Follow by Email

Monday, July 25, 2011

KENE BERSANGKA BAIK

SALAM....mak ai..rupe2 nye ana jer yg trse lebih..maaf yer sbb dah bersgka burok...huhuhu...nseb bek tnye semalam..seribu kemaafan ku pohon...insyaAllah, pastinya mulai dr skrg, ana akan lebih berhati2 dlm membuat judgement..maaf...:(

Friday, July 22, 2011

:::MUROBBI KAMI:::::私たちのムロッビ

SALAM...semalam air mata ini gugur menangisi pemergian seorg murabbi yg amat dicintai oleh para pelajarnya kt tmpat ana belajar skrg..yakni di INTEC. segala kenanganku terukir indah di sini...bersma para shbt semuanya...bersma seorg murobbi yg sgt disenangi setiap kali bekerja dgnnya..semalam merupakan talk Ustaz Ridhauddin yg terakhir di Cemara, sblom beliau berangkat ke Kedah utk menyambung smula pengajiannya...rse sgt hiba mlm td...berderau darah nie saat ustz memulakan ucapan nya...air mata pon dh mula jatuh berderai...sebak sgt rse mlm td..sdeh mendgr wasiat seorg murobbi kepada anak2 didiknya..dlm deraian air mata tue, mcm2 yg ana fikir..ckup kuatkah ana utk meneruskan perjuangan ini tanpa seorg murobbi yg selama ini, selalu berada di smping kami..saat kami memerlukan bntuannya,,nasihatnya..ideanya yg bernas dlm melaksanakan sesuatu prog.demi ummah yg tercinta..sangat aku kagumi..tapi kini, dia akan berada jauh dripada kami..namun ana kira. pastinya ini bukan penghujung bagi pertemuan kami..dan juga bkan pengakhiran kpd perjuangan ini..perjuangan ini harus tetap ditruskan.bersma shbt2 ALIS CREW (ALIF FAIZAL, UMMI, AFFAN, MAZNI, MUHAMMAD, MAHFUZAH, PUJAH, SYAZWAN, AISAR, SHAFIRA, SAZZALE, HAZIQ, HAKIM.etc)...mereka smua msih ada..mengapa harus bingung mhupun resah...dan ape yg paling penting, ALLAH sntiasa ada bersma kita...jgn mudah menyerah..jalan dkwah jua tarbiyah ini ckup luas.terpulang pd kita untuk melalui jalan yg mana satu, kaedah bgaimana..namun niat, visi dan misi kita adalah satu, yakni melakukannya kerana Allah..kerana Islam yg kita yakini benar di hati kita..pesanan ustaz, truskan menhijaukan suasana di sekelilingmu...be somebody not just anybody..

malam tdi, dlm keadaan penat berkejaran ke sana sini...mencari kabel kamera itu dan ini..khas utk menyediakan persiapan yg terbaik utk prog mlm td..namun apakan daya, kita hnya mmpu merancang, namun Allah yg menentukan..(asif ats segala kekurangan, sgala rasa panas semalam..smpaikan berwap dewan cemara tue)..tp itulah bukti keikhlasan antum sume yg dtg semalm..moga Allah merhmati..syukur krn menjdi yg terpilih smalam utk turut sma bersma shbt2 lain menyediakn persiapn yg perlu.rasa lapar, penat sudah tidak diendahkan lagi..semuanya hilang dan lenyap..dek kerana, terharu dgn semngat shbt2 ana yg bertungkus lumus ingin menjayakan program mlm td..syukur, ALHAMDULILLAH..

semalam mse ana sdg menangis tue, ana sempat jugak mengintai saudari Mazni yg pada masa prog tue, bertugas sebagai perakam vid...knape Mazni x nangis eh???...monolog ku..ckup kuat hatinya,,bisikku..pdahal selama ni mazni la yg kalo sebut je psl Ustz nk pindah, dye akn jd sdeh sgt2..mse tue kt sebelah ana, Mahfuzah Johari pon sdg menangis dgn deraian air mata yg sukar untuk ditahan..T.T..ckup sebak.Bkan kami berdua shj yg merasakan bgitu, bahkan ana yg yakin, yg laen juga turut berasa begitu..

