Follow by Email

Sunday, June 26, 2011

Muhasabah diri

salam..alhamdulillah..ana msih diberi kesempatan utk menulis satu lg post kali nie..suke sgt2 saat ana bukak tingkap kt bilik ana nie, sdikit demi sedikit terasa sejuk angin pagi msok memenuhi ruangan bilik ana nie...syukur2, nikmat Ilahi yg tiada berkesudahan..kazoe kirenai hodo..actually, ana bru je balik dr daurah selama 2 hari 1 mlm (24 til 25 July) di UM bersma shbt2 AAJ (Ambang Asuhan Jepun)...nie first time dipertemukan dgn akhawat2 dr AAJ..alhamdulillah..suatu nikmat kurniaan Ilahi saat tautan ukhuwah itu benar2 dekat di hati..alhamdulillah, perginya ana ke sana dgn satu niat, yakni ingin pergi mencari seberapa byk ibrah yg boleh diambil melalui pengisian2 spnjg program 2 hari 1 mlm tue,.mencari jln2 yg Allah tlh sediakan utk ana, utk mendekatkan diri padaNya...melebarkan sayap ukhuwah seluas mana yg boleh..utk mengharap redhaNya yg Satu, Allah SWT..

Nak diceritakan kt cnie, actually first2 akak naqibah ana bgtaw hal nie, mmg ana punye la excited..tp ble dh tbe hari jumaat tue, ttbe hati nie berat sgt nk pegi...grrr....physics report xsiap, physic and maths keje bertimbun, English,.Nihon Go..T.T...fikir punye fikir, ana decide x nk pegi..tp after balik dr clas jumaat tue, kwn ana tnye, "hang p x daurah kt AAJ tue???" dushhhhhhh!!!! alamak, nape tnye nie..bisik hati ana..berat mulut ana nk bgtaw yg ana xjd pegi..tp ana berterus terang gak ngn shbt ana nie,,'rrrr...xjd pegi..byk bnde kene buat n catch up..rse nye hujung mggu nie nk gune betol2 mse nk settle sume bnde nie.."jwb ana dgn rse bersalahnye...nmpak sket riak kecewa di wajah shbt ana sbb ana xjd pegi plak, padahal ana yg pling excited mse mule2 dibgtaw...T.T...

Balik dr clas jumaat tue, ana diam je..kaki pon rse lemah je nk melangkah..bisik ana di dlm hati, " Mengapa la ttbe jd mcm nie? betul ke ape yg ana decide nie,.betul ke ana akan manfaatkan mse ana utk bwat revision sume tue mse weekends nie??" ....arghhh...pening nyer...T.T..alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah..saat ana pening memikirkan tue..ana betol2 rse bersalah nie..ttbe....

Ana pegi kt tingkap, renung balik...muhasabah diri sket..takot decision yg ana buat tue, hnya bersndarkan nafsu shj..oh tidakkkk..mse renung2 balik tue, ana ckp kt diri ana sendiri..kalo betol Allah nk aku pergi daurah nie, insyaALLAH pastinya Allah akn permudahkan urusanku..jika benar sudah rezeki ku utk join daurah kali nie, maka ana redha..pastinya apa yg Allah putuskan utkku, adalah yg terbaik buatku..Allah Maha Pemurah,,kalo nk bntuk anak2 ana jd individu Muslim yg baek, ana terlebih dahulu kene jd individu muslim yg baek.(teringat plak sharing kteorg mse khamis mlm jumaat tue) lps ana muhasabah tue, ana pon cepat2 selongkar beg ana.keluarkan segala data2 physisc report ana..report mse 2nd year nie, bkan la calang2 report..report dlm Bhase Jepun plak tue..kepeningan sket petang tue..tp ana tabahkan hati ana jugak..nk daptkan rzeki Allah, xbleh berserah mcm tue je..kene usaha sket Fiqah, bisik ana dlm hati..berkali2 ana gagal nk siapkan data2 rport tue dgn tepat, dgn graf nye lg...T.T..tp dlm susah2 ana tue, ana ingat balik pd Allah,,Subhanallah, cantiknya jalan yg Allah sdiakn buat ana b4 ana pegi daurah nie.Allah sdiakn kesusahan dlu buat ana.Pastinya mse daurah nanti Allah jnjikan sesuatu yg manis utk aku rasai..mse tue, ana kembali bersemangat..btol2 nk siapkn report phy tue..selagi x siap, xbleh tdo mlm la nmpknye..ALHAMDULLILLAH..Allah tidak pernah lokek terhdp hamba2Nya..Allah Maha Pemurah..Allah bgi kemudahan utk ana siapkan report tue ptg tue jugak...rse terharu sgt2 pd Allah..akhirnya,ana tekad nak pegi jugak DAURAH tue!!!!!!!!:=)))..senyuman puas terukir di bibir, ..=)..bju pon sempat lagi cuci..byk plak mse ptg tue..=)..nikmat bekerja apabila pergantungn itu jelas pd Ilahi 
shj.SYUKUR...=)..ALHAMDULILLAH..

