Follow by Email

Saturday, August 27, 2011

Kisah Hubaib Ibnu Musallamah al-Fihri dan Isteri, Srikandi Islam

Pada suatu ketika, Saidina Uthman al-Affan memerintahkan Hubaib memberi pengajaran buat tentera Rom yang angkuh. Bertanyalah isterinya, "Di manakah kita akan bertemu di medan perang nanti?" Hubaib menjawab, "Kanda akan berada di barisan paling hadapan, mengalahkan musuh Islam dan menunggumu di khemah tentera Rom jika Islam menang ataupun kita bertemu di syurga kelak!"
Alllah SWT telah memenangkan kaum Muslimin ke atas kaum Romawi. Bergegaslah Hubaib ke khemah panglima Rom menantikan Rom menanti kehadirannya di situ. Dia sangat terkejut apabila mendapati isterinya terlebih dahulu ada di situ. Jauh lebih hadapan daripadanya. Saat itu juga dia menitiskan air mata. Kagum atas kesungguhan isterinya.

Kerana itulah, muncul madah Arab:
Seandainya semua wanita
Seperti isteri Hubaib ini
Tentulah aku lebih mengutamakan 
Wanita berbanding lelaki...

-taken from a book: Bidadari Dari Timur (memoir isteri seorang pejuang)
 isteri kepada Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, Tuan Sabariah Tuan Ishak

Suatu kisah yg boleh dijadikan panduan..moga hati2 kita terus Allah letakkan utk istiqamah dan tersabat pd jalannya..sungguh, perjuangan ini menuntut satu pengorbanan yg besar.percayalah, dan yakinlah, bahawa akhirat itu lebih baik..dan di sanalah tempat istirehat kita.di dunia ini, masa utk berpenat lelah..berjuang dan terus berjuang..

Tuesday, August 23, 2011

TERASA CUKUP INDAH

SALAM...skrg tepat pkul 6.45 ptg...hari yg sangat meletihkan jugak buat diri ana..segala puji hanya bagi Allah yg msih memberikan daku ruang dan pluang utk bertapak di ats bumi yg nyata ini dan lnsung meneruskan perjuanagan hidup ini...semalam sebelum tdo, ana smpat bce satu bait dari ayat Al - Quran ni..yakni:

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah dan carilah wasilah (jalan) untuk mendekatkan diri kepadaNya, dan berjihadlah(berjuanglah) di jalanNya, agar kamu beruntung."(Al-Maidah:35)

Dan bait-bait dari ayat nie membuatkan ana terus menerawang, berfikir mencari jawapan kpd persoalan yg selama ini ana cari dlm diri ana..sudah ckup besarkah sumbangan ana dlm jihad di jalanNya ini..bagaimana kedudukan ana di sisi Allah...ana pernah baca dlm satu buku ni, dinyatakan bhawa, kedudukan kita di sisi Allah adalah sejauh mana kita meletakkan Allah di dalam HATI kita..jd disitu dapat kita ukur, tinggi dan rendah mana thp kita di sisi Allah..astaghafirullah..bagaimana pula dgn kedudukan ku di sisiMu ya Allah...

hari nie, bait daripada ayat ni jugak yg membuatkan hati ana rse tenang..nk dikisahkan di sini..ptg td, tersgtlah letih lepas hbis clas..ttbe datang satu mesej dr shbt ana, yg mntak ana belikan something utk dye makan kt sup utara n singgah kt mydin jap sbb nk belikan sardin jugak utk dye..sbb hari nie, kwn ana tue tgh demam..mmg rse berat jugak utk ana menyatakan YA kpd permintaan kwn ana itu..maafkan ana yer shbt, sbb berfikiran seperti itu terlebih dahulu...hanya kerana satu perkataan yakni PENAT, LETIH...fikiran ana bercelaru nk tlg kwn ana tu..which doesnt make any sense right?T.T

ALHAMDULILLAH..segala puji bgi Allah yang Maha Pengasih..Smasa dlm bas, tgh fkir2 nk beli ke x nie.ana berfikir, knapa kwn ana kene sruh ana eh yg beli..kenapa bukan roomate dye ke..x pun, kwn2 dye yg laen yg lagi rapat dgn dye..berdosa nya ana sbb boleh plak berdolak dalih dlm hal nie..huhu..tp mse dlm bas tu jugak, ana fikir balik, mengapa harus ana persoalkan hal2 remeh seperti tue..mengapa tidak dilakukan shj..krn ana sdg membntu kwn ana yg sedang sakit dan tidak berdaya..pedulilah soal letih ana tue..kluar dr bas tue, dlm ana gagahkan jugak kaki ana ni pergi beli bubur ayam, seperti yg diminta..dlm perjalanan pulang dr sup utara tue, ana fikir balik..