********(HABIS CERAMAH, MSE TUE, TGH NYANYI LAGU)

ttbe Mazni dtg menerpa ana dan Mahfuzah Johari..menangis teresak2 di smping kami berdua..smbil tgnnya menggengam erat tgn ku dan sebelahnya lagi kt Pujah...subhanallah, rupe2nya Mazni mse tgh amek vid tue, sdg bertahan rupenye...menahan dirinya daripada menangis...semakin kuat tangisannya,semakin kuat tgnnya menggengam erat tgn ana dan pujah...dlm kehibaan pd mse tue, namu ATMOSFERA NYA CKUP MENENANGKAN...ana hnya mmpu mengusap belakang mazni je mse tue, sbb deraian ait mata ana pun sukar untuk ditahan..begitulah cinta pd Sang Murobbi..Krn Allah kami menangisi pemergiannya..

MOGA ALLAH TERUS MENJADIKAN KITA TERUS ISTIQAMAH DI JALANNYA...BUKAN DI SINI SHAJA JLAN TRBIYYAH JUA DAKWAH PERLU DIMNTAPKAN..bahkan apabila kita smua sudah mengambil haluan msing2, harapan ku moga Allah msih perlihatkan kita cahaya yg terang benderang ats jalan kebenaran ini...syukran ats segalanya.MUROBBIKU JUA SAHABATKU SEKALIANNYA...

TERIMA KSIH ATS SEGALANYA...:)

p/s: 
*syukran saudari Mahfuzah Johari sbb sudi lari 100 meter pecut bersma ana semlm...sbb nk amik kabel cmera dan broadband...
*saudari Mazni, yg menjdi slah seorg yg terpenting dlm menjayakan prog mlm td..respect!!
* saudara Syazwan sbgai pengacara majlis yg hebat...
*saudara Muhammad sbgai pembaca doa..
*affan,(credit hp,halalkan yer),hakim, sazzale, hakim comel,haziq..pembntu di sebalik takbir..ckup cool anda smua..:)
*saudar aisar, yg turut membntu membentangkan tikar2..
*ummi, shafira, mahfuzah zulkifli, syafina, shahada rakan2 PSC, JPKCA..
*SEMUA PELAJAR2 INTEC YG MENGHADIRKN DIRI...SYUKRAN..:)

Monday, July 18, 2011

SABAR LAH MENCARI REDHA ILAHI

salam..hari nie telekung yg baru di cuci dah kering...seronoknye...sbnrnye xtahu nk letak tajuk ape..tp ana pilih tajuk ini, sbb ana betol2 ingin bersbr dlm hal ini..

sabar dlm urusan jodoh...biarlah Allah yg menentukan segalanya...

sungguh, ana tidak akan pernah memilih pangkat dan rupa..pintaku, agar dia seorg yg soleh..krn sifat solehnya pastinya mampu memancarkan ketenangan di wajahnya...

xtahu kenapa rse nk tulis nie...mungkin sejak kebelakangan nie, ade shj shbt2 yg bertnya siapa yg ana sukai..pd siapakah yg ana berkenan..arghhhhh..sukarnya untuk menjwb..pastinya Allah Maha Mengetahui jawapannya...(esok2 afiqah nk kawen, afiqah bgtaw k..)

hamba sedang berusaha ya Allah...bntulah hamba mnjdi hamba Mu yg Engkau kasihi..AMIN..

Friday, July 15, 2011

REALITI SEBAGAI SEORANG PELAJAR

salam..kali nie nk kongsi sikit satu cerita...kisah realiti kita sebagai seorg pelajar..sejauh mana kita menghayati segala bentuk niat kte dlm menjalani kehidupan sebagai seorg pelajar..ana pun seorg pelajar..mmg tugas kte sebagai student adalah untuk belajar kan??? sudah semestinya...tp kene hayati balik mksud belajar tue..btol ke belajar tue, sekadar menelaah pelajaran sepnjg mse smpaikan hubungan kte dgn org2 sekeliling kte terabai...kte xnk ambil tahu pon tntg org laen..sungguh, kalo org yg betul2 berfikir pastinya dia tahu dan jelas akan hakikat sbenar indahnya menjd seorg pelajar nie... alhamdulillah, kt INTEC nie, satu pusat persediaan terbaik, yg insyaAllah segala kenangan, segala bentuk tarbiyyah yg ana perolehi drpd sni, xkan ana lupakan sepanjang hdup ana..dikellingi dgn kwn2 yg sentiasa berusaha memntapkan tarbiyyah dlm diri mereka, sggup pergi usrah jaoh2 tanpa kenal penat dan lelah...cari program sane dan sini..jmpe akak dr mcm2 universiti, nk join pape prog yg boleh memntapkan tarbiyyah dlm diri...sumenye terasa indah utk dirasai..sungguh, kalau antum sume dapat merasai nya,terasa ckup bahagia sekali. nikmat yg Allah bgi berbeza rasanya dengn nikmat yg manusia bgi kt kte...ALHAMDULILLAH...

