Follow by Email

Tuesday, December 14, 2010

::::MEMORI INDAH:::::: SG. TEKAM::::::

salam...

waaa...dah 3 hari x update blog.n 3 hari tue actually refers to the days ya ana spend mse kt Sungai Tekam, Jerantut Pahang!!!
sgt berharga la pengalaman ana sepanjang 3 hari kt sne..smua mcm satu mimpi je ble dh hbis kem motivasi tu..SYABAS diucapkan kpd Hassan Sensei & all KTJ'S lecturersbarisan FASILITATOR!!! x lupe jugak kpd warga KTJ sekaliannya..mmg terbaek la kalian semua!!! 


btw, ana x larat nk cte kronologi satu2 aktiviti ana kt sne..so ana bagi aktiviti yg GEMPAK je k!!!!


HAJIME NI,(FIRST OF ALL=JAPANESE VERSION)nk bwat JIKO SHOUKAI (pengenalan diri = JAPANESE VERSION) terhdp ahli2 kumpulan ana mse kem tue...


1.AFIQAH BT ZULKEPLI
2.POLYCARP LING
3.JESSY YEOH
4.MUGUNTHAN MALAI RAJAN
5.AMIR
6.MUSLIHAH
7.ALIFF
8.SHUHADA
9.KHALEEK


                            
                 RAFTING
        
                               


                            
                  
                                  exhausted!!!


amacam???? bez x???!!!! heee!! criesly bez taww!!! pengalaman yg sukar utk dilupakan...mse rafting nie ana tgh demam+flu+cough!!! mmg satu cabaran la..takot pengsan je mse mengayuh tue..tpi alhamdulillah, Allah msih bgi kekuatan..hilang sume rse sakit mse mengayuh rakit yg x berapa nak rakit tue!!! ahahahaha






the next task plak CAVING!!!


moment mase caving adalah satu pengalaman yg sukar utk ana lupakan..mmg first2 mse caving rse cam...


afiqah : asal cam bese je feeling mse caving nie ek???agak kurang mencabar la...huhuhuhu


TIBA-TIBA??????!!!


"ok, skrg pak cik akan tinggalkan korg sume dlm gua nie, korg cari la jalan sendiri nak kluar..syaratnye, korg xbley gune ape2 source of light pon!! & pompuan yg akan mengetuai ekspedisi ni!" kata PAK CIK HAFIZ ( fasilitator kteorg )




MASYAALLAH!!!!!!


mse tue sume lampu xde...sdikit cahaya pon xde!!!! criesly, bukak mate n pejam mate, sme je!!!


mse tue mmg criesly mencabar..dgn ahli sbyk 56 org plak tuh..msing2 nak bgi idea2 msing2..dah la dlm gua. bwat bising mcm pasar je..ana pon dah naik pening..ana pon diam je la.malas nak bwat kecoh.. ana lebih ske menikmati mse yg ana ade mse dlm gua. sgt terasa kebesaran Allah azza Wajalla...subhanallah..


k, nak dipendekkan cerita, ana mse tue kan diam n cool je..bkan xnk menyumbang idea atau ape, tpi mse tue ana btol2 tgh menghayati nikmat kebesaran Allah mse tue. ckup hebat!!!! lgpun, keadaan ana mase tue x menigizinkan sgt, dgn demam nye, flu n cough...ana xnak bwat panic sgt sbb xgune panic2..xkan menyelesaikan mslh..huuu


jd ana amik la pluang nie nak bwat muhasabah diri. mse tue ana smpat lagi bermonolog dlm diri ana, hmmmm, mcm nie la situasi mse dlm kubur nie kan..nie mujur lagi ade satu cahaya yg mcm jln kluar dr gua nie yg ade. kalo dlm kubur nanti, sedikit chaya pon xde...KECUALI la kte nie ORG2 YG BERIMAN!!!


perasaan mse tue mmg sgt menyentuh sanubari ana. sbb xsgke, dlm kegelapan mcm tue, Allah msih beri peluang utk ana berfikir, menghayati dan merasa nikmatnya kebesaran Ilahi..ALHAMDULILLAH..