Kasihnya Allah padaku..Sungguh, Dia telah memilihku utk menolong rakan ku itu, krn Dia tahu dgn cara ini hati akan jd lebih dekat padaNya..Seolah2 mase tue, Allah berbicara dgn hati ku..sungguh, trse sungguh dekat hati pd Allah, jika kita melakukan sesuatu kerana Allah..yg memberi kekuatan kpd ku untuk berjalan, yg menguatkan rse hati ini utk menolak gelojak nafsu, yg kononnnya berkata bhawa diri ini letih..sungguh, ku rsakan ckup besar hikmahNya..Allah memilih diriku utk melakukan satu kebaikan buat rakanku..dan bukannya org laen..

Alhamdullilah..rse tenang hati nie saat sudah menyampaikan hajat rkan ana itu,.ternyata dia betul2 tidak berdaya saat ana msuk dlm biliknya utk memberikan apa y dihajatinya...maafkan ana ya ukhti..ternyata permintaan mu itu, telah berjaya membawa hati ku utk berpaut smula pd Allah..Allah yg Maha Pengasih..dan pling besar ku rsekan nikmatNya, apabila Allah menemukan aku jawapan kpd persoalan ku,,yakni dgn ayat di atas..surah Al-Maidah:35...inilah slh satu jalan yg ingin Alllah tunjukkan pd ku...terima ksih ya Allah..

sangat besar pemberian Mu terhadapku...smpaikan pd saat aku betul2 dlm keadaan putus asa, Engkaulah yg hadir memberikan daku kekuatan yg ku rsakan tidak mmpu ku dapatkan drpd sesiapa melainkan dirimu..jdikan lah kami hamba MU yg bertaqwa.kuatkan iman kami..tetapkan lah hati kami, agar terus istiqamah tersabat pd jalanMu. AMIN...sekian dr ana...

Sunday, August 21, 2011

kuatkan hati mu...

astaghafirullahalazim....kuatkan hati mu Afiqah...sungguh, ana perlu bertahan....

HATI INI RINDU

SALAM...alhamdulillah..punya kesempatan lg nk menulis..hari nie, sdg sibuk2 stdy maths, hati tergerak  nk dgr lagu qasidah..utk sape2 yg blom tahu qasidah tue ape, actually qasidah nie adalah bentuk zikrullah jua selawat ke  atas Nabi junjungan mulia, Rasulullah SAW...sgt sedapp utk dijadikan halwa telinga..sekurang2 nya, bla kte dgr, hati xlalai memikirkan hal2 duniawi kan..n yg paling bez nyer, dgn berselawat, walau hati kte sdg lalai sekalipun, tp jika lidah tidak putus2 berselawat ke ats Nabi, selawat kte tue akan tetap smpai pd Rasulullah SAW..dan Rasulullah SAW akn turut menjwb balik salam kte tue..jd x rugi kan??? drpd sbut bnde2 yg x berfaedah, jom berselawat..besar sgt nikmat Allag bgi pd sesiape shj yg berselawat ke ats kekasihNya..dlu2, sblom ana smpai ke INTEC, akak naqibah ana di sne, kak Siti Khadijah, bekalkan ana satu buku Qasidah dan satu hadiah tafsir berwrna ungu..cantik sgt...smpai skrg ana simpan lagi..lagu2 Qasidah pun byk yg akak Khadijah bekalkan utk ana dlm laptop nie.sbb akak khadijah tahu, ana suke..lebih2 lagi kalo berkunjung ke rumah Habib Muhammad setiap hari khamis.pasti ade shj Qasidah2 yg dialunkan bersma2 alatan muzik sekali.ckup menenangkan..rindunya pd Rasullullah...ayuh, suburkan hati kte dgn cinta..ana msih ingat dhulu, mse ana g rumah habib, ade seorg hamba ALLAH nie.skrg brada di Hadramaut utk mendalami lgi ilmu Islam di sna bersma para Ulama..ckup kagum dgnnya..smpaikan pd suatu thp, ana pernah melihat dye, apabila Qasidah berkumandang je, dye akan menangis..ble ana tgok situasi tue, ckup sayu..smpai bgitu sekali rindunya..dan ana plak.byk lagi kurangnya...same2 kte renungkan kembali, sudah thp mana kecintaan kta pd Rasulullah SAW... reflection buat ana jugak..sme2 kte menyemai kasih jua rindu pada kekasih Allah..moga kta beroleh syafaat Rasulullah SAW di akhirat sna..AMIN...waallahualam..

