Follow by Email

Tuesday, May 10, 2011

::::ISLAM AGAMAKU:::::

salam..ini sekadar luahan hati k....semalam mse ana msok clas waktu awl2 pagi...ana dudok la kt tempat ana...tgh sibuk bwat kerja yg sepatutnya before msok clas, ttbe ade la budak2 dgn bising nye msok dlm clas.,..first2, ana bwat x heran je, sbbdah slalu tgok bnde2 cmtue kan, and dh pham sgt ngn perangai clasmate ana..tp ttbe hari tue, mse budak2 laki bwat bising, ana pndai amik kisah plak..perkara yg dieorg tgh bising2 bincangkan adalah tntg sape kalah n sape menang perlawanan bola sepak arsenal sume tue...ttbe terdetik kt hati ana mse tue, kalo hal2 bola, senang je nk amik tahu kan..smpai sggup berjaga smpai pkol 2, 3 pagi, sbb nk tahu latest news pasal bola sepak sume tue...tp hal UMAT cmne plak??? nape xde org yg bincangkan hal umat smpai mcm tue skali??? kalo ade pun org bukak tajuk umat sume tue, mungkin akan menyebabkan org len hilang selera nk msok dlm perbincangan...kononnye, bkan mse lagi nk amik tahu psl sume nie...n ade yg ckp, aku x ckup alim nk bincangkan hal ni..korg2 yg tahu je la bincangkan...mcm tue ke??? mse tue, ttbe hati ana diruntun rse sdeh..mne pergi pemuda2 yg akan menjdi pengganti Hassan Al-Banna...yg sepanjang kehidupannya, sibuk memikirkan bgaimana ingin memajukan umat Islam...di mana pemuda seperti Muhammad Al-Fateh?? n yg paling penting, siapa yg kene bertggungjwb menegakkan syariat Islam, kalo bkan kte skrg?? Sungguh, ana tidak mahu menuding jari terhdp sapa2...as ana pn msih byk lagi kekurangan nye,,tpi nie la realiti umat Islam skrg..mse tue jugak terdetk dlm hati ana, kalo btol ana nk cari suami nanti, insyaAllah ana nk suami yg kehidupannya sibuk memikirkan hal umat Islam, xde istilah nk sokong football club nie , tue laaa..insyaAllah,,,Amin...ana nk kan suami yg bleh bgi pendidikan Islam yg sewajarnya buat anak2 ana..as ana juga akan berusaha untuk menjd isteri solehah...jaoh jugak fikiran ana melayang mse tue..tp tue la tekad ana...biarlah suatu hari klak, ana, suami, dan anak2 yg akan bersma2 berjuang mengembalikan lg kegemilangan Islam...Amin, moga tergolong dlm kalangan hamba pilihan Allah...

Lepas tue, hari ni, ana dtg lambat msok clas mse rehat pkul 10 pg,,,lps tue mse lunch, ade sorg budak laki clas ana tnye ana..nape xdtg lambat lg mse balik luch td??? mse tue ana rse sedih sgt2,,,,mengapa harus ditujukan soalan yg betol2 menguji thp ksbrn ku??? ana hanya mampu tersenyum, walaupun dlm hati ana terasa sakit sgt bla org Islam sendiri yg bertnya soalan tersebut pd ana..n ana ade jugak reply, " ko tahu kan sebenarnye aku lmbat sbb ape?".n budak laki tue pon senyum tersengih2..xtaw nk jwb ape...kdg2 agak segan jugak la, ble slalu lmbat msok clas mse rehat pkol 10 pagi tue.tp nikmat solat Dhuha tue, terlalu syg untuk ana tinggalkan...ble tgok shbt2 muslimah ana, sume berlari2 nk bwat solat dhuha, ana rse ckup tersentuh..saat saling bermaafan lps solat..terlalu indah untuk ana melepaskannya begitu shj.alhamdulillah..syukur sgt pd Allah, sbb mudahkan urusan ku dan para shbt utk mencetuskan suasana solat dhuha wktu rehat pd pkul 10 pagi..dlu2 xde pon fenomena nie berlaku kt blok ktj,ade, tpi 2 3 org je g mengerjakannya, tp alhamdulillah lps dapat dorongan dr shbt2 ana dr prog a level medic, dieorg ckp dieorg smpat je bwat solat dhuha dlm tempoh 20 minit rehat tue, n y not us????? so mse tue jugak la, ana dan shbt2 bertekad nk bwat solat dhuha sme2...biarlah sedikit2 demi sedikit usaha ini...walaupun hanya kecil ykni sekadar mencetuskan suasana tue, tpi saat mengenangkan ade jugak sumbangan kami buat agama Allah, membuatkan hati ini rse tenang.dlu2 mmg rse agak susah nk bwat solat dhuha, sbb n kene turun naik tgga pegi surau,,,dgn jadual budak2 ktj yg memerlukan kte org sentiasa menepati mse...tp tue lah, pengorbanan,,insyaAllah...moga Allah merahmati..

