup mbuat hati ini menangis terharu, kerana punya shbt seperti antum..moga rahmat Allah sntiasa mengiringi kalian, dunia akhirat..AMIN:)

*dlm tempoh rmadhan nie jugak telah berlansung A Journey To Here After...buat hati ini diruntun rse sdeh semahu2nya...byk ibrah g diambil...

pintaku, agar Allah tetapkan hati kita smua..utk trus istiqamah..ingatlah bahawa mujahadah itu pahit, namun Syurga itu manis..pertemuan dgn Allah itu yg seharusnya dinntikan..moga dapat memujuk hati2 kita..penaik semangat...insyaAllah..