Sunday, August 14, 2011

::ADAKAH SEKADAR ITU NIAT KITA:::

salam..alhamdulillah..segala puji hanya bgi Allah yg menciptakan langit dan bumi itu dgn ckup indah sekali..ana rasakan setiap pagi, bla ana bukak je tingkap, and perlahan2 angin pagi tu menyapa diri, diri terasa ckup dekat pd Nya..every each of us, ade mcm2 medium when we realise yg, " oh, bnde nie bgos utk kte. throughout this thing it can makes me feel warm and comfortable"...mcm tue jugak ana rse kalo pgi2, bukak tingkap 1 persatu kt bilik ana nie..:)..anda plak bgaimana? ke rase biase je kalo bukak tgkap tue..

alhamdulillah,hari rabu yg lepas, 11 0gos 2011, ana dh genap berusia 19 tahun..the day before tue, ana dan shbt ana Mahfuzah Johari, Mahfuzah Zulkifli dan Ummi Yasirah, pergi utk iftar ramadhan di Majid UiTM, Shah Alam..Alhamdulillah..sronok jugak dpt ramai2 tarawih d sne...tp ade jugak yg ana agak terkilan..hmm..melihat realiti remaja zaman skrg, ckup membuatkan hati ini gusar spnjg berada di iftar tu.ana lihat ramai yg dtg, dgn bermcm2 karenah, berbagai2 fesyen pakaian...yg lelakinya, xpunya msalah dr segi pemakaian..namun, golongan Muslimah nye bgaimana...alhamdulilah, sepanjang perjalanan tarawih di masjid tue, ana dan para shbt ana, tidak punya msalah utk menunaikan solat trus, tnpa menggunakan telekung..sempat jugak kwn ana Mahfuzah Zulkifli berkata sebgini pada ana, " untung nye fiqah kan sbb kte pakai pakaian mcm nie.Allah kurniakan kte hidayah utk mengenekan pkaian sebgini. and alhamdulillah, sgt mudah utk kte mengerjakan solat mlm nie."..sungguh, segala syariat yg tlh Allah tetapkan di muka bumi ini, buat para hambaNya, smuanya pasti ade sebab jua hikmahnya. jauh sekali untuk membebankan hambaNya,,sungguh, Allah itu Maha Pengasih..and ana sempat reply kt fuzah, " alhamdulillah, krana kta diletakkan pd jalan tarbiyyah ini :)"..thanx fuzah for being so sweet..and mse dtg2 je kt masjid uitm tue, ana lihat student intec, tros bukak tafsir Al-Quran dan msing2 bce Al-Quran.. tp ade jugak segelintir muslimah drpd universiti laen yg ikut sme mmbaca Al-Quran sblom msuk waktu maghrib.alhamdulillah..ana rse kan impak tarbiyyah yg dterima oleh pelajar intec sgguh besar pengaruhnya..sungguh, ana ckup terharu bla mlihat fenomena ini berlaku dlm kalangan pelajar intec..alhamdulillah,.ana, fuzah zulkifli dan mahfuzah johari,sempat berkongsi bermcm2 ayat2 Al-Quran yg kterog tahu, untuk dikongsi bersma..bsikku dlm hati, syukurnya punya shbt yg bleh ikut sma dgn ku, mentadabbur ayat2Nya...alhamdulillah:)