suasana bising mse dlm gua tue pon, seolah2 tenggelam timbul je..mayb sbb ana terlalu menghayati perasaan ana mse tue kot. org dok gadoh2 nak cari jln kluar, ana bwat relax je..sorry*!! n mse tue ttbe plak terlintas dlm fikiran ana, mungkin mcm nie la wkt kt padang Mahsyar nanti kan..nie baru sikit Allah nk tunjukkan keadaannya, kalo btol2 dah msok hari kebangkitan, MasyaAllah, pastinya lebih hebat lgi ragam manusia mse tue..FUHHHHH!!! Ana mengeluh..byk mane da AMAL ana stakat nie ...Msih byk kekurangan ana..mse tue ana terfikir, ana nanti msok golongan mne dlm kalangan manusia nie???!! adakah yg bising2 mcm yg ana dgr dlm gua nie, atau adakah yg bersikap tenang je???!!! Naudzubillah..


doaku ya Allah, moga kami tergolong dlm kalangan hamba Mu yg beriman..Amin~


Ana juga sempat berkongsi perasaan n pengalaman ana nie ngn para sahabat KTJ yg laen, mse bwat speech penutup.Alhamdulillah, sume bgi respons positive..non muslims n muslims sume nye trime pndangan ana dgn hati yg terbuka..


          QIAMULLAIL!!!


nie aktiviti mse pagi terakhir kteorg brada kt kem tue..mmg superbb la...dgn HASSAN SENSEI sbgai imam, ckup menyentuh perasaan ana di hening pagi tue..bkan ana seorg je, sahabat2 yg laen yg turut sme mengikuti Qiam itu, turut tersntuh..ana smpat dgr bunyi esakan tangisan sahabat2 ana..mungkin menginsafi segala kekhilafan diri selama ini..SUBHANALLAH...


k, ana rse stakat nie je kot..:)))


salam..renungkan lah dan selamat beramal!!!

Tuesday, December 7, 2010

:::::15 minutes being with Allah::::::

salam...


15 minutes being with Allah SWT..mksud ana disini adalah 15 minit bersama Allah SWT dlm solat kita..


daitai/taitei (usually = japanese version) orang selalu solat dalam tempoh 15 minit..nie untuk kiraan 4 rakaat solat k..ape yg selalu kte fikirkan dalam tempoh 15 minit menghadap Allah itu??? adakah btol2 Allah itu dihati kta, atau ada bnde laen yg interframe gak mse tue??? urmmm..jom kte renungkan bwat seketika..jeng3...
                 
                           ?
                          ?
                           ?
                          ?
                           ?
                          ?
dah puas fikir x?????


k, dalam 24 jam yg Allah bagi kat kte sehari adalah sgt ckup bgi keperluan seluruh manusia nak bwat semua urusan kte termsok la urusan ibadah yakni yg wajib itu adalah solat 5 waktu sehari semalam.


dimulai dengan: 


                 subuh
                   zohor 
                 asar
                   maghrib
                 isyak


dah calculate sume waktu tue, campur2 n calculate sket = 1 jam sahaja.


tgk tue....1 jam je!!!! out of 24 jam yg Allah bgi kat kte..dye nak hamba dye peruntukkan lebih kurang 1 jam je nak jmpe dye kejap, relax2 muscle sume, nak mengadu segala bnde, nak mintak sume perkara..mcm2 nikmat Allah bgi mse solat tue..


*tpi kenapa msih ade org yg liat sgt nak g solat????!!!


n dalam solat tue, sejauh mane kte btol2 memperhambakan diri kta pada Allah???


urmmmm...cuba fikirkan 15 minit dalam solat tue sahaja Malaikat Maut akan amik nyawa kte..byg kan !!! 15 minit selepas anda solat!! dalam 15 minit tue, anta anti sume kene bwat solat yg terbaik  ( 10 * ) sbb lepas tue Malaikat Maut akan dtg cabut nyawa anta anti sume..sujud kene tawaduk..tumakninah kene lengkap, bacaan mesti sempurna, dalam sujud terakhir, jgn lokek nang luangkan waktu kejap mntk beberapa hajat kt Allah..insyaAllah, Allah akan makbulkan..


ana pon msih byk lagi kekurangan yg perlu diperbaiki.ini cuma 1 perkongsian bwat kte bersama about how precious is dat 15 minutes!!!!


k, renung2 kan, dan selamat beramal!!!