alhamdulillah..di sini ana kenal erti hakikat sebenar menjdi seorg pelajar...bukan shj kene seimbang dlm pelajaran, malah juga dr segi akhlaknya, penglibatannya dlm aktiviti kemasyarakatan..sume tue perlu diambil kira..insyaAllah, setakat nie, ana bersyukur kerana kedudukan akademik ana msih ok lagi walaupun ade jugak turun dan naiknya.,sekali pun begitu, ana cuba belajar mnjdi insan yg bersyukur,,sekali pun kalo kte tgok paper kte dapat C sekali pun, senyumlah..dan ucapkan lah alhamdulillah..walaupun, kdg2 markah yang anda dapat x seperti yg anda harapkan, pastinya msih ada kekurangan dalam usaha kta, mahupun dlm tawakal kte..bersngka baek lah terhdp Allah...ana pon kdg2 ade rse down jgk..kalau dh betol2 belajar tue, pstu tgok kwn sorg lagi tue..dye xdela belajar sgt, tp dpt markah lgi  elok drpd kte...sume perasaan tue kene tepis cepat2..takot ble dh bermaharaja lela dihati, menyebbkan kte menyalahkan bnde tue, dan jd lah kte hmba Allah yg tidak bersyukur..naudzubillah...kte xnk la jd pelajar ibarat robot je..yg xpunye perasaan..ingatlah, kejayaan sebenar sebagai seorg pelajar bukanlah terletak pd tinggi mana kedudukan nya..tp sejauh mana sumbangannya..sejaoh mana dia menggunakan potensi dirinya utk membantu org2 di sekelilingnya utk sama2 berjaya..byk je kisah yg kte bleh amik iktibar..di mana seseorg tue mse tempoh belajar di Universiti, bukan maen mantap lagi..mmg dye sje la yg memegang title no.1 tue..tp ble dh kluar U tue, x knal potensi diri..dan sudah biasa menjdi pelajar robot, maka di alam pekerjaan nanti dye jugak akan bkerja sperti robot..yg punya maklumat tp xpunya hati dan perasaan..dan kalo kte terdiri dlm kalangan pelajar2 yg pndai sekalipun, jgnlah mudah utk kta memandang rendah org yg berada bwh drpd kita..bleh shj, Allah tarik balik nikmat tue, dan entah2 suatu hari nanti, org yg selama ni kte pndang rendah , jd org yg hebat dlm pndangan masyarakat..berbanding kta yg punya ilmu, namun sombong, dan akhirnya jatuh terkandas dan xjd ape2...naudzubillah..

sebagai seorg Muslimah, ana msih berusaha lagi dalam menjdi insan yg benar2 solehah..byk lagi kekurangan di sna sini...pergaulan nya..tutur katanya..sudah ckup baek ke..rendahnye rse diri nie...mampu kah suatu hari nanti, hamba mampu menatap wajah Allah...izinkan hamba utk menggapai redha Mu ya ALLAH..rendahnye rse diri nie..byk sgguh kekurangan...

sekrg dlm usaha nak berubah nie, ana dh xnk peduli ape lgi org nk ckp...nk ungkit kisah ana dlu mse zaman dlu kala pon ana dah xnk ambik pduli lg...sume tue satu sekatan..pematah semangat..sebaliknya ana kene bangkit semula..inilah diri ana..bkan yg dlu..tp sekarang..biarlah ape yg ana lakukan adalah perantaraan ana dan Allah shj...sungguh, Allah Maha Mengetahui..

