Follow by Email

Friday, July 15, 2011

REALITI SEBAGAI SEORANG PELAJAR

salam..kali nie nk kongsi sikit satu cerita...kisah realiti kita sebagai seorg pelajar..sejauh mana kita menghayati segala bentuk niat kte dlm menjalani kehidupan sebagai seorg pelajar..ana pun seorg pelajar..mmg tugas kte sebagai student adalah untuk belajar kan??? sudah semestinya...tp kene hayati balik mksud belajar tue..btol ke belajar tue, sekadar menelaah pelajaran sepnjg mse smpaikan hubungan kte dgn org2 sekeliling kte terabai...kte xnk ambil tahu pon tntg org laen..sungguh, kalo org yg betul2 berfikir pastinya dia tahu dan jelas akan hakikat sbenar indahnya menjd seorg pelajar nie... alhamdulillah, kt INTEC nie, satu pusat persediaan terbaik, yg insyaAllah segala kenangan, segala bentuk tarbiyyah yg ana perolehi drpd sni, xkan ana lupakan sepanjang hdup ana..dikellingi dgn kwn2 yg sentiasa berusaha memntapkan tarbiyyah dlm diri mereka, sggup pergi usrah jaoh2 tanpa kenal penat dan lelah...cari program sane dan sini..jmpe akak dr mcm2 universiti, nk join pape prog yg boleh memntapkan tarbiyyah dlm diri...sumenye terasa indah utk dirasai..sungguh, kalau antum sume dapat merasai nya,terasa ckup bahagia sekali. nikmat yg Allah bgi berbeza rasanya dengn nikmat yg manusia bgi kt kte...ALHAMDULILLAH...

alhamdulillah..di sini ana kenal erti hakikat sebenar menjdi seorg pelajar...bukan shj kene seimbang dlm pelajaran, malah juga dr segi akhlaknya, penglibatannya dlm aktiviti kemasyarakatan..sume tue perlu diambil kira..insyaAllah, setakat nie, ana bersyukur kerana kedudukan akademik ana msih ok lagi walaupun ade jugak turun dan naiknya.,sekali pun begitu, ana cuba belajar mnjdi insan yg bersyukur,,sekali pun kalo kte tgok paper kte dapat C sekali pun, senyumlah..dan ucapkan lah alhamdulillah..walaupun, kdg2 markah yang anda dapat x seperti yg anda harapkan, pastinya msih ada kekurangan dalam usaha kta, mahupun dlm tawakal kte..bersngka baek lah terhdp Allah...ana pon kdg2 ade rse down jgk..kalau dh betol2 belajar tue, pstu tgok kwn sorg lagi tue..dye xdela belajar sgt, tp dpt markah lgi  elok drpd kte...sume perasaan tue kene tepis cepat2..takot ble dh bermaharaja lela dihati, menyebbkan kte menyalahkan bnde tue, dan jd lah kte hmba Allah yg tidak bersyukur..naudzubillah...kte xnk la jd pelajar ibarat robot je..yg xpunye perasaan..ingatlah, kejayaan sebenar sebagai seorg pelajar bukanlah terletak pd tinggi mana kedudukan nya..tp sejauh mana sumbangannya..sejaoh mana dia menggunakan potensi dirinya utk membantu org2 di sekelilingnya utk sama2 berjaya..byk je kisah yg kte bleh amik iktibar..di mana seseorg tue mse tempoh belajar di Universiti, bukan maen mantap lagi..mmg dye sje la yg memegang title no.1 tue..tp ble dh kluar U tue, x knal potensi diri..dan sudah biasa menjdi pelajar robot, maka di alam pekerjaan nanti dye jugak akan bkerja sperti robot..yg punya maklumat tp xpunya hati dan perasaan..dan kalo kte terdiri dlm kalangan pelajar2 yg pndai sekalipun, jgnlah mudah utk kta memandang rendah org yg berada bwh drpd kita..bleh shj, Allah tarik balik nikmat tue, dan entah2 suatu hari nanti, org yg selama ni kte pndang rendah , jd org yg hebat dlm pndangan masyarakat..berbanding kta yg punya ilmu, namun sombong, dan akhirnya jatuh terkandas dan xjd ape2...naudzubillah..

sebagai seorg Muslimah, ana msih berusaha lagi dalam menjdi insan yg benar2 solehah..byk lagi kekurangan di sna sini...pergaulan nya..tutur katanya..sudah ckup baek ke..rendahnye rse diri nie...mampu kah suatu hari nanti, hamba mampu menatap wajah Allah...izinkan hamba utk menggapai redha Mu ya ALLAH..rendahnye rse diri nie..byk sgguh kekurangan...

sekrg dlm usaha nak berubah nie, ana dh xnk peduli ape lgi org nk ckp...nk ungkit kisah ana dlu mse zaman dlu kala pon ana dah xnk ambik pduli lg...sume tue satu sekatan..pematah semangat..sebaliknya ana kene bangkit semula..inilah diri ana..bkan yg dlu..tp sekarang..biarlah ape yg ana lakukan adalah perantaraan ana dan Allah shj...sungguh, Allah Maha Mengetahui..

No comments:

Post a Comment

言いたい こと