:::::AYU???

salam...


ttbe rse nak tulis sumting..nak kongsi perasaan ana waktu nie.. xsalah kan??


maaf jika ana nie x ayu...asal ttbe plak nie???!!! ayu??? :P


ana nie xdela ayu mcm perempuan laen bila ckp ngn bebudak lelaki. ana mintak maaf sgt2 la ngn sape2 yg terasa hati kalo kdg2 suara ana xdela low tone mane kalo ckp ngn mane2 budak lelaki.nie bkan bermaksud ana nie kasar...same skali xxxxxxxxxx!!!
ana segan !! takot!!! sume ade...


maafkan ana ats kekurangan. lembut ini hanya untuk yg berhak memiliki..itu yg pasti!!!  ya, itu janji ku!!!!


ok, nak tdo!!! hahaha..* tipu


nak bace buku da...jam da pkul 3 pagi...

Monday, December 6, 2010

::PEMILIK CINTAKU SETELAH ALLAH DAN RASUL::::


"PEMILIK CINTAKU SETELAH ALLAH DAN RASUL"

SIAPAKAH ITU?
???

,
,,
,,,
,,,,
,,,,,
,,,,,,,
,,,,,,,,,
,,,,,,,,,,,
,,,,,,,,,,,,,



DIALAH SUAMIKU...

Berdasarkan buku yang ana baca nie, byk yg ana pelajari tentang ciri2 perkahwinan berlandaskan syariat Islam.

insyaAllah, kalau suatu hari nanti Allah takdirkan aku dgn jodohku..ingin ku jadikan Islam sbg landasan perkahwinan kmi..:). (ttbe rase cam matang ckp psl kahwin nie)..:P

Amin...

tpi bagaimana bleh bertemu, kalau kte xberusaha mencarinya dari sekarang??? jd kte kene la COUPLE en??? baru bleh knal??


eh!!!!

SAPE CAKAP????!!! sepak kang!! hahaha


Actually mane ade..knape nak sibuk2 couple sane ctue, sedangkan Allah dah tetapkan jodoh kte dalam Loh Mahfuz lagi. jdi mengapa harus takut??? bkankah Allah itu sebaik2 perancang???Sungguh, Allah itu Maha Mengetahui.

jd insyaAllah, ana nak kahwin ikut cara Islam nanti..ala, sweet tau bercinta cara Islam nie..xbuat dose, bahkan semakin byk nikmat dan rahmat yg kte dapat drpd Allah ya Rabbul Izzati.


bace buku yang ana tag kt ats skali td.. mmg touching la..

suaminya seorang doktor dan penulis pula adalah seorg pensyarah.

mendirikan institusi kekeluargaan melalui gerbang perkahwinan nie, sudah pastinya impian sume makhluk Adam dan Hawa. MOCHIRON!!! ( of course = japanese version)
tpi sejauh mana halalnya institusi perkahwinan tersebut dan sejauh mana kte mendapat berkat Allah dalam perkahwinan itu????

itu yg menjadi persoalan!!! tepuk dada, tnya akal bkan ikut nafsu!!!

mmg la ade je kes org couple dari sekolah menengah smpai bleh kekal ke gerbang perkahwinan nie...tpi bkankah institusi baitul muslim itu telah terlebih dahulu dicemari dgn mcm2 bnde kte buat mse couple b4 kawin tue??? urmmm...ana xnak jd camtue!!! ana takot..huhu
X HALAL LAGI DA....naudzubillah, jgn lah kte menjd sebahagian drpdnya..Amin~

dalam kisah nie, ape yg ckup menyentuh perasaan ana mengenai pasangan ini adalah:
.
.
.
.
.
alahai...

dialog selepas kahwin:

situasi: aku membelek2 sepasang jubah hantaran yg dihadiahkan olehnya. Cantik, cuma saiznya XXL. Sedangkan aku biasanya mengenakan pakaian bersaiz S dan M sahaja. Memerhatikan gelagatku mencuba jubah pemberiannya, suamiku dtg menghampiri.

suami: Sayang, maaf ya. kata kakak abg, syg nmpk berisi pada hri pertunangan kta dahulu. abg mmg xpandang langsung syg mse tue. sbb tue, abg ingat syg nie gemuk. xsgke plakyg isteri abg nie xgemuk langsung.kurus sahaja..

isteri: waktu tue abg xkisah bakal isteri abg gemuk????

suami: yang penting AGAMA. faktor lain smua xjd msalah. :)