malam tue jugak, ana menyaksikan byk muslimah2 yg dtg dgn berbgai fesyen..bisik ana dlm hati, mengapa perlu berpakaian bgini..sedangkan hadirnya kta mlm nie,berkumpul utk mnsyukuri nikmat Ilahi dan bkannya dtg shaja2 utk mempamerkan kcantikan pkaian kta..tidak kurang juga, ada juga yg mencari2 sape la gerangan  mamat2 hensem yg mungkin akan terpikat dgn dirinya..hmm..ade jugak yg mengambil ksempatan nie, mahu bertemu dgn kekasih hati drpd universiti laen, yg turut hadir pd mlm tue..adakah mlm iftar tu, kte dtg dgn berniatkan itu shj...mengapa sukar diniatkan ikhlas semata2 kerana ALLAH..sngguh, kdg2 dlm niat kte tue, ade jugak kdg2 kte tersasar drpd niat selain Allah SWT..nmun, tidak terlewat utk kta sentiasa memperbaharui niat kte semula, as ALLAH tahu kita, sbgai hambaNya, kta sering lupa... ingatlah, setiap apa yg kte lakukan itu, haruslah bersndarkan pd niat yg betul..adakah betul, ia kerana ALLAH..selalu tnya pada diri,.betul atau x bnde yg antum buat...

stiap yg ana smpaikan ini jua titipan buat ana sendiri..as kte hanya hamba Alllah yg lemah..sentiasa berusaha memperbaiki kelemahan diri.bkan utk mencari kesempurnaan, namun utk sntiase berusaha mnjdi hambaNya yg lebih baik dr sehari ke sehari..ingatlah, hidup ini hanya sebentar, namun akhirat itu kekal abadi..Waallahualam..

p/s: 

*syukran buat para shbt yg sudi menemani ana...bersyukur dapat mengenali kalian smua..:)
* di bulan rmadhan nie,sama2 kta perbykkan ibadah dan berusaha mengejar rahmat Ilahi..


Get More Islamic Testi Here!

Friday, August 5, 2011

HARI KE-3 RAMADHAN KU

SALAM..bgaimana agaknye iman hari nie? hari ke-3 nie, xbyk sgt bnde yg berlaku...cuma byk peristiwa yg ana ckup terharu..terharu pd ayahanda..ku rsakan hari2 yg dilalui sepanjang permulaan ramdhan di rumah ckup indah sekali..hari nie, ayah belikan sume buah-buahan kegemaran ku untuk berbuka puasa..:)))..syukran buat ayahanda, yg selalu romantik..:)..ayah belikan kiwi buat ana, sbb nk bgi immunity badan ana nie kuat sikit..xdela sakit2 selalu..ayahanda pantang kalo tgok anak2 nye batok, demam, selesema etc..mmg akan dipksa mkn ubat...syg seorg ayah katakan..:)..trime ksih ayah..instead of kiwi, ayah belikan jugak buah mata kucing dan anggur hijau..:)))..kata ayah, bkan selalu fiqah ade kt rumah..jd kene la manjakan dye sket mggu nie..mak ai, terharu..nk gugur air mata seorg anak..T.T..lps mkn2, bukak pose sume tue, mse utk bsuh pinggan lagi..kalo dlm rumah nie, kalo bab2 keje bsoh pinggan, mmg ana la yg kene buat..kalo kasi kt akak, tgn akak plus mai n beb, tiga2 allergic dgn sbun pencuci..jd nk x nak, mmg ana la otai dlm keje bsoh2 pinggan..hehe..alhamdulillah, mse bukak pose, xde pristiwa pinggan pecah lagi...sumenye selamat, as ibu dh remind awl2, kene hati2....:)..syukran ibu..lps bukak pose, pegi tarawih..hari nie tarawih kt tmpat laen plak..buat msjid hopping mse bulan ramdhan nie..bru sronok tarawih.:)..muke2 yg tgok ana dan kak diba sume rse pelik..mayb xpernah lihat kteorg solat tarawih kt sne kot sblom nie..xpe2..boley dimaafkan.:)..ibu, beb dan aisyah xbole ikot skali trawih..yg kesiannye ibu laaa...sbb xbole g tarawih kt masjid, sbb perlu jge aisyah dan beb..tp, xpe ibu..anak2 mu ini, mendoakan agr phala trawih ini jugak smpai pd ibu hendaknya..AMIN..pulang2 je dr tarawih, ayah buat suprise lagi buat ana..:))..syukran ayah, sekali lgi..ayah berhenti kt satu tmpat nie, then beli duriannnnn!!!!!! mmg perghhhh!!! ana seorg je yg hbiskan 13 ulas durian semalam..bkan 13 biji eh,..:P..mmg raja durian la nie..actually mlm tue, tekad nk salam ibu dan ayah b4 msok tdo..tp xsmpat..T.T...jd nk smbung azam nie, salam dieorg sblom msok tdo..ada baraqah d ctue..mudah2an harapan utk mnjd anak yg solehah, Allah mkbulkan..sbb kalo solehah skrg, anak2 kte nnti, akan ikot jejak kte jugak...x dinafikan jugak, sesekali, ana nie nmpak otai jugak orgnyer..wlaupun, pemakaian ana msih terjaga, namun kdg2 ade jugak otai nye terkelua...ana nie dlu pembahas..mmg xbley tahan kalo nk ckp..maaf yer..asif ats segala kekurangan diri..T.T...hari nie ana berjaya buat sosej goreng di mlm hari...bwk msok bilik, dudok dpn lptop, smbil mkn..air ribena jd peneman jugak..mmg hari nie, hari yg ckup dipenuhi dgn kenikmatan makanan...ampuni dosaku yg Allah, andai mkn ku, terikut nafsu plak..T.T..