sharing pada malam pertama bersma dr kak A'a, kak Intan dan kak Aimy

sarapan b4 bertolak ke Masjid kt Petaling Jaya..sedap mkan dlam dulang nie.=)




pemandangan di UM




mse mlm sharing tue, kteorg tadabbur ayat 41 hingga 47, Surah At-Taubah...subhanallah,mmg hati ana diruntun rse pilu mlm tue..betapa ana nie daif sgt2..dan Allah Maha Kaya...Allah serikan lg daurah ana, dgn memberi jwapan yg ckup cantek buat ana melalui ayat2 Nya..mengapa haruskan memberi byk alasan kpd bnde2 yg bleh mendekatkn diri kita pd Allah??? Mengapa??? Sungguh,kita hanya hamba Allah yg lemah..di saat hati kita, dibisik dgn godaan syaitan, bergantung harap lah pd Allah yang Maha Esa..sungguh, ALLAH itu bersma kita...alhamdulillah, ana bersyukur sgt2 pd Allah..sbb msih syg kan ana..msih bg pluang utk ana trus berjuang di jalanNya..walopun kdg2 terasa penat, tp Allah MAHA PEMURAH, seringkali menggantikan kepenatan dgn rezeki yg tidak aku sangkakan..Betapa Maha Pemurah nya Allah.kita milik Allah, tp apabila kita berjihad, Allah yg byr kita..Allah bgi sebesar2 ganjaran pd kita..betapa luas dan besar nya rahmat Allah pd kita, umat manusia.sdgkan entertainment dlm tv yg melalaikan manusia bg award kt org2 yg dah yakin telah melalaikan manusia,.bersungguh2 nk bg award kt mereka..tp, jika kita meyakini bhawa jalan ini benar, jlan tarbiyyah ini yg betul, yg sudah yakin akn mendpt ganjaran dunia akhirat drpd Maha Pencipta yg Agung, mengapa tidak mahu bersungguh2???? maafkan ana ya ALLAH, ats kedaifan ana... sumenye antumna bleh lihat dlm ayat 10-11, surah Saff..dan surah At Taubah, ayat 41-47..Allah suruh kita berjihad dgn harta kita terlbih dahulu, sbelum jiwa kita.moga mudahan2 apabila kita terbiasa berjihad dgn harta kita dlu, maka akn hadirlah jihad dgn jiwa, nyawa kita sendiri..Subhanallah.indahnya jalan jihad kalo kita betul2 memikirkannya..Allah didik jiwa mnusia secara berperingkat-peringkat..Allah xsruh mnusia trus bg jiwa kita, nyawa kita dlu di jalan jihad..tp Allah sbut harta dulu sbelum jiwa..sbb berapa rmai yg yakin dan berani nk berjanji 'aku sggup berjihad dgn nyawa ku'...Maha Suci Allah yg menjdikan jalan jihad ini ckup indah..Allah bgi dhulu, bhgian mana yg hambaNya betul2 mampu terlbih dhulu..sungguh, Allah tdak pernah menzalimi hambaNya..peringatan buat ana jugak...=)

teringat mse bermalam di UM..tidur di surau beramai2, tidur hnya berbntalkan beg tgn ana shj, dan 2 helai sejadah sbgai selimut .suatu pengalaman yg ckup indah buat ana bersma shbt2 ana yg laen.moga tautan ukhwah antara kita terus disuburi dgn kemesraan jua keimanan..insyaALLAH, Amin Ya Rabbal Alamin..

moga post kali nie, mampu memberi sedikit sbyk ibrah buat antumna...salam~

No comments:

Post a Comment

言いたい こと