  • sesiapa sahaja yg menikahi wanita bukan kerana hal lain kecuali agar pandangan matanya dapat dikekang, dan kemaluannya terpelihara, atau untuk tujuan menyambung tali silaturrahim, maka Allah akan memberkati pernikahannya dengan wanita itu dan wanita itu beroleh berkat pula kerana dipersunting olehnya..
jdi.......

renung2kan lah..dan fikirkanlah..nak jd yg mcm mane..senang sje..amik burok, dpt yg hodoh, amik baek, dapat cantek..:))









LAME SUDA..

salam...nukilan yg sudah berkurun lama terbuku dlm hati..baru sahaja ingin diterjemahkan..

kebelakangan ini ana rse hati ana sgt tersentuh dengan hadirnya nikmat Islam dalam diri ana.. semakin byk ana cuba mengenali Pencipta ana, semakin dekat kehadiranNya di sisi ana. Hari tue ana ade bace buku psl kisah suami isteri nie..sgt sweet la dan ana rse ia mampu menjdi tauladan utk pasangan2 suami isteri yg laen, bahkan utk remaja mcm kte nie pon bleh..nme buku tue:

"PEMILIK CINTAKU SETELAH ALLAH DAN RASUL"

mengape ana ckp cte pasangan nie sweet???? jeng3!!!

sbb cinta dieorg sume berlandaskan syariat Islam..daripada kisah sebelum kahwin sampai la dieorg kawin, kehidupan berlandaskan syariat Islam sgt dititikberatkan. ana sgt kagum dengan pasangn nie. walaupun rmah tangga yg dibina tidaklah sesempurna mahligai yg dibina oleh Rasulullah SAW, namun kebanyakan daripada apa yg diamalkan oleh mereka dlm kehidupan rumah tgga sudah diusahakan sebaiknya agar ianya boleh mencontohi corak kehidupan Rasulullah SAW. melalui buku ini, ana mula merasakan bahawasanya cinta pd Allah itu sgt indah..walau kita dikaburi oleh cinta Allah sekalipun, kabur itu bukanlah kegelapan namun cahaya yg sgt terang benderang hingga blh membawa kita lebih dekat padaNya, jua Syurga Nya. Subhanallah..betapa ana berasa sgt rugi dahulu. penah experience hal2 couple, namun semuanye hanya lah duniawi semata2. apa yg kte dapat, hanya angka 0 semata2..tidakkah rugi begitu??!!!

Maha Suci Allah yg tlh menyelamatkan aku dari kejahilan dunia ini..tanpa hidayah jua bimbingan nya, ana tidak akan pernah mampu menahan godaan dunia ini. Sesungguhnya sesiapa yg punya nikmat Islam ini merupakan org2 yg beruntung..kerana dgn adanya rase kenikmatan Islam itu dlm diri kita, baru la kte tahu betapa kerdilnya kita disisi Allah Azza WaJalla.

Dalam usia muda begini, pasti ada sahaja rintangan keremajaan yg perlu kita tempuhi.justeru pada sapa tmpat yg lebih baek utk kta berlindung jika tidak padaNya?? Maha Suci Allah, yang menciptakan muka bumi ini bkan sekadar suka2, bkan sbgai tmpat hiburan manusia semata2 tetapi medan utk kta berjuang dan berusaha meningkatkan amalan kta agar semakin dekat dgnNya..

ANA sebagai remaja turut terasa dgn perubahan rakan2, sahabat2 ana yg laen..di sekeliling ana..ada sahaja tabiat nya..ada rakan ana yg sudah berubah menjdi sgt baek, Alhamdulillah dan tidak kurang juga rakan2 ana yg dah hidup x tntu pasal bila dah berjauhan dgn family mereka. Sahabat2 ana yg berhijrah ke arah kebaikan itu, ana ucapkan syukur yg tidak terhingga ke hadrat Ilahi, tetapi syg nya bagaimana dgn rakan2 ana yg dah jd x tentu pasal tue? mane pergi jiwa mereka? ana sdeh, sbb ana hanya mampu menatap gambar2 kwn ana yg dok g clubbing sume tue, amik gmbar tanpa segan silu ngn bkan mahram..ana rse terkilan plak..huhu..ana mampu bersuara dlm hati shaja..:(((

ana ttbe rse speecless plak..:((

salam..^^