smpai di sini shj..nothing much to say..but to write something..at least i know, what i've been doing so far...this will truely be my special ramadhan..my first RAMADHAN..

Wednesday, August 3, 2011

HARI KE-2 RAMADHAN KU

SALAM...ape kabar iman? :)))..second day of ramadhan...hmmm..pagi2, bgun sahur...mse tlg cuci pinggan tue, jatuhkan plak 3 keping pinggan...btol ke keping nie???hehe..the first thing yg ana buat mse tue adalah tgok muke ibu..bkan tgok pinggan yg pecah tue...tgok2 ibu dh tersenyum dr jauh...terdetik d hati, xkan ibu xmarah eh, akak nie dok pagi2 dh buat chaos kt dapur..ibu ckp kt ana, xpe..nanti bley beli bru...ana mmg ckup terharu laaa...sob3..ibu nie sgt penyabar orgnyer...i really2 wish i can be like her...mmg beruntung ayah, sbb dapat isteri sebaek ibu..cantik plak tue..:)..yes, ibu mmg cantik..luar dan dalamnya..lps cuci2 pinggan tue n kutip kaca2 yg pecah tue, rse tenang sket hati nie..xde rse berlsh sgt mse first2 pecahkan pinggan tue...mse utk mnggu waktu solat subuh tbe...mmg hiba dan sayu mse interval tue...harapannya, agar antum dapat memanfaatkan sepenuhnya interval antara lps antum selesai sahur dan sebelum tbe waktu subuh tue, dgn ape2 shj perkara yg bleh mendekatkan diri pd sang Pencipta...perbykkan amal di bulan penuh baraqah ni..inilah ramadhan pertama ku..dan aku benar2 ingin merealisasikan segala azamku sblum menjelang bulan ramadhan hari tue..moga hati ini trus istiqamah dlm melakukan ibadah kpdNya...sungguh, msih byk ku rsakan kekurangan dlm diri ini..tp ana akn berusaha utk memperbaiki nya..bukanlah untuk menjdi seorg hambaNya yg sempurna, krn mana mungkin aku bleh mnjdi yg sempurna...krn satu2 nya yg sempurna itu adalah Allah Azza Wa Jalla..dan satu2 nya hamba Allah yg sempurna di muka bumi ini adalah rasul junjungan kita, Rasulullah SAW...memperbaiki diri itu adalah untuk mnjdi insan yg lebih baik dr msa ke semasa...insyaAllah..hari nie, ana dilanda demam yg sgt trok..which cause me to baring kt katil quite a long time..aisyah comel, adek yg setia menjdi peneman...dlm keadaan kepala trse ckup berat utk bgun, kudrat nie digunakan jugak utk menyempurnakan apa2 yg ptut buat aisyah yg comel..urusan mandinya...dgn pelbagai krenahnya...ana tidak menyalahkan ibu krn meninggalkan aisyah utk ana jga mse demam tue..ibu xtahu sbnrnye, smpai la satu saat tue, ana call ibu, tlg belikan ubat batuk untuk ana..mse tue ibu klua ngn ayah, nk belikan pape yg ptot utk barang2 rumah..xlame kmudian, ibu pon balik, dgn ubat batuknyer..syukran ibu..:)..petangnyer, ana sekelurga balik ke kmpung utk berbuka puasa di sne..n again, smpai2 je ana kt rumah atok,tros pengsan...which cause me to perform my asar prayer a bit late..around 6.16 pm..ampunilah dosa ku ya Allah..bru la ana tersedar dr tdur ana..sbb trase sgt berat kepala...hati nie berusaha sedaya upaya untuk tidak merungut...walaupun sesekali, bdan ku ini terase ckup lemah..dgn batuk, demam, jua selsemanya..kifarah dosa yg Allah bgi mse permulaan ramadhan nie, ckup mmbuat aku trasa terharu..ramadhan pertama buatku..permulaannya jua sudah ckup bermkna buatku..mlm nye plak diisi dgn tarawikh..di kampung, segalanya tenang..nk berjalan mlm utk ke surau jua ckup senang..xde rse bahaya..dibndingkan kalo kt bndr..kene guna kreta utk ke msjid..xnikmat sgt berbnding kalo kte berjalan kan?namun tarawih hnya sempat dilaksanakan sbyk 8 rakaat shj..krn family ana perlu bertolak smula ke rumah..lame sudah x bertemu dgn warga2 kampung..harapannya agar kita dpt bertemu kembali..:)..smpai2 je kt rumah, dh lebih kurang pkul 11 mcm tue..then, ayah ttbe ajak g kluar lagi..katanya, utk supper bersma ku..terharunyer..ayah nie romantik taw!!!:)..ayah, ana dan beb shj yg kluar supper mse tue..yg laen, sume sudah keletihan, dan kekenyangan..mcm biase,,kalo kluar mkn dgn ayah, sememangnya, ayah byk brtnye tnta prncangan masa depanku..byk yg kami borakkan..pesannya pd ku, kalau sudah d ngeri org nnti, blajar elok2..ana kt sne nnti, gune duet rakyat belajar..jd kene gunekan ruang dan pluang tue, untuk memanfaatkan setiap sen duit rakyat tue ke arah bnde2 yg berguna..insyaAllah, abah...pintaku, agr doamu, ibu serta kluarga sntiasa mengiringi diriku, walau di mana jua aku brada..ya Allah, jdkan jua driku, ank yg solehah..agr di akhirat sna nnti, kami dapat bertemu lagi...dlm keadaan sejahtera sekaliannya..Amin..