Thursday, July 14, 2011

belajar untuk memahami

salam...kali nie post agak laen...skdar ingin meluahkan ape yg terbuku....T.T

ONLY IF PEOPLE CAN REALLY UNDERSTAND ME....

kalo sy diam jer: mksudnyer, sy sdg marah la tue..huhu..

kalo saye sorok muke sy bawah bantal, mksudnye sy menangis la tue...selalunye, sbb homesick..kdg2 ade jugak sbb mslh laen...

mengapa sy peramah: krn disitu akan terjalin ukhuwah...

mengapa kdg2 sy ttdo dlm clas: sbb kdg2 mlm tue memaksa sy utk belajar smpai lewat mlm..bkan sje2 nk ngntok...only if u know...

kalo pagi2 sy bgun, lantas tersenyum kt housemates sy: mksudnyer, pagi tue sy nk bgi semangat kt mereka...sy suke kalau anda membalas senyuman tue.

mengapa sy suka kalo org mudah berterus terang terhdp sy: kerana di ctue akan ada proses pembaikan diri..kalo berselindung je, mane nk tahu salah dan silap kte..

kalo kdg2 kte perlu tutup pintu bilik kte: sbb perlukan privacy..cntohnyer, nk muhasabah diri ke...bukan xnk bgi org masok..

sy suke kalau: sseorg itu mudah tersnyum..

sy ske : org yg berwajah tenang,,






Friday, July 1, 2011

KASIH IBU MEMBAWA KE SYURGA..

Salam...ape kbr iman..?? alhamdulillah..msih lg diberi peluang utk menulis something kt blog ana nie.ptg2 jumaat merupakan hari yg pling ana suke..dan hari jumaat mcm  nie la ana peruntkkan mse ana utk membaca blog para shbt... sronok mendalami kisah2 hidup shbt2 ana..yg kte tahu psl mereka, dapat kte ketahui melalui blog2 mereka..sgala perkongsian, InsyaALLAH.mampu menjadi tauladan khidupan..petang nie rse nk bercerita psl IBU..kasih seorg ibu..

ana percaya setiap drpd kte yg lahir di dunia ini, pasti mempunyai ibu masing2..:)..rindunyer pd ibu ana hari nie,.rindu ingin menatap wajah tenangnya..rindu ingin menjdi temannnya saat dia sibuk di dapur...rindu ingin menjdi temannya saat melipat baju di ruang tamu..rindu utk menjdi temannya saat mengambil adek2 balik dr sekolah..rindu utk mendgr suara halusnya..rindu utk mendengar gelak ketawanya..rindu utk melihat wajah ibu yg tidak pernah lekang dgn senyuman..segala2 nya ana rindu tntg IBU..

Ibu ana seorg yg sgt penyabar orgnya..i really2 wish i can be like ibu..ibu sgt cantek luar dan dalamnya...setiap kali melihat wajah ibu balik dr kantin (ibu ana mengusahakan catering), ana rse ckup sdeh...nmpak sgt wajah ibu letih...lps tue kene angkat mcm2 barang2 kantin..tp ibu ana xpernah mengeluh..letih mcm mane sekalipun, snyuman msih jugak terukir di bibirnya...bahagia melihat wajah ibu..ibu walau sibuk mcm mane sekalipun di kantin, xpernah mengabaikan solatnya.msih terjaga rapi..layanan nya terhdp adek2 kecil, para guru, sentiasa terasa manis...layanannya pd anak2 juga tidak kurang hebatnya...tidak pernah dlm hatiku terasa kurang dgn kasih seorg ibu, walaupun ibu sibuk mcm mane sekalipun...kebajikan pekerjanya juga tidak pernah diabaikan..seringkali dia bertnya, 'ade yg terkurang ke....kalo ade yg rse kurang, bgtaw je.., insyaAllah, akan sy usahakan utk memperbaikinya.." begitulah ibu..sgt penyantun terhdp pkerjanya..setiap petang, sebelum balik dr kantin, pstinya ibu akan siap2 packing makanan..semuanya utk diagih2kan kpd jiran tetangga...kata ibu, mungkin shj ada dlm kalangan tentangga kita yg msih belum mkan..atau ade anak2 yg ibu bapanya msih belum balik dr kerja,belum makan tengahari lagi.tolong ibu agihkan boleh????...subhanallah..terasa sayu saat ibu berkata bgitu...betapa ibu seorg yg sgt mengmbil berat..bkan sahaja terhdp anak2 nya, suaminya bahkan jiran tetangganya juga..sbb tue la ibu sgt disenangi oleh jiran tetangga..sungguh, ana kagum trhdp ibu..