SETIAP YG KTE LAKUKAN HARUSLAH BERSANDARKAN ATS NAMA ALLAH..JGN MUDAH BERDUKA DAN PUTUS ASA ANDAI HASIL YG KITA DAPAT TIDAK SEPERTI YG KTE HARAPKAN ..KERANA GANJARAN DI SISI ALLAH ITU LEBIH BESAR...(suatu peringatan buat diri ana juga.:)

Saturday, May 7, 2011

DARI HATI~

salam..suatu perkongsian dari hati ke hati....hari ini terasa sejuk...saat selesai melakukan solat dhuha..subhanallah.hanya Allah yg mengetahui betapa leganya perasaan tue...selama ini ana x tahu pun betapa nikmatnya melakukan solat dhuha nie..alhamdulillah, semenjak ana berada di INTEC nie, pengetahuan ana tentang Islam itu semakin mendalam...malah, semenajak ana dipertemukan dgn hidayah Allah nie, ana perasan yg ana dah lupa psl kehidupan ana dahulu kala..kluar pd hunjung mggu..nk tgok wyg kt Sunway..astaghafirullah.ana rse sgt berdosa pd Allah, saat terkenang kan ape yg tlh ana lakukan...walaupun  solat ckup 5 waktu, nmaun jika hati msih terlalu terpaut pd duniawi, maka apa gunannya??? bkankah tujuan kte solat tue, ssb melalui solat tue, akhlak dan perbuatan kta lebih terpelihara..alhamdulillah..saat mengenangkan betapa Maha Pengasihnya Allah, hati ku diruntun rasa rindu yg sgt dlm terhdpnya...betapa aku takut, hidayah ini lari dr diriku..i really want to have  strong grip on this hidayah..bkan senang nk dapat.ana msih ingat dlu...mse ana mula2 mencari hidayah Allah..mse tue lps hbis SPM..na tercari2 mana2 prog yg bleh ana join..sbb nk isikan waktu ana mse cuti SPM dgn perkara yg lebih bermanfaat...ana pon sibuk la telefon rakan2 ana sna sini...tnye itu dan ini..alhamdulillah, Allah pertemukan ana dgn PERKEPIS( Persatuan Pelajar Islam Sarawak)..di mana melalui prog yg ana join dalam persatuan tue, ana byk menjalinkan ukhwah baru dgn akhawat...sgt indah saat terjalinnya ukhuwah krn Allah..slps tue mmg byk la rentetan perjuangan..walopun x sehebat perjuangan tokoh2 Islam dlu, tpi semangat nk membangunkan Islam di Sarawak ada dlm diri ana..lps dapat result SPM, ana mintak pd Allah agar ana ditempatkan di tempat di mana ana dapat mencari Islam dgn lebin mendalam di sana...Alhamdulillah, Allah The Most Gracious perkenankan doa ana...alhamdulillah.betapa Allah x pernah mengecewakan ana...ini adalah salah satu sbb kalo ttbe rse jiwa ini diruntun rse bersalah pd Allah...is Allah satisfied with what i've given Him as a reply?? Nikmat Allah bgi terlalu besar dan byk buat ana..x trkira byknya...kalo kte hitung nikmat yg Allah bgi kt kte, mmg xkan terkira...insyaAllah,ana sdang berusaha..ya ALLAH berikan lah ana kekuatan...ble ana msok INTEC, ana x terlepas jugak dr ujian melihat dunia nie..astaghafirullah.terasa kerdil dan hinanya diri ini..permulaan tue , iman ana diuji...T.T..ana xnk cerita msa silam ana mcm mane..biarlah ia antara ana dgn Allah..Tpi nk dikatakan kt sini, Allah itu Maha Pengasih..Allah xnk ana jatuh lame2 dlm nikmat duniawi nie..alhamdulillah,,Allah kejutkan jua ana dr tidur yg lena ..alhamdulillah, jadual hujung mggu ana mula penuh dgn usrah dan program2 y bermanfaat..semuanya atas perjuangan ISLAM..sblom ana decide nk pakai tdung lbuh, ana msih ingat lgi surah yg membuatkan hati ana diruntun perasaan yg sgt mendalam dan rindu pd Allah,,,yakni surah As-Saff, ayat 10;11;12..