 
Get More Islamic Testi Here!
smpai di sini shj utk hari kedua...maaf buat shbt tercinta, Nur Anisah Bt Zahari, krn x mmpu utk brckp dgn clear mse call td..suara hilang dek krana batuk yg x berkesudahan..namun, insyaALLAH,akn beransur pulih x lame lagi...syukran, krn mnjdi shbt yg terbaek buatku..

Tuesday, August 2, 2011

HARI PERTAMA RAMADHAN KU

SALAM...alhamdulillah..msih diberi ruang dan peluang utk buat post bru bersempena ramadhan nie...indahnya ramadhan tahun nie..trase ckup rapi persediaan sblum memulakannya...moga2 hati ini tetap istiqamah dlm usaha menghargai 1st ramadhan ana ini....mengapa ia 1st ramadhan buat ana? heee...adelaa... 1st day of ramadhan, ana dan keluarga bersahur kt KL...tp ana sahur awl ckit..around pkul 12 mlm camtu..lps tue. pkul 4 pagi, ana bgun lagi untuk bersahur secara berjemaah...ana mkn roti gardinia jer..hehehe..sbb dah mkn tgh mlm...bgun2 dr tdo tue, trus bukak beg plastik gardinia,n makan roti teros..mcm org ngigau ade gak.:P.pagi tue rse semangat sgt2 bersahur...bersma family plak tue..setahu ana, sepanjang ana stay asrama semenjak 5 tahun yg lepas, ana x pernah lagi sempat bersahur bersma family, mse 1st day of ramadhan...sumenye ana lakukan di sekolah ana dlu, which is MRSM Kuching...flight ana bersma family pkul 9.45 pagi..jd kanarazu kene bertolak dr hotel, dlm pkul 6.15 pagi cmtue..mak ai..mmg serabut jugak amek flight pagi2 nie..tp, alhamdulillah,Allah permudahkan jugak urusan..ayah tempah 2 buah teksi..satu teksi untuk ayah, ibu, aisyah dan beb...dan satu lagi, untuk ana, kak diba dan aqilah..mse dlm perjalanan tue, ana xingat lgsung yg sebenarnya ana nie tgh berpuasa n skrg dah msok bulan puasa..mule la dlm otak nie, menerawang dok fkir, "lps nie, bleh ajak ayah sarapan kt mcd dlu smntara tggu waktu flight" kih3..."sronok jugak amek flight awl2 pagi nie.."..bisik ana dlm hati..smpai la ana ttdo2 memkirkan srapan d mcd tue..mmg layan la..hehe..smpai2 tue, ana pun heran, asal kt mcd xde org bertdung eh..selalunye, rmai je org kt cni..hari nie len mcm plak..lps tue, bru ana tersedar dr mengigau ana tue..rupe2nye puase laaaa..heee..no wonder..lps tue, agak kehampaan, nmun kekecewaan terubat apabila memikirkan nikmat yg bakal Allah bgi mse berbuka nanti..jd sabar je laaa. :p..lps tue, ana pon sit kt satu krusi kt aiport nie,ttdo lagi sekali..hehe..smpai la wktu flight ana tiba..nie msti sbb mlm sebelum tue tdo lewat sbb layan krenah aisyah dan beb tgok cter hantu..:PP..Nie la jd nyer, ble homesick terubat..dlm flight