Pernah dahulu kala, ibu ade bukak satu perniagaan..ade yg berhutang dgnnya shingga rm 4000...mmg ana rse kesal sgt2 dgn org yg memperlakukan ibu smpai begitu sekali..kebaikan ibu, telah dipergunakan oleh individu tersebut demi kepentingannya..tp ibu ana nie tenang jer...ibu bayar balik hutan org tue kpd org yg berhak menerimanya..pernah sekali, ana tnye pd ibu, mcm mane ibu boleh biarkan org tue mcm tue je???ibu xnk usaha ke nk cari org tue balik..?? jwpan ibu senang jer....moga Allah kurniakan kesabaran buat ibu mu ini dan memberi hidayah pd org tue...saat ibu mengungkapkan perkataan tersebut, ana rse begitu diruntun rse pilu..ibu ana yg menerima ujian ini sgt tenang..xde sedikit pun keluar ayat2 yg x baik dr mulutnya...ibu sgt pemaaf orngye..ape yg mampu ana ungkapkan untk tenangkan hati ibu mse tue,sbb ana tahu jauh dr sudut hatinya, pasti ibu sedang bersedeh...ana bgtaw ibu, " anggaplah ini satu ujian drpd ALLAH buat ibu,.pastiya, Allah akan membalas ibu dgn rahmat jua kebaikan di akhirat sna.." ..Amin...sbgai anak, kte perlu belajar memahami hati nya...menyapa nya dgn penuh kelembutan..kerana itulah tuntutan jua kwajipan kte sbgai anak2..pernah suatu hari tue, ana bce satu artikel nie..bgaimana kamu ingin membina mhligai yg bahagia bersma suami dan anak2 kamu nanti, kalau dr sekarang, anda tidak berusaha membahagiakan org2 di sekeliling kamu, ayah kamu, ibu, kaum kerabat kamu... ble ana tnye balik diri ana, sudah ckup bahagiakah ibu bapa ana dgn layanan ana terhdap mereka?..sudah ckupkah bakti ana pada mereka?...setiap kali memikirkan hal itu, ana rse byk lagi yg perlu ana sumbangkan kpd kedua2 org tua ana..pastinya ana mengimpikan utk mempunyai sebuah keluarga yg bhagia bersma suami jua anak2 ana, tp buat mse nie, biarlah ana berusaha betul2 utk membahagiakan kedua2 ibu bapa ana terlebih dhulu agar keluarga yg akan dibina suatu hari nanti, mndapat rahmat jua baraqah Allah SWT..InsyaAllah , Amin.

Ibu ana jugak seorg yg taat pd ibunya..yakni nenek ana..walaupun ibu ana nie , adalah anak bongsu dlm kalangan adik beradiknya, tp ibu sgt matang meskipun memegang title anak bongsu tue..mse arwah nenek msih hidup, ibu ana la yg berusaha buat cleaning kt arwah nenek...nenek nk mndi, ibu temankan...kdg2 smpai tgh mlm ibu berjaga demi memenuhi keperluan arwah nenek semasa hidupnya..ana yg melihat ape yg ibu lakukan, ckup terharu,..mse tue rse2 nye ana msih tingkatan 1...ckup terharu pd kasih seorg ibu..

betapa ana ingin menjdi ibu, yg indah sepertinya...senyuman ibu, trun pd anaknya, adibah, afiqah, aziz, aqilah, azzahrah dan aisyah..pastinya senyuman ibu lebih indah drpd anak2 nya...

teringat kata seorg sahabat Rasullullah SAW..." Aku tidak pernah melihat seseorg yg lebih byk senyum, berbnding Rasulullah SAW"....

Begitu ingin melihat wajah Rasulullah SAW...subhanallah, pastinya INDAH...

Walau mcm mane kte marah sekalipun, try la utk senyum k....walopun terasa perit di hati nk lontarkan senyuman tue, sekurang-kurangnya senyuman anda tue dapat menjdi kelegaan bgi org yg melihat wajah anda...

rse nk menangis plak...nie adalah salah satu dedikasi ana buat ibu yg tersyg..moga Allah tempatkan ibu bapa ana, kaum kerabat ana kesemuanya, dalam kalangan para solihin..AMIN...sesungguhNya, tiada pujian yg lebih besar melainkan hanya utk ALLAH YANG MAHA ESA...ALHAMDULILLAH..

WE'RE HAPPY FAMILY