"Wahai org2 yg beriman! Mahukan kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yg dapat menyelamatkan kamu dr azab yg pedih? iaitu kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. itulah yg lebi baik bagi kamu jika kamu mengetahui, Niscaya Allah mengampuni dosa2mu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yg mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan ke tempat-tempat tggal yg baik di dalam syurga 'Adn. Itulah kemenangan yg agung."

mse ana diperdengarkan dgn ayat nie, mse first2 ana attend usrah Perkepis kt Masjid Assyakirin di KLCC..saat diperdengarkan ayat itu jugak, mata ana mula bergenang tanpa ana sedari..nk diceritakan di sini, sblom ana pergi usrah tue, yakni pd hari sabtu, ana ade exam Isnin tue..mmg xtaw n keliru mse tue nk pilih mne 1 yg lebih aula..tp Allah itu Maha Pengasih..digagahkan jua ana oleh Allah, untuk pergi menghadirkan usrah tue...mse nk pergi tue, rse mcm byk halangan..di sini iman kami diuji.bas pon lambat dtg nk amek kteorg g stesen KTM..dgn salah msok tren nye smpai g Kelana Jaya..pdahal nk g KLCC..mmg kene patah balik la....terpksa berhimpit dlm KTM sume..perjalanan yg dimulakan pd pkul 11 pagi akhirnya membuahkan hasil.Alhamdulillah..smpai jugak di KLCC tepat pkul 1.30 ptg.n mse smpai tue, perut mmg sedang berkeroncong...n duit pon soro2 nk abes...kt KLCC mne ade bnde murah??? laz2 kteorg tpksa bli McD...lps tue, pkul 2 pth usrah start..dlm keadaan perut berkeroncong tue, ana dan shbt ana Mahfuzah, gagahkan diri jugak nk attend usrah,,nk ambil sberapa byk lmu yg bleh..alhamdulillah, dlm usrah ini persoalan yg bermain2 dlm minda ana terjwb jga mse ana tgh frust sbb kene patah balik dr Kelana Jaya nk g KLCC tue..(Mengapa la susah2 nk g usrah nie, pkah???, btol ke nk pegi nie? bkan ade exam ke nex week?? bkankah skrg ana sepatutnye berada dlm bilik dan menelaah pelajaran ana??)))tue la antara persoalan yg timbul...ALHAMDULILAH,.segala puji hanya bagi Allah..Allah jwb persoalan ana dgn ayat di atas...bez kan Allah????...:)...Alhamdulillah.,..balik dr usrah tue, ana betol2 bulatkan tekad ana nk pakai tudung labuh..dan insyaAllah, nk amik Islam keseluruhannya dlm diri ana.dan ana skrg tgh berusaha...ana rse beruntung sgt...ALLAH berikan ana kekuatan utk istiqamah..dan jiwa ana juga semakin tenang...dan alhamdulillah..terasa lapang dada ini saat diri dekat pd Ilahi...

sekian..itu shj.:)..syukran...:)