tue, ana ttdo lagi..mak ai..byk nye tdo..tp tue la satu2 nye aktiviti yg ana boleh bwat dlm flight..ykni tdoo..kalo mmbaca, ana akn end up dgn pening2 dan muntah2..:P..jd nk xnak, kene pkse diri tdo..mse dalam flight tue, ade satu kecemasan berlaku..yakni, mse dlm tempoh plane nk buat persediaan sblom landing tue, ttbe landing dibatalkan..and pilot bgtaw penumpang, yg landing terpksa dibatalkan dan plane harus berlegar2 sekejap di ruang udara due to STRONG WIND ..kalo plane landing jugak mse tue, pluang utk tersasar dr landasan is 99%..mak ai,mmg nervous gler..hnya Allah je taw, cmne perasaan nervous mse tue..tp ana ckup respect dgn pilot tue, as suara dye ckup tenang mse bgtaw announcement tergempar tue..and alhamdulillah, pilot tue adalah seorg Muslim. :)..setelah beberapa minit di ruang udara yg lbih tggi dr kebiasaan nye, alhamdulillah, plane dpt landing dgn selamat...:)..tenang rse hati..tp mcm rse org pekak jugak mse kluar dr plane tue..sbb tekanan tggi mse berlegar lame kt ruang udara yg tggi tue..smpai skrg, x recover lagi...T.T..2day ana end up dgn demam, batuk dan selsema...syukurnya, Allah bgi kifarah dosa mse first day of Ramadhan..tiada alasan utk ana mengeluh dek kerana nikmat yg Allah bgi nie..walaupun agak lemah pd mulanya, alhamdulillah, 1st day of ramadhan berjaya dilalui..moga segala bntuk amalan ana pd hari nie dterima..tidak lupa juga, jika ada salah dan silapnya,ampunan drpd Allah ana pohonkan..demam nie mgkin sbb mlm sebelumnye tdo dlm keadaan air cond yg dipasang ckup kuat,,dan mgkin juga krna tdo lewat..:)..byk menghbiskan mse dgn brehat pd hari nie...dan petang plak mak ayah invite g bazar ramadhan..:PPPP...sronok sgt2..n 1st day of ramadhan, bazaar mmg ckup meriah..dgn jam nye lagi..tp tue sume xjd msalah..sbb sume yg berkunjung kt sne, pastinya msing2 mempunyai niat utk menjamu ahli kluarga mreka dgn juadah terbaek utk berbuka..cuma adakah niat kte tue, btol kerana Allah atau x je..insyaAllah, ana yakin, pstinya hati2 yg berkumpul di sna, punya niat ikhlas krn Allah..mudah-mudahan..AMIN..bukak pose hari nie, dgn lauk udang, sup tulang...pastu airnye, soya dan ribena sprite...yg len,ana xlarat lg nk sentuh...harapannye, agr berbukak pose, tidak mkn mengikut nfsu...mkn byk nnti, khuatir diri ini nnti, berasa malas utk menunaikan ibadah...ramadhan pertama ana, msti dihargai sepenuhnya..sudah lama menntikan tibanya hari nie..alhamdulillah..smpai jua pd pnghujung hari pertama ramadhan...alhamdulillah..:)
JAPANESE WORD OF THE DAY: KANARAZU = A MUST